Hva holder mål?
Moderator: Mads Størkersen
- Sindre Rosness
- Active Member
- Innlegg: 70
- Registrert: 03 nov 2006, 17:35
- Kontakt:
Hva holder mål?
Det finnes en god del artister som nå i nyere tid utgitt album igjennom eget label og som er produsert og mikset selv.
For å nevne et par: David Gray, Porcupine Tree og Thomas Dybdahl.
Materealet de har gitt ut er selvfølgelig mastret i et eget studio.
Men spørsmålet er som følger:
Hva er "minstekravet" når det gjelder lydkort/utstyr generelt for å kunne gi ut en cd? Hvor lavt ligger lista? Trenger man kun en laptop og et lydkort og en kondensator, eller må det SSL og Neumann inn i bildet for å få god nok kvalitet? Dette forutsetter dyktige musikere og studioteknikere.
Har vært nysjerrig på dette lenge.
For å nevne et par: David Gray, Porcupine Tree og Thomas Dybdahl.
Materealet de har gitt ut er selvfølgelig mastret i et eget studio.
Men spørsmålet er som følger:
Hva er "minstekravet" når det gjelder lydkort/utstyr generelt for å kunne gi ut en cd? Hvor lavt ligger lista? Trenger man kun en laptop og et lydkort og en kondensator, eller må det SSL og Neumann inn i bildet for å få god nok kvalitet? Dette forutsetter dyktige musikere og studioteknikere.
Har vært nysjerrig på dette lenge.
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
-
- Newbie
- Innlegg: 23
- Registrert: 02 jan 2007, 19:28
Må taes med en stor klype salt:
Den vanlige forbruker merker ikke så lett hvor du har spilt inn plata di. Har du utstyr som er i budsjettklassen må lista ligge desto høyere som musiker/tekniker for å få gitt ut en cd, og du må mest sansynlig få det på et eget label. Men husk at de fleste sanger som slår an nå for tiden blir spilt på radio i biler/eller andre omgivelser som er fulle av støy og skjærsilden.
Jeg tror Bob og Harry Nordmann driter lang marsj i lydkvalitet så lenge det musikalske er sinnsykt bra og virkelig har grobunn hos folket som hører på. Det må jo selvfølgelig være bra, ryddig, og "tight" etc, men det er teknisk mulig med dagens utstyr imho. Lydteknikere, lydfreaks etc vil garantert merke forskjell, men hvis disse ikke er hovedmålgruppen, men f.eks den 12 år gamle jenta som ikke hører forskjell på en bratsj og et kirkeorgel så må det vel være mulig?
Nå er det jo viktig å tenke hvor lavt list kan ligge. Jeg ville aldri spilt inn noe hjemme hos meg selv og prøvd å gi det ut. Sitter på en Macbook Pro, m-audio 1814, Shure ksm 27, shure sm57, tapco s5 og alhambra 5p og cubase 4. Jeg mener det utstyret kan brukes (i det rette rommet, under de rette omgivelsene, til den rette musikken etc) til å utgi en cd dersom jeg hadde vært en musiker i verdensklasse, sittet på sinnsykt bra materiale, vært en jævel til å mikse etc, etc, men det vil ikke si at det kommer til å skje.
Da har jeg spekulert og dagdrømt. Noen andre?
Edit: Morsomt hvordan Helv*te ble til skjærsilden
Den vanlige forbruker merker ikke så lett hvor du har spilt inn plata di. Har du utstyr som er i budsjettklassen må lista ligge desto høyere som musiker/tekniker for å få gitt ut en cd, og du må mest sansynlig få det på et eget label. Men husk at de fleste sanger som slår an nå for tiden blir spilt på radio i biler/eller andre omgivelser som er fulle av støy og skjærsilden.
Jeg tror Bob og Harry Nordmann driter lang marsj i lydkvalitet så lenge det musikalske er sinnsykt bra og virkelig har grobunn hos folket som hører på. Det må jo selvfølgelig være bra, ryddig, og "tight" etc, men det er teknisk mulig med dagens utstyr imho. Lydteknikere, lydfreaks etc vil garantert merke forskjell, men hvis disse ikke er hovedmålgruppen, men f.eks den 12 år gamle jenta som ikke hører forskjell på en bratsj og et kirkeorgel så må det vel være mulig?
