Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev:Det blir raskt ganske tydelig at det er noen forumtroll her, men av en eller annen grunn er det bittelitt gøy og ganske utfordrende, i hvertfall en liten stund.
Så hold diskusjonen til saken da, og prøv å gi f.. i disse latterligere forsøkene på karakteristikker. Her popper vel opp troll i alle kategorier, og kommer man trekkende inn her med produkter som skal redde verden får man f**n meg stå på barrikadene for dem og prøve å holde seg unna barnslige hersketeknikker når man ikke gidder å argumentere lenger.

Sånt et ufattelig lavmål. Siden når var trollene de som snakket sak og ikke person??
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Hans A. Moen skrev:Jeg kom forresten på et behringerprodukt som er bra kontra pris.

Hørte en Behringer Eurolive B215A, aktiv monitor/høyttaler her om dagen. Motivasjonen var en test i bladet "tunes".
Vanlig plastikkasse. en designsammensmelting av Mackie og JBL.
Bilde

Denne låt komisk bra til prisen, ca 2850,- på MB deal.
De negative sidene var trang, forvrengt og ufokusert i toppen (2000Hz++) og litt nasal. Den positive overraskelsen kom i punshen du fikk i bassområdet.
Den låt faktisk så bra at jeg kjøpte en :P

Veldig fin til bruk på konserter hvor du VET det kommer til å være mye øl på scenen. Den type band som ikke er så nøye om hvordan monitoren låter, bare det er høyt.
Her har du et par andre inspirerte design i samme kategori:
Edit: Ser ut som om hjemmesiden til beatiser/dy-sound, som er firmaet bak disse inspirerte designene har ramlet ned, så jeg har erstattet dem med nye bilder fra Pro-audio site #1, alibaba.com
legg merke til at man her har ungått "designsammensmeltingen" mellom Mackie og JBL som Hans snakker om, og heller satset på mere rendyrket "inspirasjon fra de to hver for seg.

Bilde

Bilde
Sist redigert av lydonen den 10 mar 2008, 10:06, redigert 2 ganger totalt.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Dette blir ikke jeg noe klokere av! De parameterne og faktaene du bruker Snickers virker som er mer rettet mot design av hjemmebygg og kasser osv. Ikke hva jeg vanligvis leter etter når jeg prøver å bli kjent med et produkt. F.eks vil jeg si at når man regner ut peak SPL er dette et resultat av sensitiviteten til høyttaleren/elementet og max effekt. Hvor lang slaglengde elementet har, slik du nevner, har ikke jeg sett opplyst før ihvertfall! :wink:

Uansett, lykke til med butikken! Jeg drar til Frankfurt på onsdag. Kanskje jeg finner Beatiser der?

Thomas: Du leverer til påskefestivalen i Karasjok i år også? I så fall sees vi!
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Torodd Olsen »

Mye underholdende lesing her... Tror Snickers er litt ute på tur når han blander slaglengde og lydtrykk. Lydtrykk skapes ved raske membransvingninger ikke antall cm slaglende. Ellers vil jeg si meg enig med det meste Mr. Bratås har kommet med i diskusjonen.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Bilde


JBL Eon anyone?
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Det er en direkte matematisk sammenheng mellom frekvens, slaglengde og lydtrykk. Dersom man øker membranens bevegelseshastighet innenfor samme frekvens øker slaglengden.

JBL, Nexo, RCF, Meyer osv er selvsagt alle fullstendig klar over dette forholdet, og de bruker det garantert for å beregne faktisk maks SPL ved lave frekvenser.

Effektmålingene er som sagt basert på hva spolene kan omsette av varmetap før de smelter. Noen elementer har ekstremt progressivt oppheng. Da vil man kunne dra på mer på volumknotten, men det blir ikke flere dB, bare mer kompresjon. Antall dB kalkulert etter denne metoden er ca like interessant som toppfarten til en bil i fritt fall.

Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere om etablert viten er korrekt så lenge det ikke fremlegges noen sannsynlig teori for hvorfor det skulle være feil.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Hans A. Moen »

Snickers-is skrev:Det er en direkte matematisk sammenheng mellom frekvens, slaglengde og lydtrykk. Dersom man øker membranens bevegelseshastighet innenfor samme frekvens øker slaglengden.

