Mikrofoner??

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Mikrofoner??

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Skal kjøpe meg et sett nye Sennheiser vokalmikrofoner. Hva da?? e935, e945, e865?? Skal kjøpe 7-8 stk som gjør jobben "all over". Jeg har fra før sm58/beta58-pakka. Evt kan jeg sikte meg inn på D5 eller tilsvarende. Har ikke lyst på OM5. Av en eller annen grunn..
Sist redigert av Kjell Roger Halberg den 03 mai 2011, 13:59, redigert 1 gang totalt.
lydformidleren
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 02 mar 2011, 11:04

Re: Mikrofoner??

Legg inn av lydformidleren »

Det er vanskelig å komme med genrelle råd sånn uten videre syns jeg, men skal du ha kvalitet ville jeg i alle fall gått for 900-serien, og droppet tankene om 800. Men om du bør ha 935 eller 945 er jammen ikke godt å si, jeg har god erfaring med begge i mange ulike sammenhenger og liker spesielt godt hvordan de gjengir low mid på en nydelig og rund fin måte. Med det sagt og mens jeg har tenkt mens jeg skriver (ja TO ting på en gang!!) så tror jeg kanskje jeg ville gått for 935 pga nyrekarakteristikken. Litt mer brukervennlig for vokalister/foredragsholdere som ikke har særlig god mikrofonteknikk. PÅ den annen side er den jo litt verre å bruke på scener med meget høy sceneld... Vanskelig det der... Håper dette ikke var til mer forvirring i det minste.
Lydformidler Hogne Helgesen
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Av de valgene hadde jeg kjøpt D5 eller e945. En du ikke har nevnt er D7, får mye skryt, den står på lista over ting som skal testes.
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Frode Eide »

Jeg er iallfall veldig fornøyd med D5. Bruker denne mest av de mikkene jeg har.
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Marius Lindaas »

Jeg er veldig fornøyd med 945, men har aldrig prøvd 935 så noen sammenligning kan jeg ikke si noe om. 945 er en meget god mikrofon som passer til mange og ikke er så ufornuftig priset.

Beta-58 er jo fint å ha en del av da stort sett de fleste norske artister godtar dette om de ikke har med egene mikrofoner.

D5 har jeg blandede erfaringer med... Er ikke alltid jeg får den til å låte bra(litt ullen i low mid) men C7 derimot er en veldig fin mikrofon. Har brukt C7 noen ganger på kvinnlige vokalister og korister og det har vært knall hver gang...

Jeg har også brukt OM7 som i statene er veldig populær(dog ikke prøvd OM5)... Dette er en knall mikrofon for rock og på scener med mye lyd da den har fantastiske gain før feed egenskaper, samt en relativt nøytral gjenngivelse.

Vi skal nok handle flere 945 og OM7 fremmover da vi er meget fornøyd med disse.. utover det er det også kult med 965, KMS 105 og KSM9. Da snakker man jo litt høyere prisklasse, men fantastiske mikrofoner til sitt bruk(ikke alle kan kalles allroundere).
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Er vel Fotophono som har OM7? Har ingen avtale med de.. D7 har jeg forøvrig ikke tenkt på gitt. Kanskje det ja. Har bestillt 2 stk e945, skal teste de litt ut før jeg bestemmer meg videre.

Bare kom med flere råd, blir aldri for mange av de.
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Ytter »

Den eneste forskjellen mellom 935 og 945 er karakteristikken; nyre/sypernyre, eller cardiod/supercardiod om du vil.
Ellers så låter det likt,og koster nesten det samme. 5 av hver?...
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Audio Technica AE6100! Fantastisk flott mic :)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Tom Erik Stokness skrev:Audio Technica AE6100! Fantastisk flott mic :)
Jupp. Mitt førstevalg til metalvokalister.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Ole Hansen »

Ytter skrev:Den eneste forskjellen mellom 935 og 945 er karakteristikken; nyre/sypernyre, eller cardiod/supercardiod om du vil.
Ellers så låter det likt,og koster nesten det samme. 5 av hver?...
E.
Synes 935 låter finere enn 945 som kan bli hardere i toppen. Har ikke A/B-testet de opp mot hverandre, men føler ikke at de låter helt likt.
945 er bra når en trenger å få vokalen igjennom miksen.
Ellers er D5 også mye mik for pengene.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: Mikrofoner??

Legg inn av sven nilsen »

Har endel 935 selv , og bruker de til alle typer vokal (17.mai taler).Funker fint . Har også noen D5 , men har plunder med enkelte vokalister pga "P" OG "T"- lyder .Ellers fiin .
AE 6100/4100 er også j.... bra mikker .Også ATM 710/610 . + Sjefsmikkene mine AE5400 ( blir snart ansatt hos Scandec) !!!
BEYERDYNAMIC (Njål) lanserer ny micserie i disse dager .Ikke så mye brukt , men alt j har prøvd har vært veldig robust og bra .
Sist redigert av sven nilsen den 29 mai 2011, 00:33, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Tom Hansen »

Har to 865, og har ikke vært en jobb der Dem er byttet ut. Synes Dem funker som ei kule. Blir det mye trøkk, så er det 945.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Har prøvd ut 945 noen ganger nå. Blir litt "hard" på enkelte vokalister, spesielt kvinnelige. Men likevel fornøyd, kutter sinnsykt bra gjennom miksen. Blir nok til at jeg tester ut D7 snart også. 965 er jo en sinnsyk bra mikrofon, men prisen er jo også deretter..
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Er det bare jeg som sitter med litt blandede følser når det gjelder 965..? syns den altid er "close, but no cigar", og at jeg altid må ratte den endel..
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

På dette nivået her, så ser jeg av en annen tråd at vi er veldig på "smak & behag"-nivået når det gjelder 965. Men har man råd eller evt har et stort firma i ryggen, så kan men velge omtrent hva man vil av micker også 8) Har testet videre med 945 og er meget fornøyd. (unntaket er fortsatt pinglevokalister, uavhengig av kjønn :D )
Har glemt å nevne en annen mic jeg personlig er meget fornøyd med i det store og hele: EV PL80! Dette er virkelig mye for pengene! Riktignok ikke micken for de mest uerfarne vokalistene, men sjekk ut!
Svar