Allen & Heath

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Re: Allen & Heath

Innlegg Tom Erik Stokness » 19 Nov 2010, 18:06

Har jobba på GL4000 og GL2200 ved en rekke annledninger også..

Skal sies at det fins hippere bord å jobbe på , men får det nå altids til likevel :)
Tom Erik Stokness
Pro Member
 
Innlegg: 497
Registrert: 25 Nov 2004, 08:30
Bosted: Nøtterøy

Re: Allen & Heath

Innlegg toraabe » 30 Nov 2010, 16:58

Jeg har selv vært borti en tekniker til et relativt godt kjent norsk band som visste hva slags utstyr som var på lokasjon, men som bærte seg helt krakilsk når vedkommede fikk se hva som sto der. Bandmedlemmene var litt flaue kan man si, men de fikk valget om å spille på utstyret eller å dra et visst annet sted. Lydtekniker måtte tilnærmet læres opp på compressorer / gate og klanger mm som tydelig ikke hadde vært borti så mye annet en ren og skjær stueren ridermat, men når denne sier ok på forhånd så sier man ok og man kan ikke komme etterpå og kreve en masse ting. De valgte å gjøre konserten med godt resultat, men når tekniker først aksepterer utstyret for så å bære seg som en treåring når de ikke fikk akkurat det utstyret de ville ha, så synes jeg at det er en utrolig barnslig oppførsel og dessuten ikke en god søknad til arrangement ved en senere anledning. For meg er valget enkelt.. spill på det som står der, eller dra hjem og grin ;)
Da tar jeg heller jobben selv...

Det jeg da spør,, hvorfor i all verden skal man absolutt være så utrolig kresen på utstyr ?
Jeg har selv vært borti utallige mange ulike miksere og pa systemer og gjør jobben på det som er der og bryr meg egentlig fint lite om det er akkurat den og den modellen. Dessuten synes jeg at en A&H ML5000 er en mye bedre mikser enn en MH3 som jeg personlig ikke synes låter all verden og ei er spesielt kul å skru på men det er må min egen mening og smak
toraabe
 

Re: Allen & Heath

Innlegg Kjell Roger Halberg » 30 Nov 2010, 21:36

toraabe skrev:Jeg har selv vært borti en tekniker til et relativt godt kjent norsk band som visste hva slags utstyr som var på lokasjon, men som bærte seg helt krakilsk når vedkommede fikk se hva som sto der. Bandmedlemmene var litt flaue kan man si, men de fikk valget om å spille på utstyret eller å dra et visst annet sted. Lydtekniker måtte tilnærmet læres opp på compressorer / gate og klanger mm som tydelig ikke hadde vært borti så mye annet en ren og skjær stueren ridermat, men når denne sier ok på forhånd så sier man ok og man kan ikke komme etterpå og kreve en masse ting. De valgte å gjøre konserten med godt resultat, men når tekniker først aksepterer utstyret for så å bære seg som en treåring når de ikke fikk akkurat det utstyret de ville ha, så synes jeg at det er en utrolig barnslig oppførsel og dessuten ikke en god søknad til arrangement ved en senere anledning. For meg er valget enkelt.. spill på det som står der, eller dra hjem og grin ;)
Da tar jeg heller jobben selv...

Det jeg da spør,, hvorfor i all verden skal man absolutt være så utrolig kresen på utstyr ?
Jeg har selv vært borti utallige mange ulike miksere og pa systemer og gjør jobben på det som er der og bryr meg egentlig fint lite om det er akkurat den og den modellen. Dessuten synes jeg at en A&H ML5000 er en mye bedre mikser enn en MH3 som jeg personlig ikke synes låter all verden og ei er spesielt kul å skru på men det er må min egen mening og smak


Hør hør!! :D Stort sett møter jeg på kun hyggelige folk da. Må sies det også. Men enig i mye her.
Kjell Roger Halberg
Active Member
 
Innlegg: 176
Registrert: 07 Jun 2009, 19:39
Bosted: Elverum

Re: Allen & Heath

Innlegg toraabe » 02 Des 2010, 14:38

99 av 100 er greie og hyggelige folk, men når den ene kipe kommer så er det noe som man aldri glemmer.
Som jeg alltid sier, gå på jobben med et smil så løser alt seg ;)
toraabe
 

