Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Re:

Legg inn av Øyvind »

Snickers-is skrev:8024 har jeg en rekke ganger gjemt i signalkjeden på svært dyre hifi-oppsett. Vi snakker da om et nivå som ikke eksisterer i PA-verdenen, så jeg forstår ikke helt hvorfor den skulle gjøre noe mer skade i et PA-oppsett. Kan det ikke simpelt hen bare dreie seg om at ikke alle brukerne er like kompetente?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "et nivå som ikke eksisterer i PA-verdenen" og at det derfor bør kunne brukes i PA (tar for gitt at du ikke mener at prisnivået på anlegget ditt ligger over hva man finner i PA :lol: ). PA ligger jo på et høyere nivå rent signal flow-messig. Det krever mer av slike type prosessorer å gjøre god PA enn god filmvisning etc med HiFi. Men tror deg på at EQ-en kan fikse HihFi greit nok.
PS: Ta det ikke personlig når en PA-gutt slenger noen gloser ut mot en del highfiere når det gjelder kunnskap. Sånn vil det alltid være. Flertallet av highfifolk kjøper det til stuen og kobler det opp slik leverandøren/produsenten har anbefalt. Da har du som regel et godt resultat. Det krever langt mer kunnskap fra brukeren av en gjennomsnittsPA for å få god lyd. :) Men klart det også finnes Hifi-folk også med peiling. Bla. de som mekker sine egne høyttalere eller de som selger det, og sikkert andre også som brenner for lyd men som ikke har set PA-lyset enda :lol:
Mvh Øyvind Bjørge
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

For det første vil jeg understreke at jeg ser på PA og hifi, og for den saks skyld studio, som ett og samme fag. En del representanter for det ene vil gjerne distansere seg fra de andre, men konklusjonen blir for meg alltid at signalbehandling er en og samme ting enten det heter PA, hif eller studio. En EQ som fungerer ett sted fungerer også et annet sted. For meg holder det ikke at noen har erfart at "sånn er det ikke" for en slik erfaring inneholder bare en konklusjon og man vet aldri bakgrunnen for konklusjonen. Et problem må konkretiseres, og det har alltid vært sånn at det er stuerent å hoppe rett til den negative konklusjonen så lenge produktene er billige nok.

Ønsket om å trampe på HiFi fra PA-folket, og omvendt på PA fra hifi-folket har alltid vært der, og jeg forventer ikke uten videre at det blir borde med det første. Men jeg skal gi begge rett i to ting:
- PA er svært ofte belemret med så mye forvrengning og så store avvik frekvensmessig at det kan være en lidelse som ene og alene får folk til å la være å reise på konsert.
- HiFi er ofte belemret med så mye markedstilpasning og så lite rytmedriv at man til tider kan lure på om det noen sinne har vært rytme i innspillingen over hodet.

Begge fag-grenene er kraftig tynget av hyping, noe ønsker å innse det og forsøke å gjøre noe med det, andre bare setter seg på tverke og erstatter argumentasjonen med personkarakteristikker (Lydonens forsøk på irettesettelse i forrige innlegg blir i så måte litt malplassert når han i forrige innlegg snakker om geeksa). I PA-verdenen snakkes det om svindyre mic-preamper, klanger, mikrofoner eller hva det nå måtte være, innen hifi snakker man om dyre ting av alle slag, samt høyst suspekte tweaks, idiotdyre kabler osv, og i studioverdenen, ja, dere vet vel hvordan det er der. Men fellesnevneren er at ingen viser særlig interesse for å gjøre skikkelige tester. Det henvises til det lave faglige nivået i tester av hifi-utstyr, og jeg kan jo ikke si annet enn at jeg kjenner igjen tendensene når man snakker om dyre kontra billige ting uansett hvilken gren av bransjen det dreier seg om.

Forskjellene på slike digitale bokser (EQ-er) bunner ofte ut i to enkle ting, de har ikke 100% identisk klang i DAC-ADC-overføringene, og de har litt forskjellig programvare. Imidlertid er EQ-algoritmene i det store og hele de samme. Om man tilfører ekkofilter, fasekorreksjon osv og korrigerer impulsrespons fremfor bare ren EQ blir regnestykket et helt annet. Jeg jobber for tiden med videreutvikling av software i forbindelse med dette, noe dere garantert kommer til å se resultater av innen PA etter hvert, men det er en helt annen diskusjon som ikke har noe med om billig utstyr med samme funksjonalitet kan holde mål å gjøre.

Øyvind:
Når jeg sier nivå, så sikter jeg først og fremst til makspotensialet i komponentene når det kommer til absolutt farging osv. De mange forvrengningskomponentene, samt frekvenskurver med høy oppløsning viser disse forskjellene ganske klart. Imidlertid har PA ofte en helt annen tuning (noen kaller det musikalitet, jeg liker å kalle en spade for en spade så jeg kaller det EQ) og PA har større fokus på spredningsmønster. Energiresponsen til PA pleier derfor å være bedre enn for typisk HiFi, men innen HiFi kan man gjøre noe med det for eksempel med romtuning, eller man kan gjøre slik som vi gjorde når vi konstruerte Gaia.

