Sangmic

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Øystein Eide
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 09 nov 2010, 20:28
Sted: Sandane

Sangmic

Legg inn av Øystein Eide »

Eg har ein elev - jente 18 år - som no vil søke inn på konservatorium på jazz - sang/rytmisk. Ho vil gjerne kjøpe sin eigen vokalmikrofon. Pris mellom 2 - 7000. Er det ein som er spesielt anbefalt til kvinneleg jazz-sangar?
Øystein
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: Sangmic

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

Neumann KSM 105 er vel en sikker vinner
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Sangmic

Legg inn av Ytter »

Evt Audiotechnica AE 5400...
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Sangmic

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hvis hun har planer om å synge på samme scene som et band, og ikke alene, kan det være greit å ha en mikrofon som ikke tar med seg alt annet på scena. KSM 105 feks. er en nydelig vokalmikrofon, men den er også trommemic, gitarmic, bassmic, osv. på ei lita scene, det er ikke alltid like morro.

Jeg hadde sjekka ut Microtech Gefell MD100.
Øystein Eide
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 09 nov 2010, 20:28
Sted: Sandane

Re: Sangmic

Legg inn av Øystein Eide »

Takk for raske tips! Eg vil sjekke ut KSM 105. Har brukt Shure, sennheiser og audix i kultursal og aula. Denne jenta vil ha ein spesiell og svært god mikrofon, og då er det fint å høyre erfaringar frå andre. Ho vil nok bruke den både med lite komp (piano), og band.
Øystein
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Sangmic

Legg inn av Tom Erik Stokness »

AT 5400 eller Shure KSM9!

Enig med Helge anngående Neumannen. Har ved et par annledninger jobbet med ei som har hatt med egen 105, og ved begge annledningene så har den mic`n vært mer problemer enn noe annet.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Sangmic

Legg inn av Ole Hansen »

Min erfaring er også at 105èn blir litt vanskelig med mye lyd på scenen. Her er KSM9 bedre, samt at den låter ikke dårligere heller.
Sennheiser 965 er også et alternativ som er endel rimeligere enn 105 og KSM9 da Sennheiser har senket prisene ytterligere.
Prøvde for første gang AT 5400 for et par uker siden og ble positivt overasket. En mik jeg gjerne kunne testet opp mot de andre i klassen.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Øystein Eide
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 09 nov 2010, 20:28
Sted: Sandane

Re: Sangmic

Legg inn av Øystein Eide »

Dette er jo eit utruleg flott forum! (nett komt inn her :) Veldig bra å få høyre erfaringar frå erfarne brukarar. Eg forstår at vi her har ringa inn 3-4 svært gode vokalmikrofonar, som tydeleg har litt ulike eigenskapar. Det er jo absolutt viktig å vere klar over at ein mic kan vere "bandmikrofon" i tillegg til voklamic. Dette vil nok vere uproblematisk i mindre settingar, og kanskje skape problem på mindre scener med mykje lyd. Shure og Sennheiser har eg gode erfaringar med (standard modellar). Det blir nok ein av desse 4: 105, AT 5400, Ksm 9 eller 965. Virk kanskje som KSM9 eller AE5400 er meir anvendeleg når lydnivået tar seg opp? Takk for svært gode tilbakemeldingar!
Øystein
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: Sangmic

Legg inn av sven nilsen »

Leverte til Marit Larsen m/band , og brukte 5400 på alle , til og med trommisen .
Synes den er lett å bruke , selv ved høyt trykk på scena . Er jo også vok mik hos Metallica .
Har ikke all verdens erfaring med de andre .
Svar