Re: Allen & Heath

Innlegg Øyvind » 06 Des 2010, 23:21

Med 6 DB forskjell mellom left og right på masterutgangene på ML5000 er det ikke rart at folk blir skeptisk til hele produsenten. Slike feil har jeg ikke hørt om selv fra Behringer. Selv opplever jeg også at EQ-en på ML5000 farger lyden på nivå langt nedi billigmikserklassen. Men kan godt hende det er kommet nyere versjoner av mikseren som er bedre...
Mvh Øyvind Bjørge
Øyvind
Active Member
 
Innlegg: 164
Registrert: 12 Apr 2007, 14:34
Bosted: Bergen

Re: Allen & Heath

Innlegg Kjell Roger Halberg » 06 Des 2010, 23:51

Øyvind skrev:Med 6 DB forskjell mellom left og right på masterutgangene på ML5000


øhhh.. javel? Dèt var nytt for meg...
Kjell Roger Halberg
Active Member
 
Innlegg: 176
Registrert: 07 Jun 2009, 19:39
Bosted: Elverum

Re: Allen & Heath

Innlegg toraabe » 17 Des 2010, 14:36

En annen ting er hvordan ting var før...

Leser man her http://www.dagsavisen.no/kultur/inne-ut ... 315572.ece så er det interessant hvordan ting fungerte før og hvordan artister
uansett var fornøyde..

Så til de som er utrolig kresne på småtteri osv ... så trur jeg at man må gå litt inn i seg selv .....
toraabe
 

Re: Allen & Heath

Innlegg Atle Aamodt » 17 Des 2010, 19:00

Kan vel tenkes at noen eller mange har "opplevd" en litt sliten GL2200 på en forøvrig dårlig dag på jobb. Uten å ta med i betraktningen at den var billig, og kanskje ikke ment for "profesjonelt bruk".
Var ikke de dyrere ML bordene ganske greie da? 4000 og 5000 eller hva de nå enn het/heter.
Atle Aamodt
Atle Aamodt
Active Member
 
Innlegg: 206
Registrert: 13 Jul 2004, 18:09

Re: Allen & Heath

Innlegg Helge A. Bentsen » 17 Des 2010, 19:06

ML5000 er på nivå med MH3, og vel så det.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
 
Innlegg: 1207
Registrert: 07 Mar 2004, 17:03

Re: Allen & Heath

Innlegg Tom Erik Stokness » 18 Des 2010, 14:53

Nå jobber jeg fast på Midas Pro6 og L`Acoustics ARCS, i en sal med veldig god akustikk..
Er jo selvlgelig behagelig å jobbe med "perfekt" utstyr (i den grad utstyr blir perfekt). Rører jo nesten aldri EQ osv

Problemet er jo at jeg blir forferdelig enspora nå i forhold til hvordan jeg skrur. Alt låter jo fint bare ved å åpne stripene.

Jeg for min del er ikke inntresert i at utstyret skal gjøre jobben for meg.
Tror alle har gått av å få servert middeligmådig/dårlig stæsj en gang i blandt, så mann lærer seg å jobbe rundt problemene og tenke utenfor boksen....
Tom Erik Stokness
Pro Member
 
Innlegg: 497
Registrert: 25 Nov 2004, 08:30
Bosted: Nøtterøy

Re: Allen & Heath

Innlegg Helge A. Bentsen » 18 Des 2010, 20:00

Tom Erik Stokness skrev:Nå jobber jeg fast på Midas Pro6 og L`Acoustics ARCS, i en sal med veldig god akustikk..
Er jo selvlgelig behagelig å jobbe med "perfekt" utstyr (i den grad utstyr blir perfekt). Rører jo nesten aldri EQ osv

Problemet er jo at jeg blir forferdelig enspora nå i forhold til hvordan jeg skrur. Alt låter jo fint bare ved å åpne stripene.

Jeg for min del er ikke inntresert i at utstyret skal gjøre jobben for meg.
Tror alle har gått av å få servert middeligmådig/dårlig stæsj en gang i blandt, så mann lærer seg å jobbe rundt problemene og tenke utenfor boksen....



Merkelig. Gjør det samme i dag med en MH3 og noe gammel MSL-3. Kan det tenkes at mikrofonvalg og mikrofonplassering betyr noe mer enn merket på mikseren?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
 
Innlegg: 1207
Registrert: 07 Mar 2004, 17:03

Re: Allen & Heath

Innlegg Ivan Bratten » 06 Mar 2012, 20:01

Tom Erik Stokness skrev:Mer eller mindre fast innventar bak en T80..
Absolutt en fin mikser :) Selvom det dog kan virke som om de har spart litt penger på byggekvaliteten.. kontrollflata spesielt.


