Ashdown bass amper...

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Ashdown bass amper...

Legg inn av Rune Karlsen »

Er Ashdown sine bass amper bra?? Er dette noe som er rider venlig??
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

kommer ann på

Legg inn av Espen Hammer »

Som bassist, så kan jeg vel svare her. Om du betaler masse for ashdown, så får du hva du betaler for. De billige greian dem har synes jeg aldri har vært noe spesielt. Raider vendlig er det nok, men ikke så raider venlig som en Ampeg rigg. for eks SVT 4pro forsterker og et 8*10 kabinett. Det er vel raider venlig det. tror de fleste går med på det der. Men, jeg må innrømme at jeg ikke er så veeeldig fæn av det anlegget, spiller litt for "ureint" i forhold til det jeg liker. Har selv en Eden World Tour forsterker, å Eden xlt410 og xlt215. Det låter svin bra, Tror de fleste går med på å spille på den riggen også. Ellers så er jo svenske EBS et sikkerstikk.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Om du har en Ashdown Rigg som tillsvarer Ampeg svt rigg med 8 x 10" i pris så er ashdown like fint og raidervennlig! Spiller jo nydelig :)
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Legg inn av Rune Karlsen »

Takker for svarene...
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Ridervennlige bassanlegg.

Legg inn av Hoba »

Hei no.
Det spørs litt på hvilken side av rideren du er.
Ser at unge Hammer her skryter av Eden.
Der må jeg si meg ganske enig, da det faktisk skjer noe når du skrur.
Mitt første møte med Eden var i Vadsø med midnight Choir. (tror jeg)
Og ble meget overrasket over responsen fra den ampen.
Det er vel kanskje den første bassampen som har overrasket meg til den grad at jeg ble stående og teste ut pottene.
Ellers er det ganske vanlig at du må foreta ganske drastiske vridninger på pottene før det skjer noe.
Men på WT 800 (husker jeg ikke feil, men det kan Lydonen av/bekrefte) ampen til Lydfixeren, var responsen der med engang.

Vi har mange forskjellige amper i utleieparken vår, Ampeg, GK, Trace, Boogie (god gammel D180, forøvrig det feteste Boogie har produsert av bassamper, spør du meg), SWR, Eden og Ashdown.
Personlig er trace V6 min favoritt, har både 810". 410", 115" og 412" cabs til disse.
Men en V-6 med 2 x 412" gjør susen, men smak og behag er jo forskjellig.
Nå spiller jeg kun på hobbybasis, uten at det utgjør noen forskjell på kunnskap og meninger om hva som er bra, eller ikke.
Men valg av høytalerkonstellasjon og sist men ikke minst instrument og strengevalg er ganske avgjørende for sounden til bassister.

Men tilbake til spørsmålet :
Ampeg er vel kanskje det som er mest utbredt i utleieparkene rundt omkring.
Men et tips verørende ebentuelt innkjøp for utleie, er å kjøpe 2 x 410" istedet for 1 x 810".
Dette da det i veldig mange tilfeller kun er forespørsel om et lite anlegg.
I 80 % av tilfellene er 810" overkill, da dette kabinettets konstruksjon kaster langt. (om dere skjønner).
Har lenge etterlyst bruk av basswedger blant bassister, dette begrunnet stadige klager fra foh om å skru ned bass fra scenen.
Med en rigg bak og en f.eks. 210" wedge i front vil bassisten få litt skyv bakfra, og samtidig få egenlyd forfra.
Bassisten som spiller i prosjektet jeg holder på med nå, har en Marshall VB400 og 412" bak og en 210" boogiewedge i front.
Funker fint, men ser behov for å 'modde' ampen, slik at han kan justere signalet per høytalerutgang.

Nuja, nok om det.

Ble noen klokere, eller ?

Vil komme innom med jevne mellomrom og sjekke utviklingen i debatten.

I morgen lørdag er alle våre rigger, unntatt 2 ampegrigger som er på Rjukan til Saxon, ute og blir kjørt på musikkens dag her i Oslo.

Så for dere som har mulighet til å vase rundt, kan diverse varianter se's og høres omkring på de forskjellige scenen.


Lyke til.



