Hvilken effektforsterker?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
morten_s
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 18 feb 2007, 16:35

Hvilken effektforsterker?

Legg inn av morten_s »

Hallois.

Jeg lurte på om noen her kunne tipse meg om hvilken effektforsterker jeg skal kjøpe til CV CLS-215. Jeg vet folk her ikke er så stor fan av CV osv, men uansett.. here goes :) ..

Er egentlig Zachry et bra merke? Jeg tenkte kanskje den her kunne klare å dra høyttalerne greit: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/ ... 0&cart_id= En ting jeg forundrer meg litt over er at den er mye billigere enn en forsterker fra CV selv, som har mindre utgangseffekt og veier mindre. Er det negativt eller positivt at den veier mindre?

Hva i huleste er det som gjør CV forsterkeren så mye dyrere? Link: A2.6KW
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Det er mere enn effekt som gjør en forsterker dyrere enn en annen. Ting som generell kvaliet, lydkvalitet, hvor mye den bråker, teknologi m.m. er med å bestemme dette.
I tillegg så er det ikke alle forsterkere som måler på den samme måten. Den ene kan være nøkternt målt, mens en annen er målt i nedoverbakke, pluss moms, med hjemlengsel, medvind og kjøttkaker til middag. Ikke det at det er sikkert det er sånn i dette tilfellet, men noen forskjeller er det nok.
I "gamle dager" pleide høy vekt å være ensbetydende med bra strømforsyning. I dag så betyr dette lite, da man har forskjellige andre typer strømforsyning som nettopp har det som en fordel at de har en veldig lav vekt. Man kan derfor ikke automatisk si at den ene er tyngre, og dermed kraftigere.
De forskjellige merkene har også en del forskjeller i driftsikkerhet på det utstyret de leverer. Dersom du skal ha det hjemme i stua, så betyr det kanskje ikke så mye. Men dersom du skal ha det med deg ut på jobb, så bør det jo helst ikke svikte. Ikke noe er så kjedelig som å måtte kutte en konsert for flere hundre mennesker fordi en forsterker ikke vil fungere som den skal...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
morten_s
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 18 feb 2007, 16:35

Legg inn av morten_s »

Hjertelig takk for bra svar.

Men er de kjøttkakene så gode at du tror Zachry sin forsterker ikke er noe særlig å satse på eller?
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Alto sine forsterkere er verdt en titt... greier amper det .. iaffal til prisen.. Selvom feilprosenten er litt i høyeste laget...
Mac serien har iaffal problemer med døde kanaler...
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Ha ha! Klikket meg inn på linken til ampen fra Hifiklubben: http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... 2&rID=8611

Det første avsnittet var fantastisk morsomt! Rimelig useriøst, men gøy!
Siste også, for den saks skyld!
PM, tlf +47 951 00 515
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

I utgangspunktet synes jeg det virker som om CV-forsterkeren faktisk er kraftigere enn Zachry-forsterkeren. Det står på forsterkeren at den gir 2x700 kontinuerlig og 2x1350 Dynamisk i 4 ohm, mens Zachryen er oppgitt til 2x800 i 4 ohm.

Den standarden som Zachry oppgir, RMS, er ganske intetsigende når det kommer til dette med tid, og kan i praksis være det samme som det CV kaller for Dynamisk effekt. Uansett vil jeg tro at CV-forsterkeren er like kraftig eller kraftigere.

Når det kommer til hvorvidt den er verdt de ekstra pengene, så er det vanskelig å si. Men selv om jeg ikke på langt nær er noen CV-fan, så tror jeg faktisk at den forsterkeren nok holder en høyere kvalitet enn Zachry-forsterkeren.

Men hvorfor ikke sjekke ut forslaget til Tom Erik? Der vil jeg tro du får mest for pengene uansett!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
are_e
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 10 mai 2006, 13:16
Sted: Oslo

Legg inn av are_e »

CV forsterkerene som klubben selger er OEM produsert av Master Audio.
Se feks på http://www.master-audio.com/products.php?id=471&lang=en som tilsvarer KW2.6 fra CV.

Ser ut til å være helt greie PA amper, men jeg ville heller kjøpt CV enn MA siden de er litt modifisert for hjemmebruk, spesielt med tanke på viftestøy (som kanskje ikke er en issue for en CV bruker?)

A
Svar