Hei, tenker på å skaffe meg en A&H iLive T112, lurer da på hva du føler når det gjelder bruksområde på T80:

Har du hatt den på litt større produksjoner med f.eks revy med fult band og i tillegg 10 - 15 skuespillere med bøyler...blir den klomsete eller går det greit å bla seg fram og tilbake på kanalene for kjappe justeringer?
Hvordan føler du preampene, eq, comp, klang osv fungerer?
Har du fraktet noe på den, tenker da på om den tåler litt juling?
Ellers byggekvalitet, problemer med fadere osv+
Brukerens avatar
Ivan Bratten
Newbie
 
Innlegg: 42
Registrert: 25 Sep 2008, 20:50
Bosted: Bykle

Re: Allen & Heath

Innlegg Tom Erik Stokness » 12 Mar 2012, 01:05

T80`n på Arktisk Kultursenter ble somregel bare brukt til mindre arrangementer. (Foaje konster og denslags),selv jeg med stort hell at brukt den til storband også ved et par annledninger.

Oppbygginga til iLive er temmelig genialt, man er ikke låst på noe som helst måte. Alt av fadere i hver enkelt layer kan være akurat hva du vil. Er ikke som andre miksere som er låst til å måtte ha utgangene på høyre side av flata osv.. Så ja! Man jobber veldig kjapt med den hvis man har satt den opp etter egne preferanser for hvor man ønsker å ha tinga sine. Alt er veldig lett tilgjengelig også, både justering av effektene og GEQ.

Preamper/dyn/fx syns jeg låter veldig fint faktisk! Syns dog preampene kanskje er litt hotte..

Hva driftsikkerhet under transport anngår så vil jeg ikke påstå at jeg har så mye erfaring,den jeg jobba med ble bare trilla noen meter oppå stageracket på hjul hver gang den skulle brukes.. Men er man forsiktig og har en god flight så burde det går fint! :)
Tom Erik Stokness
Pro Member
 
Innlegg: 497
Registrert: 25 Nov 2004, 08:30
Bosted: Nøtterøy

Re: Allen & Heath

Innlegg Ivan Bratten » 19 Mar 2012, 21:14

Tom Erik Stokness skrev:T80`n på Arktisk Kultursenter ble somregel bare brukt til mindre arrangementer. (Foaje konster og denslags),selv jeg med stort hell at brukt den til storband også ved et par annledninger.

Oppbygginga til iLive er temmelig genialt, man er ikke låst på noe som helst måte. Alt av fadere i hver enkelt layer kan være akurat hva du vil. Er ikke som andre miksere som er låst til å måtte ha utgangene på høyre side av flata osv.. Så ja! Man jobber veldig kjapt med den hvis man har satt den opp etter egne preferanser for hvor man ønsker å ha tinga sine. Alt er veldig lett tilgjengelig også, både justering av effektene og GEQ.

Preamper/dyn/fx syns jeg låter veldig fint faktisk! Syns dog preampene kanskje er litt hotte..

Hva driftsikkerhet under transport anngår så vil jeg ikke påstå at jeg har så mye erfaring,den jeg jobba med ble bare trilla noen meter oppå stageracket på hjul hver gang den skulle brukes.. Men er man forsiktig og har en god flight så burde det går fint! :)


Hva var det igjen at preampen er hot?

Bestilte T112, får den i morgen så da er det julaften i stua, så da får vi se hvordan det fungerer i praksis.

Har du forresten en "idiotsikker" guide på å sette opp laptoppen mot mixeren, er ikke noe flink på data.?
Brukerens avatar
Ivan Bratten
Newbie
 
Innlegg: 42
Registrert: 25 Sep 2008, 20:50
Bosted: Bykle

Re: Allen & Heath

Innlegg Tom Erik Stokness » 21 Mar 2012, 14:25

Det jeg mener med "hot" er at jeg gainer veldig lite sammenligna med andre miksere, har ved flere annledninger måtte ty til pad`n ved bruk av en vanlig sm58..

Nettverkt oppsettet er veldig enkelt på den, bare å sette opp et straight nettverk med router, IP-adresser setter du bare opp på både miksern og PC`n du skal bruke :)
Tom Erik Stokness
Pro Member
 
Innlegg: 497
Registrert: 25 Nov 2004, 08:30
Bosted: Nøtterøy

ForrigeNeste

Gå til Produkter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron