Falske WATT???

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Ståle Andersen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 15 jan 2007, 12:24
Sted: Meløy/REIPÅ
Kontakt:

Falske WATT???

Legg inn av Ståle Andersen »

Er det mulig at en forsterker som er oppgitt til å være 2x1200 watt i 8 ohm kan koste 3500???? eller er det rett å slett falske tall....
Ståle Andersen
http://www.faks-fest.com
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olegutten »

Alt er vel mulig...... kinesiske forsterkere av lav kvalitet koster jo ingenting.

ole
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Re: Falske WATT???

Legg inn av Aleksander Stensen »

Ståle Andersen skrev:Er det mulig at en forsterker som er oppgitt til å være 2x1200 watt i 8 ohm kan koste 3500???? eller er det rett å slett falske tall....
Joda, det er fult mulig, de er minst like bra som de på 2x1200 til 35 000. :wink:
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Det er mange som sier at "du får det du betaler for", og det stemmer nok også når det kommer til kinesiske produsenter. Men det store spørsmålet er HVA er det du betaler for?

For det er en kjent sak at Kina ligger langt etter vestlige produsenter på nær sagt alle områder. Senest i dag leste jeg at en krashtest av en kinesisk bil hadde gitt 0 poeng! Gjennomsnittlig antall feil på kinesiske biler var også veldig høyt: ca 350 feil pr 100 solgte biler...
De er billige på en ting, og det er arbeidskraft, spesielt ufaglært arbeidskraft. Derfor er de produktene som kommer fra kina gjerne litt simple, og ikke spesielt avanserte. Skal man ha noen til å lage et skikkelig produkt må man som regel få et vestlig firma til å ta designjobben, og da stiger prisen med en gang.

Dermed ender man opp med gammel teknologi. Forsterkerne er gjerne store, tunge, og med 3U høyde.
Målemetodene deres er heller ikke alltid like nøyaktige. Det er lett å få 2x1200W ut av en forsterker, men spørsmålet er over hvor lang tid, og med hvilken kvalitet på lyden!

Nå må det sies at jeg har solgt noen kinesiske-bygde forsterkere selv, og disse har fungert ok. Men med 37 Kg for en 2x1700W forsterker, så skjønner de fleste at teknologien ikke er den nyeste! Men for de som ikke trenger å ta med seg forsterkeren på veien, eller som ikke setter de aller høyeste krav til lydkvaliteten, så fungerer det faktisk bra!

Problemet oppstår når man skal levere til de store konsertene. Der utstyret MÅ fungere. Da må man satse på bra produkter. Og akkurat det gjør jo faktisk kineserne også. De kjøper nemlig utstyr fra vestlige produsenter når de trenger noe som virkelig fungerer!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Legg inn av Aleksander Stensen »

Tor Dehli skrev: For det er en kjent sak at Kina ligger langt etter vestlige produsenter på nær sagt alle områder.!
Hadde EAW flyttet hele produksjonen sin til Kina om dette stemte?
JT
Newbie
Innlegg: 35
Registrert: 30 okt 2006, 21:24
Sted: Bergen

Legg inn av JT »

EAW konstruerer/designer og tester produktene sine i USA. Så lenge de har gjort den jobben, så klarer Kineserne å lage produktene.

Men generelt sett, så har Tor Dehli rett, fordi Kina ligger langt etter på mange områder.
Mvh
Jan-Tore Holen

Building business, building dreams.
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Legg inn av Aleksander Stensen »

JT skrev:EAW konstruerer/designer og tester produktene sine i USA. Så lenge de har gjort den jobben, så klarer Kineserne å lage produktene.

Men generelt sett, så har Tor Dehli rett, fordi Kina ligger langt etter på mange områder.
At teknologien er utviklet i USA og at vi ligger litt forran der skjønner jeg, men når de klarer å produserer ting mye billigere, transporterer raskere, med samme kvalitet, vil vel det egentlig si at de liggger en god del forran de vestlige produsentene på disse viktige områdene?

Enig at Kina har endel ting å jobbe med på mange områder, men når det kommer til blant annet masseproduksjon av elektronik og skipsbygging, så har de og landene rundt konkurrert ut resten av verden.

