Soundcraft Si Compact

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Soundcraft Si Compact

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Har folket noen meninger om denne? 32-kanaleren blir sluppet i løpet av februar/mars. Virker som en fullgod erstatning til GB-serien? Synes det er litt lite info om mikseren fra produsent.
Tom M
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 20 nov 2005, 13:29
Sted: Bardu
Kontakt:

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Tom M »

Har du vært inne å sett på vedlagt link, du kan også laste ned brosjyren. Synes den gir svar på det meste.
http://www.soundcraft.com/products/product.aspx?pid=182
Mvh

Tom Meyer
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Har selvfølgelig lest brosjyren og hjemmesider samt en del utenlandske fora.. Uansett, jeg lurer på hva folket mener. Kan dette bli en god nr2 mikser som kan fungere for teknikkere flest?
toraabe

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av toraabe »

Den er sikkert ikke dum, men jeg vil nok da heller ha en yamaha ll9 som mange kjenner eller hvorfor ikke hvis man har, spandere på seg 25000 til og kjøpe inn en AHT-iLIVE-T80 med AHT-iDR-32 A&H iDR32
Et mye bedre valg føler jeg.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Vi har LS9 fra før. Tenkte som nr 2 mikser. Forøvrig enig at en T80 eller 112 kunne vært noe! Dere som etter hvert får litt 1.håndserfaring med Compact-serien kan gjerne legge igjen tilbakemelding her eller ute på forumet etter hvert.
Tom M
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 20 nov 2005, 13:29
Sted: Bardu
Kontakt:

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Tom M »

Si Compact er ikke kommet ennå, så det går vel litt tid før noen får erfaring med den.
Mvh

Tom Meyer
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Ole Hansen »

toraabe skrev:Den er sikkert ikke dum, men jeg vil nok da heller ha en yamaha ll9 som mange kjenner eller hvorfor ikke hvis man har, spandere på seg 25000 til og kjøpe inn en AHT-iLIVE-T80 med AHT-iDR-32 A&H iDR32
Et mye bedre valg føler jeg.
Godt at ikke alle tenker som deg for da hadde verden stått stille! :D

Uten å ha studert for mye så regner jeg med at Si Compact blir enklere å bruke enn LS9 som jeg synes er like knotete som O1V96.

LS9 synes jeg også lages i to litt "ukurante" størrelser. I den klassen synes jeg 16 er for lite og 32 for mye.
Si Compact fåes jo både i 16, 24 og 32 kanaler. Tipper på at det blir 24-kanaleren som det går mest av.

Hvis ikke Si Compact blir bedre likt enn LS9 så har ikke Soundcraft gjort jobben sin. Det er vel nettopp LS9 som er regnet som hovedkonkurrenten til Si Compact?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av toraabe »

Med det samme man er inne på og snakker om Nr 2 mikser så har vi jo Phomnic Summit 16. http://www.youtube.com/watch?v=E9RIDzT2NTA
Er det noen her som har noen erfaring med denne ?
Dyr er den iallefall ikke....
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Øyvind »

Kjell Roger Halberg skrev:Vi har LS9 fra før. Tenkte som nr 2 mikser.
Souncraft Si3 husker jeg ble snakket om var et alternativ til M7cl. I så måte er vel si3 compact et alternativ til LS9
Ole Hansen skrev:
Hvis ikke Si Compact blir bedre likt enn LS9 så har ikke Soundcraft gjort jobben sin.
Uten å sitte med noen form for data, så er det vel rimelig åpenbart at det er blitt solgt mer av M7CL enn Si3 i Norge. På lik linje har jeg mine sterke tvil til at Si3 compact kommer til å utkonkurrere LS9, som jo er enda mere solgt i Norge enn sin storebror. Alt dette selv om nok preamper og egentlig det meste er bedre på en soundcraft.

Også må vi jo ikke glemme Soundcraft sin diamant Vi1, der situasjonen er etter hva jeg forstår slik at de ligger langt på etterskudd i forhold til bestillingene. Så de som vil gjøre et lite hopp i funksjon og kvalitet fra LS9, kommer vel ikke til å kjøpe en compact. De går rett på Vi1. Eller for å si det på en annen måte: Mikser innenfor 100 000 kr: Kjøp Ls9. Over 100 000: Soundcract Vi"X" :)

Konklusjon: Tipset er at compact serien kommer til å "falle mellom to stoler". Tiden vil vise.
Mvh Øyvind Bjørge
toraabe

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av toraabe »

Nettopp

VI1 er den mikseren de har manglet som har et brukergrensesnitt som ser veldig oversiktlig og godt ut.
Denne er jo en direkte konkurrent til Allen & Heath iLive-T serien .
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Ole Hansen »

Øyvind skrev:
Kjell Roger Halberg skrev:Vi har LS9 fra før. Tenkte som nr 2 mikser.
Souncraft Si3 husker jeg ble snakket om var et alternativ til M7cl. I så måte er vel si3 compact et alternativ til LS9
Ole Hansen skrev:
Hvis ikke Si Compact blir bedre likt enn LS9 så har ikke Soundcraft gjort jobben sin.
Uten å sitte med noen form for data, så er det vel rimelig åpenbart at det er blitt solgt mer av M7CL enn Si3 i Norge. På lik linje har jeg mine sterke tvil til at Si3 compact kommer til å utkonkurrere LS9, som jo er enda mere solgt i Norge enn sin storebror. Alt dette selv om nok preamper og egentlig det meste er bedre på en soundcraft.

