Aktiv vs passiv DI-boks

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Tore Kaupang
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 02 des 2007, 12:23

Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Tore Kaupang »

Kan noen forklare meg forskjellen på aktiv og passiv DI-boks?
Sign.
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av PerA »

Dersom jeg har forstått det rett, har en aktiv DI en forforsterker (preamp), noe som gjør den mer allsidig mht. gain enn en passiv DI.

Der du først ser forskjellen er at en aktiv DI trenger strøm (fantommating eller batteri), mens en passiv ikke trenger det.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Noen pickuper vil ikke fungere med en passiv DI boks, fordi impedansen blir feil.
PM, tlf +47 951 00 515
Tore Kaupang
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 02 des 2007, 12:23

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Tore Kaupang »

OK. Men når jeg skal koble et elpiano i min Mackie-mikser via en multi, så holder det med en passiv? Eller burde jeg uansett gå for en aktiv med forforsterker?
Sign.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Joachim »

Tore Kaupang skrev:OK. Men når jeg skal koble et elpiano i min Mackie-mikser via en multi, så holder det med en passiv? Eller burde jeg uansett gå for en aktiv med forforsterker?
Det kan du fint bruke en passiv til.

Aktiv er først og fremst påkrevet til instrumenter som bass og akustiske gitarer ( el-gitarer og men det er jo ikke så vanlig ) i profesjonell sammenheng da disse har ett mye lavere signal ( og annen impedance tar jeg ikke feil ) enn ett elpiano som har nok av signal på utgangen.

Økonomisk ville jeg og heller hatt 2 passive til stereo elpiano enn en aktiv i mono. Gode El pianoer har en miks med mer av de lave tangentene på en side og de høye på andre siden.

Personlig har jeg vel sjeldent hatt direkte problemer med passiv, det er verre med en billig aktiv!!!
Sist redigert av Joachim den 10 des 2007, 22:53, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Dag Blix »

This is all correct.

Husk at om du operer med to like DI bokser fra en stereokilde skal de ha akkurat samme gain på hver sin kanal på bordet.

Det er en grunn til at de billigste aktive DI boksene er billige, men så lenge de er i orden holder de lenge til enkle mål som
å få tak i bassgitaren. Det største problemet man har med dem er at de suser mye. Begynner de å brumme og det ikke går
bort med jordløft, da er de klare for søpla. Alltid lytt på dem et par sekunder alene over PA og sjekk at de ikke lager stygge
lyder.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Tore Kaupang
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 02 des 2007, 12:23

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Tore Kaupang »

OK. Takk for gode svar. Jeg har en aktiv behringer-boks i stereo, så da må vel dette være greit, selv om jeg vel har forstått at behringer ikke står først på innkjøpslista til alle lydteknikere :)
Sign.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Joachim »

Behringer funker vel forsåvidt men jeg har opplevd at monoutgaven har begynt å vrenge under gig.
Tips er derfor å be musiker om å prøve spille litt "hardt" med utgangsvolum satt på maks for å ev. være forberedt på dette.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Dag Blix »

De fleste som ikke digger behringer er de som ikke betaler for utstyret sitt selv, men bare bruker det, da kan man jo sutre fordi en slipper å betale regninga selv.

Hva vreng angår, hvis dette er en passiv boks så skal den ikke vrenge innenfor normale grenser eller noe vanlig instrument.
Hvis en aktiv DI boks vrenger så er det sannsynligvis for at en har glemt på slå på pad, som betyr dempeledd. Dette senker gain og unngår vreng. Har en likevell
vreng er dette mest sannsynlig pga for lav tilført spenning. Et dårlig batteri for eksempel vil gi vreng, eller en svak fantommating.

ellers skal ikke en DI vrenge, da er den ødelagt!
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Ole Hansen

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Ole Hansen »

Bruker ikke behringerbokser selv lenger, men min erfaring med monoboksen er at det er lurt å fjerne knappene slik at de ikke blir trykt ut/inn utilsiktet. Er ikke kult når en plutselig får 20db ekstra i en smell. Ved å fjerne knappene må en bruke penn el for å trykke dempeledd. Et tips med stereoboksen til behringer er å koble en CD-spiller igjennom DI-boksen og inn på miksen , for deretter å koble CD-spilleren direkte i miksen. Forskjellen på lyden er så stor at jeg tror en ikke kjøper flere av disse stereoboksene. Det koster ikke så mye mer for DI bokser som er mye bedre, Samson f.eks.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Kenneth Jensen »

En god aktiv DI boks koster ikke mange kronene.. fra 900,- til 2500,- kommer an på merke osv. Så om dette er noe man bruker mye feks i hjemmestudioet sitt så er det en god investering.
En god passiv boks koster noe mindre..

En passiv Behringer boks kan koste noe slikt som 190,- ... mens en "profesjonell" og høykvalitets Aktiv DI boks fra feks BSS koster ca 1400,-

Uten favorisering forøvrig :)
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Trond »

Alto di bokser funker fint og er rimelige, har hatt 10 stk på utleiga i 2 år og alle funker enda.

På keybord kan du og til nød bruke 2 stk jack-xlr overganger.

Behringer di bokser, funker ikkje.Punktum...
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Trenger ikke noe aktiv DI til mine basser iallefall. Har brukt en passiv Radial JDI i flere år og er strålende fornøyd med den. Låter fint, ingen problemer med støy osv
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Tore Kaupang skrev:OK. Takk for gode svar. Jeg har en aktiv behringer-boks i stereo, så da må vel dette være greit, selv om jeg vel har forstått at behringer ikke står først på innkjøpslista til alle lydteknikere :)

Behringer?

Dette er ikke ett merke som skriker kvalitet. Bss boksene er nær bransjestandard.
Regner med at ved aktiv bruk, vil du oppleve problemer med boksen din etterhvert.
Drit i passiv, det er som å ha en mikser uten fatom mating.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Aktiv vs passiv DI-boks

Legg inn av Atle Aamodt »

Pål Michael Bratås skrev:Noen pickuper vil ikke fungere med en passiv DI boks, fordi impedansen blir feil.
Eller noen pickuper vil ikke fungere med aktiv DI-boks, fordi impedansen blir feil der også....... ;-)
Atle Aamodt
Svar