YAMAHA M7CL

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Børre Leinebø
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 05 aug 2003, 17:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Børre Leinebø »

Har brukt M7CL noen ganger i år, og jeg må si det er et supert bord i forhold til pris. Raskt å jobbe på syns jeg og.
Det er jo bare å ta seg litt tid til å sette det opp slik man liker å jobbe på det før man hopper inn i lydprøven. Ta med en USB lagringsenhet, så har du et ferdig oppsett til neste gang du jobber med bordet.
Det første jeg savner på bordet er flere User Define Keys, men men, får ikke alt for så få penger heller.

Må også si at jeg mange ganger heller velger Digigtalt enn analogt.
Jeg heter Børre Leinebø
Jeg har mobiltelefonnummer 95825454
Jeg har postkasse for elektronisk post: boleine@online.no
Jeg liker å lage lyd jeg.
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Må dere ikke glemme det fine editeringsprogrammet og annet snacks som gjør at du kan for programere mixeren til det oppsettet du måtte ønske, så synce laptoppen til pc'en via en rimelig standard nettverkskabel. Og sitte på pc'en nesten resten av konserten.
Grisebra å stå langt unna og se fadere bevege seg uten at noen er i nærheten (Spookey) :P
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

hepp

Legg inn av Espen Hammer »

Jeg har fundert en del på den mikseren. menne.. etter å ha tafset på Oslo Audio sin Digidesign Venue, må jeg si at jeg har fått litt andre tanker i hue også. det er jo noen hundre tusen i mellom i pris.. men gud bedre... for en mikser altså. men mitt sp.mål er... pre ampene i Yamahaen... hadde jo egentlig håpet litt på å bli kvitt de multi kablene å bare to små kjekke digital kabler fra scenen. men, er pre ampen i Yamahen bra.. så er det ok.. noen som kan gi svar på det?
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: hepp

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Espen Hammer skrev:Jeg har fundert en del på den mikseren. menne.. etter å ha tafset på Oslo Audio sin Digidesign Venue, må jeg si at jeg har fått litt andre tanker i hue også. det er jo noen hundre tusen i mellom i pris.. men gud bedre... for en mikser altså. men mitt sp.mål er... pre ampene i Yamahaen... hadde jo egentlig håpet litt på å bli kvitt de multi kablene å bare to små kjekke digital kabler fra scenen. men, er pre ampen i Yamahen bra.. så er det ok.. noen som kan gi svar på det?
Men er det ikke litt greit at det er en hviss form for kompabilitet mellom det analoge og det digitale.. Slippe å legge opp en multikabel på spillestedene (så fremt der er en :P) hver gang du skal bruke en digital mikser på steder der det kun har vært analoge fra før.
Etter å ha vært borti litt forskjellig, syns jeg ikke preampene til MC7L er elendige. Men det spørs litt hva du sammenligner de med. Andre bord i samme prisklasse faller litt short kanskje, mens i forhold til en analog midas h2...
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Legg inn av thomas hocking »

går vel an å ha stage racket ved mixeren og om det allerede ligger vanlig multikabel... så er vel ikke akkurat der det største probelemet ligger. Men med prosessor rack, stage rack, psu osv begynner det å bli like mye å drasse på som med en analog mixer med effekt rack.
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Legg inn av Håvard Soknes »

Nå er kanskje ikke Digidesign Venue den beste mixeren som eksempel når ting skal være enkelt og lett. Venue er jo en ganske plasskrevende mixer. Da vil det nok være enklere sånn fysisk sett med M7CL. Mindre mixer der alt av prosessering skjer i bordet og det eneste du trenger er en vanlig multikabel.

Den mixeren jeg så langt har sett hvor man får mest ut av når det gjelder kvalitet og praktiske hensyn må være Vi6.

Relativt liten mixer. Prosessorrack, stagerack, multikabel på trommel og power. Bruker vennligheten var etter alt jeg kan bedømme veldig stor. Brukte den ikke live men var kun på en demo av den.

Sorry at det ble litt off topic :wink:
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Litt off topic, men er enig at Venue miksern er ganske stor og tung, men det er en fantastisk mikser. Låter veldig bra og er ganske lett å bruke. Har jobbet på den Frontlite har, og det var ikke noe problemer med å bruke den første gangen uten å vite så mye om den. Ikke er prisen så veldig høy heller. Den har også en god snapshots del og de innebygde effektene er av god kvalitet.

Det har jo kommet en mindre kontrollflate nå som er veldig hendig, men samtidig har alle mulighetene som man har med Venuen. Så liten at man kan ta den med på en kirke jobb. Etter som jeg har hørt, skal Ole Petter Berger ha kjøpt en slik :?:
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Klaastad i Oslo audio har også kjøpt en Profil kontroll flate til Venuen.
Profilen er på størelse med en Venice.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

størrelse

Legg inn av Espen Hammer »

Oslo Audio sin Venue er jo ikke stort større en en Venice 320, en del dypere.. men ikke spesielt bredere. Og et rack på siden må man jo ha. hvor skal man ellers legge ifra seg maten å avisa? og spesielt tung var den jo heller ikke.. menne.. shitt au.. skal vei å prøve M7CL snart.. så da får vi sjå
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

Må også si at jeg mange ganger heller velger Digigtalt enn analogt.[/quote]
ja
og m vi6 så ser framtia enda lysere ut...(skal kjøpe en når jeg blir stor)
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Re: hepp

Legg inn av ketil nicolaysen »

Espen Hammer skrev:Jeg har fundert en del på den mikseren. menne.. etter å ha tafset på Oslo Audio sin Digidesign Venue, må jeg si at jeg har fått litt andre tanker i hue også. det er jo noen hundre tusen i mellom i pris.. men gud bedre... for en mikser altså. men mitt sp.mål er... pre ampene i Yamahaen... hadde jo egentlig håpet litt på å bli kvitt de multi kablene å bare to små kjekke digital kabler fra scenen. men, er pre ampen i Yamahen bra.. så er det ok.. noen som kan gi svar på det?
har ikke prøvd denne m7clabc.dot.ditt,men har brukt dm2000 og pm5d på 4 turneer så langt,og preampene på m7cl skal vel ikke være så mye dårligere...i racket mitt finner du 4 ch midas xl42...skal bare kjøpe enda 36 ch så blir dette bra det hehe...nuvel...ikke de beste pre ampene synes jeg.merket stooor forskjell på vokalen når jeg kjøpte xl42.det er noe spesielt med lyden av gjeldsfengsel..synes disse 2 mikserne er bra sånn funksjonelt,men det "tetter" seg liksom når det koker som værst...
Brukeravatar
Edgar Andraa Lien
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 03 mar 2007, 02:18
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jau da så...

Legg inn av Edgar Andraa Lien »

Finns mye fint der ute. Spørs bare hvor stor pængboka er. Alt til sitt bruk!

Er det noen her inne som faktisk har fått kontakt mellom pc'n og M7CL? Har lastet ned software, men der er det bare en bruksanvisning...

Blir bra dette skal du se! Jobber med å gjøre M7CL'n min trådløs, sjø.

Skål!
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Jau da så...

Legg inn av Arnstein »

Edgar Andraa Lien skrev: Er det noen her inne som faktisk har fått kontakt mellom pc'n og M7CL?
Har du lasta ned både Studio manager og m7cl editor? Må kjøre editor'n gjennom studio manageren. Sett opp in/output ports så er du online. Har aldri hatt noe problem med dette på verken pm5d, ls9, dm1k/2k eller m7cl.
Svar