Mvh


Hoba
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Veldig bra svar Hoba. Må si meg helt enig. Spesielt angående 8x10. Kanskje den mest ubrukelige høytalerkassen for bassreproduksjon på en liten scene( så å si alle norske scener). Den produserer bass ja, alt for mye og på alle andre steder enn der bassisten står. Det er noe av grunnen til at bassisten ser med stor undring på deg når du overlevere følgende forsiktige melding: Skru ned bassen da fer XXXX, e du helt idiot? Han hører ikke det du (og alle andre) hører. Det er heller ikke til å stikke under en stol at disse menneskene er mer en normalt glad i bass. Hehe.
Kjartan Meinseth
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

8*10

Legg inn av Espen Hammer »

kanskje det mest ubrukelige kabinettet på små scener ja. definitivt, men kanskje også det kabinettet som oftest er på små scener også :/ Ellers som Hoba nevnte.. Så låter Trace bra ja.. Men, de fleste bassister som vet å skru sin egen lyd, har såppas bra instrument at de klarer å få nogenlunde den bra lyden de har på sitt eget anlegg, på de fleste bra rigger, uansett om det er en ashdown rigg, ampeg rigg, eden, aguilar ++

Du kan jo for eks. kjøpe et ok bass anlegg, å sende med den nye Patittuci signatur bassen til Yamaha. låter relativt bra uansett hva du putter den i (med visse forbehold) :lol:
Menne.. Det er jo en 6 str. så kanskje ikke så aktuelt, menne.. jeg hadde nok ofte leid den bassen da.. hehe
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Ashdown EVO500II er en knall amp. Spiller høyt og fint og koster bare 10 lapper. Etter min mening det beste kjøpet i Norge for tiden.
EBS ampene låter også bra, men har relativt lite power i forhold til pris.
Har selv en EDEN WT800B, som spiller skjorta av det meste, feks overprisa Ampeg...

Skulle gjerne ha prøvd den V6-en til Hoba, har hørt mye skryt av den.

Noen som har erfaring med de nye Mesa kassene?
toraabe

Re: Ashdown bass amper...

Legg inn av toraabe »

Sjekk ut gallien-krüger

Det er de jeg personlig har hatt berdt erfaring med ..
ulike modeller ....

Og en annen ting er at det låter dritfett å f.eks spille en halvakustisk gitar gjennom en polytone bassamp ;)
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Ashdown bass amper...

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Har spillt på Mark Bass i litt over et år nå, og er veldig fornøyd med det. Fornuftig priset, spiller høyt og pent og veier ingenting.
Kutter mye bedre igjennom lydbildet enn Eden som jeg hadde før
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ashdown bass amper...

Legg inn av Hoba »

Vi fikk sent ifjor høst inn et par rigger med EBS. Et par TD650 topper og 2 x 410" samt 810" kabinett.
Må innrømme at det tok nuven på det meste vi har på lageret ,om sant må sies.

Vil på det sterkeste anbefale dette, om noen er på leit etter noe som sparker og ike spiller 20 meter før det virker.

Ellers'a ?
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Ashdown bass amper...

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Før Eden ampen hadde jeg en EBS TD650, lite imponert over den. Bra lyd, men den våkner ikke til liv før du spiller i 2 ohm, og det er det få av oss som gjør. Som på Eden ampen ble det å stå å skru eq og spille høyere enn nødvendig for å høre meg selv.
Dessuten koster den 10000 mer enn Mark Bass Little Mark II, som spiller høyere i 4 ohm og låter minst like bra, selv om den ikke har så mye features.
EBS kassene derimot, har jeg bare gode ting å si om
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Ashdown bass amper...

Legg inn av Tom Hansen »

Har kjøpt en ABM-500 EVO III og en ABM-410. Testa med en Jazz bass spesial med EMG pick-ups. Jeg er superfornøyd med lyden. Anbefales!
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
toraabe

Re: Ashdown bass amper...

Legg inn av toraabe »

Dette med bass og bassanlegg har svært mye med smak å gjøre.
Personlig synes jeg at GK og SVR enten sammen med 4x10 + 1x15 eller 2x15 kabinett
låter best. Et Ampeg 8x10 kabinett synes jeg fort spiller for hardt og på langt nær går dypt nok som
en 15 eller til og med en 18 tommer vil gjøre. Men alt har med utrykket å gjøre og
hva slags band som spiller. Og må si at et 8x10 kabinett fort blir fryktelig stort og ugåndterlig og det gjør seg ofte mer som et
massivt utrykk enn at lyden er så utrolig flott.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Ashdown bass amper...

Legg inn av Tom Hansen »

8x10 har bedre lyd på 5-6 meters avstand, enn hvis du står 1 meter fra. Tungt og drasse på er det og. 4x10+1x15, så har man i pose og sekk.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Svar