Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Jeg er selvsagt enig med deg i at det skal høres på, men systematisk feilsøking blir blir langt mer målrettet om man har tilgang på skikkelige målinger. Imidlertid hjelper det ikke å presentere en hvilken som helst kurve for hvem som helst. Jeg så nylig et prosjekt der prosjektgruppa hadde spesifisert +/- 3dB fra 40 til 18 000 Hz, da uten å oppgi en eneste målekritere og uten å si et ord om hva de aksepterte i tidsdomenet. Når jeg ser slikt forstår jeg hvorfor enkelte skyr målinger som pesten.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Øyvind »

Forstår poenget ditt, Snickers.. Men hvis du leser litt på andre tråder her når det for eks kommer til å sammenligne produkter, så velger de fleste her og A-B-teste. Det egner seg vel ikke til analyzerverktøy, men her er det nok i praksis gitte aksepterte produkter i markedet profesjonelle firmaer ser seg nøtt til å bruke, bla med hensyn til gjesteteknikere.
Mvh Øyvind Bjørge
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Espen Hammer »

Desto flere "hjelpemidler" man får.. desto flere skal man bruke, og ofte så roter man seg bort med dem. Eneste som jeg basserer meg på av hva som er bra og dårlig er hva øret mitt oppfatter.. kan stå mye rart om produktet, og man kan måle så mye man vil. men låter det dårlig, så låter det dårlig.

Godt eksempel:
Satt og jobba i et studio og miksa et live opptak. begynte og nærme meg slutten på miksen og begynte og bli fornøyd med hvordan resultatet kom til og bli. Plutselig spretter eieren av studioet inn og satt opp no midi kontrollflate og sa: " åpne klanger og kompressorer og styr dem fra denne.." så slo han av skjermen der jeg hadde åpner klangen og kompressorene. Det resultatet jeg kom fram til etter at jeg skrudde i "blinde" var rimelig langt ifra det jeg kom fram til når jeg så visuelt på de plug ins jeg brukte.

Det bekrefter vel at ørene er det vi må forholde oss til, og ikke papir, tekniske spech, målinger osv.

snickers-is:
Behringer er kjent for og støye, så 99% av de små behringer mikserne støyer unormalt mye. samt at dem ryr i stykker.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Øyvind: Ja, som jeg har vært inne på tidligere så er jo vaner og brukerinterface svært viktig. Spørsmålet er jo i hvilken grad det er parametre som kan blandes sammen med kvalitaive parametre. Det blir for meg litt som å si at en bil er dårlig fordi den har rattet på høyre side og det er jeg ikke vant til.

Espen: Det er et interessant poeng dette med justering med og uten syn. Det understreker jo nok en gang den enorme effekten av placebo som vi ikke kan komme utenom. I lyset av dette skulle jeg tro at selv designen på en slik software vil kunne spille inn på det lydmessige resultatet.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Snickers is: Har du hørt Hummer? Hva kan den sammenlignes med?
PM, tlf +47 951 00 515
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Det kommer jo an på hvilke parametre du sikter til. Man kan jo ikke uten videre høre en høyttaler i en gitt setting og trekke en fullstendig konklusjon om hvilke egenskaper den har. De systemene det faller naturlig å sammenlikne dem med har jeg hørt i alt fra helt katastrofale oppsett til ganske imponerende oppsett, altså en og samme modell, så jeg er sannelig ikke sikker på hva jeg skal svare på det. De har selvsagt karrakteristikker som bæreevne, spredningsmønster og egenforvrengning som man i et hvert oppsett vil ha med, men frekvensgang/klang, effekt, plassering osv er jo opp til den aktuelle lydmannen. Om du spør litt mer konkret er det enklere for meg å svare.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Enkelt og greit: Hva kan den sammenlignes med? Om jeg er på turné og blir foreslått et anlegg fra en lokal leverandør, ønsker jeg å vurdere om riggen er egnet til jobben jeg skal gjøre. Jeg vet at jeg kan f.eks bruke to stack Alpha E på en klubbjobb, og er det en større plass fins det mange fine alternativer, slik som Meyer Mica, Nexo Geo T, Martin W8LC, D&B Q og J osv.

Hva slags bruk er Hummer laget til lurer jeg bare på. :D
PM, tlf +47 951 00 515
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Den er laget til lange avstander og store områder. De er ikke designet for å gå dypt i bassen og ta seg av hele bassområdet alene (om man velger dyp bass mister man SPL) men å være mest mulig effektive ned til ca 70Hz. De beholder til en stor del klangkarakteren på 100 meters avstand, og bør kombineres med bass-array.

Med typisk "power * sensitivity-beregning" blir selvsagt max SPL astronomisk, men all den tid man behøver et array som leverer samme lydtrykk ved alle frekvenser mener jeg en mer riktig beregning vil være X-max området over Fb innenfor +/- (hVC - hAG)/2, dog under langtids P-max.

