Mikrofoner??

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har for tiden to TC Helicon MP-70 med meg på turne, de virker veldig lovende.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av kristianjohnsen »

Kjell Roger Halberg skrev:Skal kjøpe meg et sett nye Sennheiser vokalmikrofoner. Hva da?? e935, e945, e865?? Skal kjøpe 7-8 stk som gjør jobben "all over". Jeg har fra før sm58/beta58-pakka. Evt kan jeg sikte meg inn på D5 eller tilsvarende. Har ikke lyst på OM5. Av en eller annen grunn..
Hei.

Alle mic'ene du nevner er bra, men SM 58 er den eneste virkelige "allrounderen" da alle de andre har en karakteristikk som krever mikrofonteknikk.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av kristianjohnsen »

Helge A. Bentsen skrev:Av de valgene hadde jeg kjøpt D5 eller e945. En du ikke har nevnt er D7, får mye skryt, den står på lista over ting som skal testes.
Jeg syntes at forskjellen mellom D5 og D7 var så liten i praksis at det ikke var verdt forskjellen slik jeg husker min høyst uformelle test,
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av kristianjohnsen »

Frode Eide skrev:Jeg er iallfall veldig fornøyd med D5. Bruker denne mest av de mikkene jeg har.
To ting ved D5 å passe på:
Den låter skikkelig dårlig med en hånd rundt seg, mye større endring enn på fx en SM 58, har sannsynligvis med karakteristikken å gjøre.

Jenter med mye siblianter kommer gjennom som veldig skarpe på en D5.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av kristianjohnsen »

Marius Lindaas skrev:Jeg har også brukt OM7 som i statene er veldig populær(dog ikke prøvd OM5)... Dette er en knall mikrofon for rock og på scener med mye lyd da den har fantastiske gain før feed egenskaper, samt en relativt nøytral gjenngivelse.
Noen ting ved OM7:

Man MÅ ha med en reserve for å kunne bruke den uten hjertet i halsen. Noe av grunnen til egenskapene er at elementet sitt helt oppunder grillen og det er kun en tynn skumplastvindhette mellom de. Spytter vokalisten nok blir det et lag av spytt direkte på kapselen og når dette når "kritisk masse" hører du plutselig at lyden endrer seg drastisk for det værre. Eneste som hjelper da er å skru av grillen og la kapselen tørke. Og i mellomtiden bør vokalisten ha noe å synge i.

Mange synes at OM7 har en litt spesiell "papp"-karakter ved lyden. De er veldig annerledes fra la oss si 800-3k enn det vi er vant til fra SM/B 58 for eksempel.

Om vokalisten ikke er RETT på mic'en og helt inntil fungerer ikke OM7 i det hele tatt.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av kristianjohnsen »

sven nilsen skrev:BEYERDYNAMIC (Njål) lanserer ny micserie i disse dager .Ikke så mye brukt , men alt j har prøvd har vært veldig robust og bra .
Beyerdynamic har visst også navnet om alle gamle modellene sine, så sjekk grundig før du tar det for god fisk at noe er nytt :)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Kristian Johnsen skrev: Hei.

Alle mic'ene du nevner er bra, men SM 58 er den eneste virkelige "allrounderen" da alle de andre har en karakteristikk som krever mikrofonteknikk.
Nei nei nei. SM58 er ikke allroundmic fordi den alltid fungerer, men fordi det er gammel (u)vane å bruke den på alt. Vi er vandt til lyden av den, derfor bruker vi den alt for ofte.

:)
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av kristianjohnsen »

Helge A. Bentsen skrev:
Kristian Johnsen skrev: Hei.

Alle mic'ene du nevner er bra, men SM 58 er den eneste virkelige "allrounderen" da alle de andre har en karakteristikk som krever mikrofonteknikk.
Nei nei nei. SM58 er ikke allroundmic fordi den alltid fungerer, men fordi det er gammel (u)vane å bruke den på alt. Vi er vandt til lyden av den, derfor bruker vi den alt for ofte.

:)
Jeg vet at det er både poppis og lættis å disse SM58 og særlig Beta 58, men faktum er at SM 58 har et opptaksmønster som er slik at frekvensgangen på det den tar inn fra siden ikke er så håpløs ulikt det den tar inn rett "på aksen", noe som er fordel med brukere med dårlig elller ingen mic-teknikk. Den fungerer jo faktisk på 1 meter avstand på talerstol også! I tillegg er den ikke helt totalt krise når noen holder hånda rundt kula, og det er det masse fint og dyrt som er!

Men er SM 58 favoritt-mic'en min? Nope. Mener faktisk å huske at JEG klagde da DU kom draende med 6 nye slike og ingen andre vokalmic'er sist der-du-vet :lol:
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Kristian Johnsen skrev:Mener faktisk å huske at JEG klagde da DU kom draende med 6 nye slike og ingen andre vokalmic'er sist der-du-vet :lol:

Vel, det utstyret var kjøpt inn på grunnlag av søknaden som du sendte inn. Hehe :lol:
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av kristianjohnsen »

Helge A. Bentsen skrev:
Kristian Johnsen skrev:Mener faktisk å huske at JEG klagde da DU kom draende med 6 nye slike og ingen andre vokalmic'er sist der-du-vet :lol:

Vel, det utstyret var kjøpt inn på grunnlag av søknaden som du sendte inn. Hehe :lol:
Jeg er glad for at du anerkjenner at det ikke var samsvar mellom de to listene ;)
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Mads Størkersen »

Helge A. Bentsen skrev:Har for tiden to TC Helicon MP-70 med meg på turne, de virker veldig lovende.
Hvordan funket de?
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Mads Størkersen skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Har for tiden to TC Helicon MP-70 med meg på turne, de virker veldig lovende.
Hvordan funket de?
Veldig bra. Brukte de som leadvokal på metallturne isteden for AE6100. MP 70 har noe høyere output/følsomhet og oppleves som den har mindre presence/topp og mere bunn enn AE6100, jeg tror det skyldes at den har flatere respons og mindre presence-heving enn AE6100. Har ikke fått målt den enda. A/B-test igjennom en XL-42 preamp ga samme lydkarakter i en MP-70 med mye boost(6dB-ish) rundt 2.5-5k og 10k som det du får uten eq på en AE6100.

I praksis betyr det litt mer retro vokallyd(sm-7-ish) med mindre spisse P,S,T etc, mindre spiss cymballyd i overhøringa, litt mere GBF når vokalisten synger lav cleanvokal og stabil monitorlyd uten bruk av eq.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Mikrofoner??

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Skal være enig med deg at 6100 er en smule hypet opp i toppen, noe som egentli var grunnen til at jeg kjøpte den..
Bunnen i 6100 er også temmelig flat, men holder seg også mer stabil med tanke på proximity, hvordan opplevde du MP70 i forhold til det...?.. Og håndstøy i 6100 sammenligna med f.eks 58 er som natt og dag...
Svar