Nå er det jo viktig å tenke hvor lavt list kan ligge. Jeg ville aldri spilt inn noe hjemme hos meg selv og prøvd å gi det ut. Sitter på en Macbook Pro, m-audio 1814, Shure ksm 27, shure sm57, tapco s5 og alhambra 5p og cubase 4. Jeg mener det utstyret kan brukes (i det rette rommet, under de rette omgivelsene, til den rette musikken etc) til å utgi en cd dersom jeg hadde vært en musiker i verdensklasse, sittet på sinnsykt bra materiale, vært en jævel til å mikse etc, etc, men det vil ikke si at det kommer til å skje.
Da har jeg spekulert og dagdrømt. Noen andre?
Edit: Morsomt hvordan Helv*te ble til skjærsilden
-
- Pro Member
- Innlegg: 380
- Registrert: 22 jun 2004, 11:58
- Kontakt:
du kan spille inn på en pentium 2 med soundblasterlydkort og behringermikser om du så vil.
en bevisst produsent har alltid en tanke bak valg av lydbilde, og er han god vil det låte bra.
mastring bør man alltid gi bort til noen som kan det. det er ikke uten grunn at det er en egen industri.
gitt at du har en hvilkensomhelst datamaskin, en god kondensatormikrofon og 1stk bra kanalstripe er det ingenting i vegen for at du kan klare å spille inn vokal og gitar i verdensklasse. har du to, så kan du spille inn piano og trommer også. gitt at du har et bra opptaksrom og et bra kontrollrom, rent akustisk.
alt er egentlig opp til tekniker/produsent sine evner.
en bevisst produsent har alltid en tanke bak valg av lydbilde, og er han god vil det låte bra.
mastring bør man alltid gi bort til noen som kan det. det er ikke uten grunn at det er en egen industri.
gitt at du har en hvilkensomhelst datamaskin, en god kondensatormikrofon og 1stk bra kanalstripe er det ingenting i vegen for at du kan klare å spille inn vokal og gitar i verdensklasse. har du to, så kan du spille inn piano og trommer også. gitt at du har et bra opptaksrom og et bra kontrollrom, rent akustisk.
alt er egentlig opp til tekniker/produsent sine evner.
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
- Sindre Rosness
- Active Member
- Innlegg: 70
- Registrert: 03 nov 2006, 17:35
- Kontakt:
Altså, ikke misforstå, jeg har nok selvinnsikt som artist til å skjønne at jeg selv aldri vil bli flink nok til å gi ut plate, spesielt ikke fra her hjemme.
Jeg har ikke ambisjonene, talentet eller viljestyrken.
Men det er gøy å høre om hva syntes, vil gjerne høre fler.
Personlig tror jeg som Morten sier med det han har at det er mulig å gi ut cd med tilsvarende utstyr. Det er musikeren som er det viktigste leddet, det har dere lært meg.
Jeg har ikke ambisjonene, talentet eller viljestyrken.
Men det er gøy å høre om hva syntes, vil gjerne høre fler.
Personlig tror jeg som Morten sier med det han har at det er mulig å gi ut cd med tilsvarende utstyr. Det er musikeren som er det viktigste leddet, det har dere lært meg.
- Sindre Rosness
- Active Member
- Innlegg: 70
- Registrert: 03 nov 2006, 17:35
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Innlegg: 380
- Registrert: 22 jun 2004, 11:58
- Kontakt:
-
- Active Member
- Innlegg: 110
- Registrert: 19 mai 2006, 02:14
- Sted: Trondheim
-
- Active Member
- Innlegg: 58
- Registrert: 08 mar 2006, 14:32
- Sted: Tønsberg
- Kontakt:
ja jøss
du trenger akkurat det du selv føler du trenger så lett er det, begynte å jobbe med fruity loops, innebygd lydkort og elektret mic :p hehe å jeg lagde alt fra hip hop til techno til rock(da brukte jeg jo cubase da, på rocken mener jeg ) jaja jeg tror hvertfall du ikke trenger å bruke så mye penger.. kjøp deg UA preamp vis du vil ha rør lyd (selgern billig på procom, eller gjorde hvertfall)
så kan du få deg 1212 lydkort og noen sm57 så begynner vi å snakke fisk heheheh
så kan du få deg 1212 lydkort og noen sm57 så begynner vi å snakke fisk heheheh
- Karl-André Tvedt
- Active Member
- Innlegg: 178
- Registrert: 18 apr 2006, 11:26
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
Tja.. Har man lyst så kan man få det til...