For Hummer gir det ca 126dB half space, men uten romgain fra ca 60Hz (ved de fleste frekvenser vil den ha kortere slaglengde så den kan levere mer). Et array med 8 moduler vil da levere ca 144dB pr side, med 12 moduler ca 148dB og med 16 moduler ca 150dB. Om den får avlastning under 100Hz øker kapasiteten med omkring 4-6dB. Det er også vanlig å beregne x-max = (hVC - hAG)/2 + 15% (en del bruker også mer). I dette tilfellet vil det også gi omkring 3dB, og ved vanlig musikkavspilling tåler systemet normalt ca 8 ganger mer peak effekt enn langtids termisk last (= ca 9dB).

Det betyr at et 2x8 oppsett vil i praksis levere omkring 153dB normalisert til 1 meter. Power drop er gjennomsnittlig for distanse line array (kan beregnes ut fra bredde og høyde på arrayet). Siden de to 12"-erne er tiltet er høyden pr modul 31cm, så det vil gi et noe kortere array enn snittet for 12" moduler. Imidlertid er modulene noe lenger en snittet så arrayet blir noe bredere.

Jeg anbefaler ikke (på generelt grunnlag) å trekke delefrekvensen opp til for eksempel 200Hz i håp om å hente ut 10-15dB mer. Da er det bedre å benytte flere moduler, både fordi det gir bedre bæreevne, fordi en større økning i SPL vil innebære risiko for at noe tar kvelden og fordi harmonisk forvrengning vil øke kraftig (noe som øker sjansen for hørselskader).
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Hummer kan vel neppe sammenlignes med noen av de seriøse produsentene PMB nevner..
Ett blikk på praktiske løsninger, design og tilbehør forteller at dette ikke er et produkt i verdensklasse. Og de tekniske dataene og ytelsen som fremkommer på bakgrunn av disse er inntil noe annet er bevist tynn teori. Det er en grunn til at kineserne importerer Nexo og Meyer. Eller to grunner; en er for å kopiere designet, en annen er for å utruste sine egne storskala arrangement.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

lydonen skrev:Og de tekniske dataene og ytelsen som fremkommer på bakgrunn av disse er inntil noe annet er bevist tynn teori.
Du vet mye rart du, spesielt det som passer bra til butikken din.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev:
lydonen skrev:Og de tekniske dataene og ytelsen som fremkommer på bakgrunn av disse er inntil noe annet er bevist tynn teori.
Du vet mye rart du, spesielt det som passer bra til butikken din.
Kan ikke helt se at butikken min påvirkes av hvorvidt Beatiser linearray er et kinesisk a-dime-a-dozen ripoff-array eller fantastiske greier.

Her etterspørres referanser, software og facts for å forstå at dette er supre greier. Inntil dette foreligger, ser jeg bare stjålet logo, stjålne designelementer, latterlig transportløsning og fotoshoppede produktark. Og kassene ser jo nokså merkelige ut de også.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

lydonen skrev:Her etterspørres referanser, software og facts for å forstå at dette er supre greier.
De som er seriøst interessert vet å spørre om slikt.

Hva forteller du kundene dine for å få dem til å forstå at det du selger er supre greier?
lydonen skrev:Inntil dette foreligger, ser jeg bare stjålet logo
Så det var altså Mackie som fant på den grafikken?

Har du problemer med å skille de to?
lydonen skrev:stjålne designelementer
Hva sikter du til? Jeg har aldri sett en høyttaler som er til forveksling lik denne.
lydonen skrev:latterlig transportløsning
Har du sjekket størrelsen på disse?
lydonen skrev:fotoshoppede produktark.
Jeg aner ikke om de har brukt photoshop, men hva er galt med det?
lydonen skrev:Og kassene ser jo nokså merkelige ut de også.
Det er jo svært nyttig å vite at du synes det da.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Ja hvilke referanser finnes for "Beatiser" da?
Hvilken software bruker du/ de for å beregne arrayet og forutsi dekningen? Ser at Smart-serien har fem forskjellige hull for å feste flyramma, mine linearray har 20-30.
Logoen er knabbet fra Mackie, uavhengig av om mackie har latt seg inspirere til designet. Forskjell på inspirasjon og tyveri.
Design har de knabbet fra L'acoustics Kiva på smart-serien i hvertfall, Hummer (som er et navn noen andre allerede garantert har som reg varemerke) har vel et forholdsvis "unikt" design. Og jeg ser at de er svære, men å singel-flighte dem er..ja la oss si unikt det også.
Produktarkene viser merkelig nok ingen konkrete bilder av riggene i vanlig bruk, men de er vel nye på markedet da..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Jeg stusser på et par andre ting: Hvorfor spiller en kasse med 2x12 og 2x8 og to horn 126dB? De minste aktive høyttalerne våre med 10" og horn spiller 128dB. Også synes jeg HF virker underdimensjonert. 2 stk 1"? Eller har jeg sett feil? Jeg kan ikke så mye om spec og sånn, men betyr ikke half space at man legger til 6dB fordi kilden man måler står på gulv? Spiller den da 120dB når den er flydd?
PM, tlf +47 951 00 515
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Hans A. Moen »

Snickers-is skrev:Det understreker jo nok en gang den enorme effekten av placebo som vi ikke kan komme utenom. I lyset av dette skulle jeg tro at selv designen på en slik software vil kunne spille inn på det lydmessige resultatet.
-Placebo +psykoakustikk kanskje? ;)
Svar