JBL, Nexo, RCF, Meyer osv er selvsagt alle fullstendig klar over dette forholdet, og de bruker det garantert for å beregne faktisk maks SPL ved lave frekvenser.
(Kaste mer bensin på bålet).
Dette er plankekjøring for trykkabinett. På alt annet kommer det flere parametre inn.
Sist redigert av Hans A. Moen den 09 mar 2008, 18:14, redigert 1 gang totalt.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Hans A. Moen skrev: (Kaste mer bensin på bålet).
Dette plankekjøring for trykkabinett. På alt annet kommer det flere parametre inn.
Ja, da kommer en 2. ordens resonanskrets inn i bildet i stedet for en 1. ordens. Ved Fb gjengis bassen i hovedsak av bassporten. Ca 0,5 oktaver lenger opp må imidlertid elementet jobbe ganske alene. Det er her begrensningen ligger for bassrefleks.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Pål Michael Bratås skrev: Thomas: Du leverer til påskefestivalen i Karasjok i år også? I så fall sees vi!
Ja vi leverer, kleistad og heaika er der med GeoS12 og RS15. Kardoidesubber og gode greier.

Selv er jeg i Kautokeino denne påsken, da vi også leverer til Påskefestivalen der og Sami Grand Prix. Blir LS9 på mons og iLive på front, komplett med 64-spors dir-out til PC med recording software.

men vi sees nok. Lykke til på Frankfurtmessa, have fun!!
Sist redigert av lydonen den 09 mar 2008, 20:33, redigert 1 gang totalt.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Hans A. Moen »

Snickers-is skrev:
Hans A. Moen skrev: (Kaste mer bensin på bålet).
Dette plankekjøring for trykkabinett. På alt annet kommer det flere parametre inn.
Ja, da kommer en 2. ordens resonanskrets inn i bildet i stedet for en 1. ordens. Ved Fb gjengis bassen i hovedsak av bassporten. Ca 0,5 oktaver lenger opp må imidlertid elementet jobbe ganske alene. Det er her begrensningen ligger for bassrefleks.
Så kommer allverdens hornløsninger. Hvor alt flyr åt himmel og skjærsilden.

edit: Dette forumet autosensurerer "Fy-ord"
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Kan jo konkretisere litt. Her er en rekke ekssempler på 10" med -6dB punkt ved 50Hz. Alle SPL er oppgitt ved +/- 4mm slaglengde. Fx-max er den frekvensen som begrenser systemets max SPL:

- B&C 10 HPL 64: medium Q, 19 liter, Fb 50Hz, Fx-max 70Hz=>140W=>108,35dB@50Hz
- B&C 10 HPL 64: lav Q, 17 liter, Fb 48Hz, Fx-max 70Hz=>140W=>108,35dB@50Hz
- B&C 10 HPL 64: høy Q, 25 liter, Fb 56Hz, Fx-max 75Hz=>140W=>108,35dB@50Hz

- Beyma 10G 50: lav Q, 25 liter, Fb 52Hz, Fx-max 75Hz=>140W=>109,51dB@50Hz
- Beyma 10G 50: medium Q, 30 liter, Fb 55Hz, Fx-max 78Hz=>140W=>109,51dB@50Hz
- Beyma 10G 50: høy Q, 35 liter, Fb 57Hz, Fx-max 78Hz=>140W=>109,51dB@50Hz

- Goldwood GW 10090: medium Q, 28 liter, Fb 52Hz, Fx-max 77Hz=>100W=>107,71dB@50Hz
- Goldwood GW 10090: lav Q, 24 liter, Fb 50Hz, Fx-max 74Hz=>100W=>107,71dB@50Hz
- Goldwood GW 10090: høy Q, 32 liter, Fb 56Hz, Fx-max 77Hz=>100W=>107,71dB@50Hz

Elementene er tilfeldig valgt, men det er ikke så lett å finne 10-tommere som effektivt kan levere -6dB ved 50Hz.

Disse tre elementene kommer fra tre ulike produsenter og er også ganske forskjellig selv om de hører med blant de ganske få 10-tommerne som kan levere -6dB ved 50Hz i praksis. Membranflaten skiller fra 320-380kvcm. Ellers skiller max SPL i hovedsak etter hvordan nivået faller fra mellom 70Hz og 80Hz, og ned til 50Hz. De som kommer dårligst ut er mer optimale til -6dB punkt på ca 55-60Hz, der vil for eksempel Goldwood yte klart bedre enn B&C.

Samtlige eksempler (og alle andre) vil levere 6dB mer ved doble slaglengden. For å få 12dB må slaglengden opp til 4 ganger så mye.

