SB1000e Out-of-band EQ

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

SB1000e Out-of-band EQ

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Noen her som har erfaring med out-of-band EQ på SB1000e?

Jeg har for tiden en Lake LM26 til test(genial sak btw), og det medforer en haug med forskjellige eksperimenter og målinger. Kveldens prosjekt var å teste Mesa EQ, og jeg jobbet med filteret på en kanal (2x2sh50+sb1000). Delefrekvensen var LR24@100hz. Etter mye frem og tilbake fikk jeg riggen til å låte rimelig bra, samt måle veldig fint, men det var behov for mye kutt rundt 200hz. Siden jeg gjorde både array-kompensasjon og litt smaksjustering i mesafilteret, ble det ganske komplekst, men resultatet ble bra(tommeln opp til Lab)

Etter litt mere testing la jeg merke til at jeg ikke trengte å kutte like mye rundt 200hz hvis jeg muta subbene, så jeg begynte å forske rundt med dem. Jeg fant fort ut at kompleksiteten i mesafilteret ble redusert dramatisk hvis jeg brukte en god del oob-eq på subbene. Jeg endte opp med en parametrisk kutt på 170hz, BW = 0,5, -9 dB på subbene.


Jeg bestemte meg for å gjøre om hele oppsettet, og endte opp med dette:

Subber:
LR24 LP @ 100Hz
-9db @ 170hx, bw = 0,5
3ms delay.

Topper:
LR24 HP @ 100Hz
-3dB lo-shelf @ 300Hz
-2dB @ 200Hz, bw = 0,2

Dette låt ganske fint i mine ører.
Er det noen her som har gjort seg lignende erfaringerr?
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: SB1000e Out-of-band EQ

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Prøvde du å senke X-over?
Syns det virka litt pussig at EQ på 170hz faktisk gjorde utslag når du har satt X-over på 100 (-6dB punktet i LR..?) i 24db/okt. Som i grunn er temmelig skrått!

Er dette en internresonans du har i sub`n, eller er det noe som skjer i kobblinga mellom kassene?

evnt gjøre om på litt delay.
En sub har jo somregel høyere group delay pga mer "mekanisk treghet" enn en topp har. Så min logikk forteller meg at delay av topp`n er mer på sin plass.. Eller er det kompansering for baffel-linje pga horna?


Hadde en liggnende opplevelse med noen gamle TMS4 bokser en gang.
De var først satt opp med vanlig analogt filter, uten delay-muligheter. Og da skjedde det mye rart rundt X-over punktet..
Den klubben fikk omsider kjøpt inn et DCX2496 filter, og jeg satte det opp etter specs`a fra Turbo, med 3.2 ms delay i toppen. Og det var som natt og dag!
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: SB1000e Out-of-band EQ

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Tom Erik Stokness skrev:Prøvde du å senke X-over?
Syns det virka litt pussig at EQ på 170hz faktisk gjorde utslag når du har satt X-over på 100 (-6dB punktet i LR..?) i 24db/okt. Som i grunn er temmelig skrått!

Er dette en internresonans du har i sub`n, eller er det noe som skjer i kobblinga mellom kassene?

Hvis du ser på sensitiviteten til SB1000 er den høy langt over 100hz. Selv med 24dB LR lopass på 100 hz er nivået kun 9 dB lavere rundt 180 hz. Det blir lavere når man senker delefrekvensen, jeg driver for tiden og eksperimenterer med asymmetrisk delefrekvens for å oppnå en "penere" summering mellom topp og sub.

Her er et plot med og uten eq.
Sub.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
toraabe

Re: SB1000e Out-of-band EQ

Legg inn av toraabe »

Jeg har forsøkt litt av det samme med ulike kurver på deling mellom topp og bunn og delaytiter mellom disse, men synes at det funger best med 24 dB/BW på 100 Hz på mitt system med den delaytiden på sub som jeg har målt opp sett fra lytteposisjon. Synes at det blir minst mulig søl i overgangen mellom topp og bunn og at man da slipper tidsforsinkelser i crossover området. Og at det låter strammere og mer nøyaktig. Det er nå min erfaring...
Svar