Digital miks - hva er akseptert?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

toraabe

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av toraabe »

Mats skrev:Jeg har brukt iLive T80 en del i det siste, og kan skrive under på at den er veldig enkel å bruke, og låter bra. Også synes jeg det er skikkelig kult å kunne kjøre show med 40 linjer+++ uten å trenge mer enn en kvadratmeter på foh! :-) Hvorfor det ikke har blitt solgt mer iLive i Norge skjønner jeg ikke..
Det kommer sikkert
En annen ting som jeg synes var kjekt på Ilive var " copy" funksjonen.
Siden jeg ikke har jobbet på VI6, men stort sett på Yamaha miksere så har jeg savnet den funksjonen,, eller har tilgode å finne den....
TA en stripe, juster den til du har kanonlyd og kopier den til de du vil ha ;)
Kjekt om du har korjobber med 40 mikker osv som skal låte noenlunde likt ;)

Og Ipad app er jo fint når man skal kjøre monitormiks ;) noe som sikkert er å få til de fleste andre produsentene også ;)
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av Ytter »

Om det er copy-funksjon av eq-settings du ikke finner i Yamahamixerne,så er den slik:
Press eq-knott på f.kanalen du skal kopiere, da kommer et nytt skjermbilde opp på mixeren. Der finner du både copy,paste etc på bildet over den grafiske fremstillingen av eq`en du jobber med,altså kan du her kopiere,for så å velge den/de kanalene du skal kopiere inn eq-settingene til.Dette er også inkl low-cut...
OBS; dette forutsetter at du har huket av for "pop-up appears when pressing knobs" i settings/preferences på mixeren.
Det samme gjelder for gate/compressor-funksjonen...
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av Ole Hansen »

toraabe skrev:
En annen ting som jeg synes var kjekt på Ilive var " copy" funksjonen.
Siden jeg ikke har jobbet på VI6, men stort sett på Yamaha miksere så har jeg savnet den funksjonen,, eller har tilgode å finne den....
TA en stripe, juster den til du har kanonlyd og kopier den til de du vil ha ;)
Kjekt om du har korjobber med 40 mikker osv som skal låte noenlunde likt ;)
Kopifunskjonen finnes ihvertfall på 01V96. Bare å hente den på userdefined keys. Har brukt den mange ganger. Veldig rart hvis den funksjonen ikke finnes på de større Yamaha-mikserne.

På Soundcraft Si er det også enkelt å kopiere kanaler.

På Vi har du noe som kalles "gang-funksjon". Da velger du enkelt hvor mange kanaler som skal justeres samtidig når du justerer eller skrur av/på ting. Denne funksjonen bruker jeg ofte. Feks jeg har 12 close-up mikker så trykker gang-knappen for derretter å trykke select på første og siste close-upkanal og alle select-knapper i mellom blir også blå for å vise at de er med i "gangen". Justerer jeg noe på en av dem så gjør jeg det på alle helt til jeg trykker av gang-knappen og blåfargen forsvinner eller at jeg selecterer bort de kanalene jeg vil fra "gang". Dette er en effektiv og oversiktlig måte å justere mange kanaler på samtidig.

Har ikke skrud på mange forskjellige digitalmiksere, men regner med at alle litt større produsenter har en eller annen "copy-funksjon".
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av JAS »

LS-9 har "copy" funksjon og du kan bruke "channel link" funksjonen til å justere fler kanaler om gangen. Bruker det mye på kor selv.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av kristianjohnsen »

Ytter skrev:Om det er copy-funksjon av eq-settings du ikke finner i Yamahamixerne,så er den slik:
Press eq-knott på f.kanalen du skal kopiere, da kommer et nytt skjermbilde opp på mixeren. Der finner du både copy,paste etc på bildet over den grafiske fremstillingen av eq`en du jobber med,altså kan du her kopiere,for så å velge den/de kanalene du skal kopiere inn eq-settingene til.Dette er også inkl low-cut...
OBS; dette forutsetter at du har huket av for "pop-up appears when pressing knobs" i settings/preferences på mixeren.
Det samme gjelder for gate/compressor-funksjonen...
E.
Man kan også legge "copy" og "paste" på to UDK'er og kopiere hele kanaler eller utganger av gangen :) På noen av de større mikserne finnes det "copy" og "paste" knapper i nærheten av EQ-seksjonen også :)
toraabe

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av toraabe »

Supert ;)
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av lydonen »

Den eneste Yamaha-mikseren som er i nærheten av å være verdt pengene er LS9. M7CL kan faktisk håndtere færre inputs og savner de mest brilliante hjelpemidlene LS9 har, nemlig mp3-opptaker og 31 bånds eq langs en sammenhengende rad fadere.

Soundcraft Vi-serien er jo lettsolgt og bredt akseptert, samtidig som prisen på Vi1 vel reflekterer at man betaler for mye for alle andre Vi-modeller etter min ydmyke oppfatning.

Midas Pro-serien er helt ypperlig når det kommer til byggekvalitet og redundancy samtidig som prisnivået virker ganske fornuftig. Klang- og EQ-interface har etter min oppfatning forbedringspotensiale og klangene er ikke verdens beste. POP-gruppene er geniale!

A&H iLive er en god match av pris og ytelse, hver firmwareoppdatering er en oppvisning i hvor ubegrenset plattformen er og appene for iphone og ipad bidrar til å komplettere disse mikserne. Ingen direkte svakheter i mine øyne.

Venue har jeg ikke erfaringer med, og heller ikke Innovason..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
toraabe

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av toraabe »

Tråler man litt på nettet så ser man at i våre naboland og ute i Europa så er Dicigo SD7 noe som blir mer og mer brukt.
Den er vel heller mindre brukt her i landet tar jeg rett.
Noen her inne som har erfaring med den ?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av Frode Trondahl »

toraabe skrev:Tråler man litt på nettet så ser man at i våre naboland og ute i Europa så er Dicigo SD7 noe som blir mer og mer brukt.
Den er vel heller mindre brukt her i landet tar jeg rett.
Noen her inne som har erfaring med den ?
Er vel ingen av de i landet, SD7 koster jo like mye som en XL8.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av Marius Lindaas »

SD-7 Blir vel bare noe man kan sikle på og drømme om her i landet. Men det som overrasker meg er at SD-8, 9 og 10 ikke har blitt mer populære enn de er.. Har jobber på SD-8 og 9 og liker det velldig godt. Pris og ytelse virker også meget fornuftig på disse..
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Den Nationale Scene i Bergen har en SD-7, men det er vel den eneste i Norge.
toraabe

Re: Digital miks - hva er akseptert?

Legg inn av toraabe »

Nå er vel ikke XL8 noen mikser som er vanlig her heller, men synes at SD7 har et mye mer oversiktlig brukergrensesnitt enn XL8 ...Ellers så er de vel ganske likeverdige i ytelse tar jeg rett ??
Svar