Et "triks" som er ganske mye brukt innen PA er å kjøre et system med veldig høy Q. Alle eksemplene ovenfor vil ligge fra 0 til -4 dB under 80Hz. Om vi kjører stor kasse og høy Fb på Goldwood (60l/55Hz). Da vil frekvenspunktene 70 og 50Hz begge være begrensende for max SPL. Man får en peak på ca 1dB ved 60Hz, og det gir 3dB demping ved 50Hz. Det betyr 109,75dB, altså høyere enn noen av eksemplene ovenfor. Dette til tross for 50kvcm mindre enn Beyma. Imidlertid blir systemet veldig ustabilt og følsomt for overbelasning. Det gir også en "slappere bass", altså for lite nivå rundt 100Hz.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Hans A. Moen skrev:Så kommer allverdens hornløsninger. Hvor alt flyr åt himmel og skjærsilden.

edit: Dette forumet autosensurerer "Fy-ord"
Horn gjør helt klart regnestykket annerledes. Hornets "virkemåte" handler om å endre spredningen til systemet. Et veldig effektivt horn vil gi høy SPL, men det er en direkte sammenheng mellom hornåpningens størrelse og effektivitet. Om et horn gir ca 180 graders spredning får vi samme regnestykke som half space og lukket kasse (om man ikke har en eller annen form for ventilering eller åpen fremside). Horn som gir eksempelvis 45 grader spredning ved 30Hz vil gi enorme mengder SPL, men de vil også være mange meter lange og ha hornåpninger på mange kvadratmeter. Fyller man samme fysiske område med 18" elementer får man betydelig mer SPL, og følsomheten kan bli ganske ekstrem. For eksempel kan man vinne 12dB følsomhet med 8 stk 18" i tillegg til at man vinner ca 18dB.

En hornkasse som leverer effektivt ned til 30Hz og har en effektiv spredning på rundt 45 grader hver vei, betraktet i et 2D plan, vil ha 12dB økning i følsomheten, og også i max SPL. Dette fordi den sender energien fra 4 stk 90 graders sektorer ut i bare en slik sektor. Siden dette i praksis skjer i et 3D rom vil gain bli betydelig større.

Et tractrix horn med grensefrekvens på 30Hz og throat på 500kvcm vil ha en lengde på 431cm og en hornåpning på 10,3 kvadratmeter. Dette kan for eksempel gjøres med 2x5 meter front. Det gir i prinsippet også plass for 4 stk 18" i bredden og 10 stk i høyden altså 40 stk. Dette vil gi omtrent samme spredning som hornet men veldig mye mer SPL. Om man monterer disse bassene samlet som drivere i hornet vil man kun oppnå at man kan endre frekvensgangen. Siden membranene har bortimot samme areal som hornåpningen vil økningen i effektivitet utebli. Imidlertid kan man i teorien komme opp i 114dB ved 1W med 40 stk basser. Når samtlige basser mottar 1W hver vil man kunne ha en følsomhet på 124dB.

PS: Har du vanskelig for å beskrive et horns virkemåte uten fyfyord? :lol:
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Snickers: Jeg har vel egentlig ikke fått svar på det jeg lurte på: Hva kan Hummer sammenlignes med? Jeg er ikke ute etter tall, formler o.l, heller hva du mener er dens konkurrenter fra andre merker.

Synes forøvrig den minner litt om Mccauley MLA3. Delvis i design, men med samme bestykning. Splay-justeringen ligner på Adamson Y-Axis serien.

Apropos vekt og trsp: Thomas har vært inne på at den flighten ikke er særlig praktisk. Du sier at den er kjekk for en mann på jobb, og at to ville veie 150kg. Da vil jeg si at det ikke er en 1-manns-jobb å løfte en 72 kg boks ut av en kasse for så å hekte på. Jeg er Meyer mann, og er vant med å transportere 4 kasser oppå hverandre på hjul. Dette veier fra ca 220 kg (M2D) til ca 450 kg (Milo). Da er det bare å hekte på flyramma og vinkle. Det er faktisk en 1-manns jobb, selv om det er tunge kasser. Har sikkert gjort det 100 ganger, og det er like greit hver gang 8)!

Dette med å justere bananen etter den er hengt opp, har heller ikke jeg hatt behov for. Jeg simulerer hver jobb i forkant med MAPP, og da får jeg den dekningen jeg ønsker.

Jeg håper du skjønner at jeg ikke spør om dette for å disse deg på noe vis! Jeg er bare en nysjerrig fyr! :wink:
PM, tlf +47 951 00 515
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Hans A. Moen »

FARLIG LANGT OT. Men vi fortsetter.
Snickers-is skrev:Kan jo konkretisere litt. Her er en rekke ekssempler på 10" med -6dB punkt ved 50Hz. Alle SPL er oppgitt ved +/- 4mm slaglengde. Fx-max er den frekvensen som begrenser systemets max SPL:
10"PA som brukes under 100Hz?.. skeptisk..
Hva er det du egentlig prøver å forklare? Det er veldig mye ord men jeg klarer ikke helt å gripe poenget.