Også må vi jo ikke glemme Soundcraft sin diamant Vi1, der situasjonen er etter hva jeg forstår slik at de ligger langt på etterskudd i forhold til bestillingene. Så de som vil gjøre et lite hopp i funksjon og kvalitet fra LS9, kommer vel ikke til å kjøpe en compact. De går rett på Vi1. Eller for å si det på en annen måte: Mikser innenfor 100 000 kr: Kjøp Ls9. Over 100 000: Soundcract Vi"X" :)

Konklusjon: Tipset er at compact serien kommer til å "falle mellom to stoler". Tiden vil vise.
Si3 kom flere år etter M7CL som da var markedsleder i klassen, samtidig som den ble lansert omtrent samtidig som finanskrisen. Mikseren er også i største laget fysisk.
Si Compact kommer aldri til å utkonkurere LS9, men er vel ment til å være minst like bra. LS9 er jo så enormt innarbeidet at den vil forsatt være lett å selge på grunn av det. Brukervennligheten må vel bli bedre på Si Compakt enn LS9? Hvis den i tillegg låter like bra som Si-serien bør den bli mye mer mikser for pengene enn LS9?

Selv føler jeg ikke at Vi1 er et lite hopp fra LS9, men et stort hopp fra M7CL. LS9 og Vi1 er vel ikke i samme divisjon på noen måte?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Ole: Hva kan du si om Vi1 sånn generelt. Ser av en annen tråd at du er fornøyd, men dine erfaringer til nå?
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Ole Hansen »

Kjell Roger Halberg skrev:Ole: Hva kan du si om Vi1 sånn generelt. Ser av en annen tråd at du er fornøyd, men dine erfaringer til nå?
Den er veldig brukervennlig og så låter den bra. Touch-skjermene er jo faktisk større enn på de større/dyrere mikserne i serien.
Sends on fader er bare et trykk under så lenge en ligger på main-siden på øverste skjerm.
Veldig enkelt å lage userlayer slik at en sammen med VCA har oppe de kanalen en trenger til enhver tid. Alle stereokanaler trenger jo bare en kanal på userlayer for å styres. Effekene kan editeres både i øvre og nedre skjerm, alt etter hvordan en velger å jobbe.
Har en tunga i rett munn når en setter opp miksen så er det stort sett et trykk under de parameter en vil ha tak i.
Dette er et produkt gjør at vi litt mindre aktører har mulighet til å skaffe oss en "state of the art"-mikser som er god ridermat i høyere klasse.
Soundcraftdigitalmikserne begrenser heller ikke hva en har tilgang på som feks grafisk eq. Alle utganger har både parametrisk og grafisk eq uten å måtte velge bort noe annet.

Erfaringene til nå er at jeg er kjempefornøyd med å få en Vi-mikser til den prisen. Alt jeg har bruk for under show er stort sett tilgjengelig i skjermen foran meg.
Liker mye bedre digitalmiksere der en må navne kanalen på skjermer og ikke skrivetape. Da har det å lagre show en mye større verdi enn på de mikserene en bruker skrivetape uten å notere inputlista på papir i tillegg til senere bruk.
Vi1 selges jo også med 2 powersupply. Tror ikke det er normalen i den prisklassen.
Har også gjordt riderjobb der ikke M7CL hadde blitt godkjent, men Vi1 var fint, selv om vedkommende ikke hadde brukt Vi1 før.

Av negative ting så er den orginale flighten litt stor. Noe av grunnen til dette er at den leveres med 2unit rack under for CD-spiller etc. Mikseren er jo også høy i utgangspunktet. Tror at Rufo har en mindre flight for Vi1.
En kortplass til hadde heller ikke gjort noe, men den har jo bla AES/EBU og spdif inn/ut i tillegg.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Ole Hansen »

toraabe skrev:Med det samme man er inne på og snakker om Nr 2 mikser så har vi jo Phomnic Summit 16. http://www.youtube.com/watch?v=E9RIDzT2NTA
Er det noen her som har noen erfaring med denne ?
Dyr er den iallefall ikke....
Uten å ha for mye erfaring med dette merket så ligger det vel litt i Behringer-land???
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Soundcraft Si Compact

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Ole: Takk for utfyllende svar! Du har satt meg litt i tenkeboksen her. Vi skal investere en del i 2011, ikke umulig at jeg ber om fortsatt råd fra din kant :D
Svar