Audio eller VCA-grupper?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar

Audio eller VCA-grupper?

Audio
4
21%
VCA
6
32%
Ja takk, begge deler.
9
47%
 
Stemmer totalt: 19

Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Audio eller VCA-grupper?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hvis du må velge, hva hadde du prioritert av audio eller VCA-grupper på en analog mikser?
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Audio eller VCA-grupper?

Legg inn av Per Erik Finstad »

Enkelt valg for meg. Helt klart audiogrupper og de mulighetene de gir. VCA blir til sammenligning lite verdt i forhold, da man allerede har tilgang på alle fadere.

Men når det er sagt liker jeg å bruke VCA når det er tilgjengelig, spesielt når du har f.esk. klangreturer heeelt til høyre på mikseren og avstanden mellom de ytterste faderene blir stor.
Live Hurts
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Audio eller VCA-grupper?

Legg inn av Mats »

Synes det er mye greiere med VCA'er.. Synes det blir så knotete med klangreturer og audiogrupper. Greit nok å sende vokalklang til vokalgruppe, men hva gjør man om man er nødt til å bruke vokalklang på blåserekka som ligger på en annen gruppe? Om man da drar ned master for blåsegruppa så er det fortsatt like mye klang. :?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Re: Audio eller VCA-grupper?

Legg inn av Anders Svinndal »

Helge A. Bentsen skrev:Hvis du må velge, hva hadde du prioritert av audio eller VCA-grupper på en analog mikser?
Dette blir jo som å sammenligne epler og appelsiner. Audiogrupper og VCA-grupper er to ulike funksjoner som har hver sine bruksområder, så det varierer jo fra jobb til jobb hva man har bruk for. Jeg sier; ja takk, begge deler.

Når det er sagt så kan jeg ikke komme på en eneste mikser som har bare VCA-grupper og ingen audiogrupper. Noen som kan komme på noen...?

Mvh
Anders
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Audio eller VCA-grupper?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Anders Svinndal skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Hvis du må velge, hva hadde du prioritert av audio eller VCA-grupper på en analog mikser?
Dette blir jo som å sammenligne epler og appelsiner. Audiogrupper og VCA-grupper er to ulike funksjoner som har hver sine bruksområder, så det varierer jo fra jobb til jobb hva man har bruk for. Jeg sier; ja takk, begge deler.

Når det er sagt så kan jeg ikke komme på en eneste mikser som har bare VCA-grupper og ingen audiogrupper. Noen som kan komme på noen...?

Mvh
Anders
Spectra-serien til APB.
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Audio eller VCA-grupper?

Legg inn av Per Erik Finstad »

Mats skrev: Om man da drar ned master for blåsegruppa så er det fortsatt like mye klang. :?
Da kan man like greit dra i faderne på hver enkelt kanal, og hvis du har en comp-insert på gruppa kan du bare ta en kikk på den etter at du har gjort det...

Jeg skjønner hva du mener Mats, men det finnes måter å jobbe seg forbi det du nevner her.


For min del bruker jeg aldri audio-grupper til å "samle" kanaler til færre fadere (som VCA). Bruker kun gruppe hvis jeg vil komprimere i gruppe, eller ha flere inserts på en kanal.
Live Hurts
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Audio eller VCA-grupper?

Legg inn av Mats »

Jeg ser den.. Helt enig i at VCA og audiogrupper har helt forskjellige bruksområder, og at å sammenligne blir vanskelig.
Men jeg klarer meg fint uten audiogrupper. En annen ting som er veldig lettvint og flott med VCA er at de kan brukes som mutegrupper også. Og i disse dager som man plutselig sitter og gjør 40 - 50 linjer på en digitalmixer med 16 inputfadere og 12 busfadere så er det jo veldig greit med VCA'er spør du meg.. :D
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Audio eller VCA-grupper?

Legg inn av kristianjohnsen »

Per Erik Finstad skrev:
Mats skrev: Om man da drar ned master for blåsegruppa så er det fortsatt like mye klang. :?
Bruker kun gruppe hvis jeg vil komprimere i gruppe, eller ha flere inserts på en kanal.
Det som er litt fiffig dersom du komprimerer en gruppe er å legge de samme kanalene på en VCA.
Svar