Det er et smalt spekter over høyttalere hvor du kan beregne max SPL med areal og X-max.
Stort sett alle mord på PA elementer er gjort termisk og ikke ved å overskride x-max/x-damage. Dette gjelder flesteparten av MF/HF design.
Snickers-is skrev:Horn gjør helt klart regnestykket annerledes. Hornets "virkemåte" handler om å endre spredningen til systemet. Et veldig effektivt horn vil gi høy SPL, men det er en direkte sammenheng mellom hornåpningens størrelse og effektivitet. Om et horn gir ca 180 graders spredning får vi samme regnestykke som half space og lukket kasse (om man ikke har en eller annen form for ventilering eller åpen fremside). Horn som gir eksempelvis 45 grader spredning ved 30Hz vil gi enorme mengder SPL, men de vil også være mange meter lange og ha hornåpninger på mange kvadratmeter. Fyller man samme fysiske område med 18" elementer får man betydelig mer SPL, og følsomheten kan bli ganske ekstrem. For eksempel kan man vinne 12dB følsomhet med 8 stk 18" i tillegg til at man vinner ca 18dB.
Hæ?
En hornkasse er nesten like omnidireksjonell som en vanlig bassrefleks kasse.
Et horn brukes ikke alene. det vil slite med å levere noe trykk under 50Hz pga størrelsen på hornåpningen og hornlengden.
men i stack på 4+ begynner ting å skje. Desto flere kasser i en cluster, desto større hornåpning, desto lavere går de.
Hornet diskriminerer de harmoniske overtonene også, noe som resulterer i en bass med mye mindre forvrengning.
Du vil ALDRI klare å oppnå den samme effektiviteten ved å erstatte hele greia av en refleks vegg, Hornkasser er overlegent effektive. Unntaket fra regelen er 1 vs 1.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Pål Michael Bratås skrev:Snickers: Jeg har vel egentlig ikke fått svar på det jeg lurte på: Hva kan Hummer sammenlignes med? Jeg er ikke ute etter tall, formler o.l, heller hva du mener er dens konkurrenter fra andre merker.
Jeg er vant med forum som har en helt annen policy når det gjelder hva bransjefolk kan si om sine egne produkter, så det faller meg ikke naturlig å stille konkurrenter til veggs. Jeg ser det er en del som ser litt annerledes på det her, men jeg synes det også har litt med seriøsitet å gjøre. Jeg tar gjerne en samtale med deg utenom forumet eller pr PM. Når vi har dem inne til demo så stiller jeg dem også gjerne til disposisjon for test/demo om du er interessert.
Pål Michael Bratås skrev:Apropos vekt og trsp: Thomas har vært inne på at den flighten ikke er særlig praktisk. Du sier at den er kjekk for en mann på jobb, og at to ville veie 150kg. Da vil jeg si at det ikke er en 1-manns-jobb å løfte en 72 kg boks ut av en kasse for så å hekte på. Jeg er Meyer mann, og er vant med å transportere 4 kasser oppå hverandre på hjul. Dette veier fra ca 220 kg (M2D) til ca 450 kg (Milo). Da er det bare å hekte på flyramma og vinkle. Det er faktisk en 1-manns jobb, selv om det er tunge kasser. Har sikkert gjort det 100 ganger, og det er like greit hver gang 8)!
Jeg mente også at det var et 2-manns løft og ikke et 1-mannsløft. 150kg blir for mye for 2 mann.

Om man har mulighet til å transportere rullende kolli på noen hundre kilo (noe man som regel har i denne delen av verden) så er det klart minst 4 moduler bør pakkes sammen. I de tettest befolkede delene av verden er man simpelt hen nødt til å tenke litt annerledes. Byggekulturen er totalt annerledes og her er det ofte heller ikke krav om heis og tilrettelegging for handicapede slik vi har i denne type bygg i EU og EØS. 350kg rullende er helt glimrende til man plutselig må opp en trapp langt inne i en korridor eller liknende.
Pål Michael Bratås skrev:Dette med å justere bananen etter den er hengt opp, har heller ikke jeg hatt behov for. Jeg simulerer hver jobb i forkant med MAPP, og da får jeg den dekningen jeg ønsker.
Personlig synes jeg en simulering blir for overfladisk med tanke på hvor tilgjengelig måleutstyr er blitt i dag, men jeg har ingen problemer med å se at det er et betydelig tidspress på slike jobber. Situasjonen vil nok være litt annerledes på en fast installasjon.

En annen utfordring er jo den at man skal vite å nyttegjøre seg av målinger før de faktisk er til reell hjelp.

Hvor mye tid bruker du totalt på å fintune lyden fra PA-en ifm en konkret jobb? Bruker du noe målesystem?
Pål Michael Bratås skrev:Jeg håper du skjønner at jeg ikke spør om dette for å disse deg på noe vis! Jeg er bare en nysjerrig fyr! :wink:
Selvsagt. Det er bare kult at du spør.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Svar