Selv interesserer jeg meg kanskje mest for PA fordi jeg synes det er et for stort uutnyttet potensial i denne bransjegrenen. Det at man kan spille høyere på hjemmeanlegget før man savner hørselvern, og i tillegg har mye mer rytmedriv og attack, gjør at jeg ikke helt følger deg på dette med "PA-lyset". Jeg har mang en gang tenkt "Dæven, nå har vi liksom fått frem den store live-følelsen, det store trøkket liksom som man ellers bare finner innen PA", så en 10-12 konserter senere så står konklusjonen klar, PA har faktisk nesten aldri det attacket, det er for mange store feil som får det hele til å drukne.

Hva mener du egentlig med signalflow? Jeg mener, snakker du om en annen signalspenning/strøm/impedans, et dynamikkområde som dekker mer enn 144dB eller hva sikter du egentlig til? Du må gjerne også utdype de tekniske faktorene som gjør det vanskeligere å prosessere PA enn HiFi eller hjemmekino, samt gå litt mer i detalj på hvorfor DEQX ikke vil være god nok til PA.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev: Begge fag-grenene er kraftig tynget av hyping, noe ønsker å innse det og forsøke å gjøre noe med det, andre bare setter seg på tverke og erstatter argumentasjonen med personkarakteristikker (Lydonens forsøk på irettesettelse i forrige innlegg blir i så måte litt malplassert når han i forrige innlegg snakker om geeksa)
Her er du dessverre ute og sykler (forsåvidt en personkarakteristikk, lå gå) da min beskrivelse av deler av hifi-menigheten er en generalisering. Og den er nødvendigvis heller ikke negativ, dette er en hedersbenevnelse i mange kretser. Rett skal være rett.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Joachim »

Nå er ting sklidd ut på ett nivå jeg ikke henger med på.

Skal jeg ha klang bruker jeg bokser fra f.eks Lexicon eller Yamaha, ikke en digital EQ fra Behringer.

Håper det kommer noen moderatorer på banen her snart for denne lange "hifi og amatør" posten er ikke jeg intressert i og lese. Det finnes egne forum for sånt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Kopiprodukter fra Kina skal redde den Norske PA-bransjen, hvis utøvende virksomhet ofte er en slik lidelse for publikum at de stadig velger å bli hjemme slik jeg leser det litt mellom linjene her..

jaja
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:Kopiprodukter fra Kina skal redde den Norske PA-bransjen, hvis utøvende virksomhet ofte er en slik lidelse for publikum at de stadig velger å bli hjemme slik jeg leser det litt mellom linjene her..

jaja
Som nevnt gadd jeg ikke lese da jeg luktet innholdet så blir litt feil å uttale meg om mellom linjene.
Mvh
Joachim Venberget
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Hvorfor kan dere ikke gripe fatt i noe saklig?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Joachim »

Snickers-is skrev:Hvorfor kan dere ikke gripe fatt i noe saklig?
Dette er ett forum for profesjonelle aktører innen lyd bransjen. Måten du skriver på ville nok gått mer hjem i ett hifi forum.
Hvis ikke har du eget forum for nybegynnere.-
Mvh
Joachim Venberget
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Men du har altså ikke lest det jeg skriver...
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av kleistad »

Joachim og lydonen: dere som er forumets beskyttere(i større grad enn det virker som moderatorne er det), legg heller denne diskusjonen bort. eventuelt start den under sludder og vås! :)
bare et tips...
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

kleistad skrev:Joachim og lydonen: dere som er forumets beskyttere(i større grad enn det virker som moderatorne er det), legg heller denne diskusjonen bort. eventuelt start den under sludder og vås! :)
bare et tips...
Kjempeartig med en liten diskusjon, vær nå ikke sånn en gledesdreper!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:
kleistad skrev:Joachim og lydonen: dere som er forumets beskyttere(i større grad enn det virker som moderatorne er det), legg heller denne diskusjonen bort. eventuelt start den under sludder og vås! :)
bare et tips...
Kjempeartig med en liten diskusjon, vær nå ikke sånn en gledesdreper!!
Makan ass, skal vi ta han ell? :lol: :lol: :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av kleistad »

hehe... okei okei! prøvde bare å kjøre deres stil 8) :lol:
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av kleistad »

dere fikk jo et godt kompliment i innlegget mitt da! varmer ikke det deres myke hjerter? :D
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Nei chill nå! man få ha lov å synes at Behringer 8024 er fenomenal, og man må ha lov å være uenig. Å si at mange lydfolk er døvhørte lavpanner er lov, og man kan også hevde at de fleste hifi-nerder er dustete folk som bør beskyttes mot seg selv.

ALT dette er LOV! Det man ikke gjør, er å karakterisere hverandre personlig, forsøke å kneble andre som har motstridende meninger og å utøve sensur.
Forumets regler skal følges, det skal alle passe på. Men å mene at noen tar feil, å være uenig og å få temperatur på diskusjonene er TILLATT.

Så chill, ingen skal tas og ingen skal sensureres med mindre de bryter forumets regler.

mener nå jeg!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar