RØDE K2

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

RØDE K2

Legg inn av sven nilsen »

Kjøpte akkurat en K2 på FINN .Har sett den brukt av (minst to) BLUEGRASS Band på danske festivaler j har spelt på .
Har også fått sjekket ut at den låter greit i studio (vokal) .
I en slik setting (akk. instrumenter + vokal ) , skal man da heeelt over på OMNI på den trinnløse PATTERN velgeren , eller ....... ?
Hva gjør man med evt. monitoring ? De banda j så i Danmark hadde kun K2`en , og ikke no`mer . Hadde de hørt skiten før , så
de trengte ikke lytting , eller............. ?
Hva med en X/Y setting (i front ),med et par dyn/cond som tåler litt monitor ?

Selveste
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: RØDE K2

Legg inn av kristianjohnsen »

Hei Sven.

Jeg kjenner ikke noe til akkurat denne mic'en, men slik jeg har forstått bruken av en mic til bluegrass er det vanlig å velge en som tar opp i 8-tall hvor "nullene" peker en ut mot publikum og en mot scenens bakvegg, så arrangeres bandet i halvsirkel bak mic'en slik at sterkeste instrument står nærmest nullen og svakeste lengst unna. Solister beveger seg nærmere mic'en/ut av nullen når de spiller sine partier. Slike band spiller uten monitoring - de arrangerer seg selv som bandene gjorde på radio-opptakene på 50-tallet da en slik mic var normen, selv om jeg hører at enkelte moderne bluegrass-artister har begynt å benytte IEM.

De få blugrass-artistene jeg har jobbet med benyttet DI-bokser og normal nærmic'ing + vanlige monitorer, så ta det over med en klype salt da jeg har infoen fra 2.part.

MVH

Kristian
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: RØDE K2

Legg inn av kristianjohnsen »

Kristian Johnsen skrev:Hei Sven.

Jeg kjenner ikke noe til akkurat denne mic'en, men slik jeg har forstått bruken av en mic til bluegrass er det vanlig å velge en som tar opp i 8-tall hvor "nullene" peker en ut mot publikum og en mot scenens bakvegg, så arrangeres bandet i halvsirkel bak mic'en slik at sterkeste instrument står nærmest nullen og svakeste lengst unna. Solister beveger seg nærmere mic'en/ut av nullen når de spiller sine partier. Slike band spiller uten monitoring - de arrangerer seg selv som bandene gjorde på radio-opptakene på 50-tallet da en slik mic var normen, selv om jeg hører at enkelte moderne bluegrass-artister har begynt å benytte IEM.

De få blugrass-artistene jeg har jobbet med benyttet DI-bokser og normal nærmic'ing + vanlige monitorer, så ta det over med en klype salt da jeg har infoen fra 2.part.

MVH

Kristian
Ved nærmere ettertanke må jeg ha misforstått, tror heller nullene peker ut mot sidene der det står høytalere, så er "solistpunktet" midt bak mic'en.
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: RØDE K2

Legg inn av Ytter »

Ikke sikker på hva du får brukt denne mic`en til i PA-sammenheng,jeg har prøvd mange rare varianter.
Når jeg reiser med Jonas Fjeld/Chatham CountyLine så er oppsettet:
1 stk AKG 414 i nyre-modus m lowcut 120hz til vokal
2 stk Neuman KM 184 i 90* sprednings-oppsett for alle instrumenter,montert nede på vokalmic-stativet.
1 stk DPA mygg på kontrabass.
5 mann,4 inputs og ingen monitor...
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Svar