Kanskje det var en enkelt biltype som var produsert i kina som er spesielt dårlig, men dette trenger jo ikke gjelde for alle bilene som er produsert der. For ikke så lenge siden var det jo kåring av verdens dårligste biler i en av de store avisene her, hvor Ford sto for over halvparten av de aller dårligste.
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Som JT poengterer, så er det helt klart at selv om EAW produserer i Kina, så er produktet deres laget i USA. Det er også snakk om en fabrikk som drives av EAW, og ikke en hvilken som helst fabrikk.

Når det gjelder dette med skipsbygging, så er dette ganske naturlig. Dette er en bransje som har stort behov for personer til å jobbe, og det er jo noe Kina har mye av! Og når det kommer til de fleste andre produkter så kan de jo skryte av at produktene er "hand made", men det er jo ikke alltid det er det beste?

Jeg sier ikke at kinesiske produkter ALLTID er dårlig, men konstaterer at det lages mange OK produkter der, og svært mange kopier av de virkelig bra produktene.

Problemet er ofte at de ikke alltid vet hvorfor ting er laget slik eller slik, siden de bare har kopiert produktet!
Jeg husker spesielt noen kinesere som presenterte en kopi av Outline Butterfly/Nexo Geo T. Til og med brosjyreteksten og bilder var kopiert!.
Selv så kjøper jeg gjerne billige produkter fra Kina, så lenge det er enkle produkter. Begynner det å bli mere avansert, og noe kan tyde på at det er en kopi av et vestlig produkt, så mister jeg interessen. For det vil jo være det samme som å sette utviklingen tilbake!
Vi trenger de store, vestlige leverandørene, med mangeårig ekspertise og erfaring. Og da må vi godta at de må ha betalt for produktene sine. (Innen rimelighetens grenser, selvfølgelig) Men det er selvfølgelig plass til flere! Jeg har ikke noe imot billige produkter, absolutt ikke. Problemet oppstår når noen prøver å gjøre produktet til noe det ikke er!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
JT
Newbie
Innlegg: 35
Registrert: 30 okt 2006, 21:24
Sted: Bergen

Legg inn av JT »

Jeg kjenner en som er reisemontør for et skipsverft på Sunnmøre, og han forklarte meg ganske enkelt hvorfor f.eks. skipsverftene i Kina ofte er billigere og får ting gjort fortere. Dette så han selv med egne øyne under et oppdrag der nede.

Når noen skal pusse ned og male opp igjen et skråg i Norge, så sendes gjerne 2-3-4 personer opp i lifter for å gjøre jobben med verktøy som utstyr til sandblåsing osv.

I Kina sender de 50 - 100 pers i tau med pussepapir til å gjøre jobben!

Selv om de bare bruker pussepapir, så blir de fortere ferdig, og de til sammen får faktisk dårligere betalt enn de 3-4 personene man sender opp til å gjøre jobben i Norge.

Det samme gjelder på stort sett alle byggeplasser der nede. Hvis det er 10 personer på en byggeplass i Norge, så hadde det garantert vært 100 pers der i Kina.

En vanlig industriarbeiderlønn ligger vel på rundt 120 USD pr mnd. (Så lite at jeg faktisk lurer på å etablere en bedrift i Kina og betale et par stk til å finne på noe lurt for meg :lol: ).

Jeg vil likevel si at jeg er fan av mye det man får kjøpt fra Kina/Hong Kong.

Har selv blant annet 8 hoder, 8 scannere, lasere og en rigg bestående av 8 + 8 + amping fra Kina, som fungerer laaaaangt over all forventning!
Mvh
Jan-Tore Holen

Building business, building dreams.
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg blåser liv i denne litt gamel saken, ved å komme med litt ny info vedrørende kina. Jeg leste for en stund siden hvor mange feil det var på de nye bilene som produseres i Kina. Det var visst snakk om 350 feil pr hundre biler, de første 6 mnd.
I går sto det statistikk i avisen for de beste bilmerkene. Det aller beste, Mazda, hadde kun 8% feil på bilene frem tid de var 9 år gamle! Et enkelt regnstykke sier meg da at det er over 97% mindre sjanse for at noe skal gå galt med en Mazda de første 9 årene, enn at det skal gå noe galt med kineseren de første 6 Mnd!

Jeg har ikke noe imot kinesiske "up and comming"-produsenter, men det er nok er grunn til at det er billig...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Svar