Snakket en del med HGH gutta når de har vært innom i Bergen,
tror ikke det finnes noen med et mer avslappet forhold til akkurat dette temaet; LYD! De babler hele tiden om hvordan de spilte bare inn med 1 mikk på det og det albumet, og hvordan de vil ha litt "skitten" lyd på scenen og FOH.
Du kan gi ut mye rart, men til syvende og sist tror jeg personlig at, hvis vet du hva du holder på med, er det ikke utstyret som bestemmer.. men du som bestemmer hvilket utstyr som trengs til den jobben du skal gjøre!
Snakket en del med HGH gutta når de har vært innom i Bergen,
tror ikke det finnes noen med et mer avslappet forhold til akkurat dette temaet; LYD! De babler hele tiden om hvordan de spilte bare inn med 1 mikk på det og det albumet, og hvordan de vil ha litt "skitten" lyd på scenen og FOH.
Du kan gi ut mye rart, men til syvende og sist tror jeg personlig at, hvis vet du hva du holder på med, er det ikke utstyret som bestemmer.. men du som bestemmer hvilket utstyr som trengs til den jobben du skal gjøre!
- Dag Blix
- Active Member
- Innlegg: 210
- Registrert: 09 nov 2006, 21:51
- Sted: Veitvet Oslo
Mitt lille bidrag:
En som allerede kan recorde og mixe og kan mye om lyd og teorien under teknologien vil ofte få frem BEDRE lyd av amatøraktig utstyr. Dette kan vel sammenfattes til at med ERFARING kan man få til mye av lite. Koke suppe på spiker osv.
En amatør vil sannsynligvis slite litt mer med å bringe det fulle potensialet ut av dårlig utstyr. Alt etter forholdene. Man KAN for eksempel lage et flott fiolinopptak med min gamle Korg D12 og en elektretmikk (kondis med batteri i signalampen). Så grensene settes kanskje litt i sammenheng med forventet produkt. Jeg kunne IKKE IKKE IKKE gjort Kari Bremnes på min Korg D12 og fått noe i nærheten engang. For å sette perspektivet.
En som allerede kan recorde og mixe og kan mye om lyd og teorien under teknologien vil ofte få frem BEDRE lyd av amatøraktig utstyr. Dette kan vel sammenfattes til at med ERFARING kan man få til mye av lite. Koke suppe på spiker osv.
En amatør vil sannsynligvis slite litt mer med å bringe det fulle potensialet ut av dårlig utstyr. Alt etter forholdene. Man KAN for eksempel lage et flott fiolinopptak med min gamle Korg D12 og en elektretmikk (kondis med batteri i signalampen). Så grensene settes kanskje litt i sammenheng med forventet produkt. Jeg kunne IKKE IKKE IKKE gjort Kari Bremnes på min Korg D12 og fått noe i nærheten engang. For å sette perspektivet.
Danmon Norge AS
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
- Sindre Rosness
- Active Member
- Innlegg: 70
- Registrert: 03 nov 2006, 17:35
- Kontakt:
- Dag Blix
- Active Member
- Innlegg: 210
- Registrert: 09 nov 2006, 21:51
- Sted: Veitvet Oslo
Roness har rett.
Og så er det slik du sier...
drit inn = drit ut
det har jeg opplevd gang på gang.
det er spes tydelig i konserter hvor jeg ikke gjør noe spes med mixen mellom band så låter det ene bandet dødsbra og det andre crap. Sist opplevde jeg det på SUBTACTO med ampera og White willow. Sier ikke hvem som låt dynge da. Begge banda hadde hvertfall gode sanger i bunn men ett a dem trenger litt mer live erfaring og det er fullstendig naturlig.
Har du forresten slekt på Nordmela Roness?
drit inn = drit ut
det har jeg opplevd gang på gang.
det er spes tydelig i konserter hvor jeg ikke gjør noe spes med mixen mellom band så låter det ene bandet dødsbra og det andre crap. Sist opplevde jeg det på SUBTACTO med ampera og White willow. Sier ikke hvem som låt dynge da. Begge banda hadde hvertfall gode sanger i bunn men ett a dem trenger litt mer live erfaring og det er fullstendig naturlig.
Har du forresten slekt på Nordmela Roness?
Danmon Norge AS
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
-
- Pro Member
- Innlegg: 380
- Registrert: 22 jun 2004, 11:58
- Kontakt:
- Sindre Rosness
- Active Member
- Innlegg: 70
- Registrert: 03 nov 2006, 17:35
- Kontakt: