Noen som har mikket opp en cymbalom før og har noen tips?
Mikrofon og mikrofonplassering til Cymbalom
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
- Innlegg: 42
- Registrert: 25 sep 2008, 20:50
- Sted: Bykle
- Kontakt:
-
- Active Member
- Innlegg: 206
- Registrert: 13 jul 2004, 18:09
Re: Mikrofon og mikrofonplassering til Cymbalom
Har ikke recordet et slikt instrument før, men hvorfor ikke prøve et stereosett på en skinne.
Ta på et godt headset, flytt stereoparet rundt til du finner "ditt best punkt".
Har du et fasemeter/korrelasjonsmeter, kan det være fint å sjekke gjennom alle tonene på instrumentet, dersom du mikker relativt nært.
Fysisk store strengeinstrumenter (som feks flygel) mikket opp med et stereosett kan skape litt utfasing i et avgrenset klaviaturområde.
Fasemeter og litt flytting av mikker løser ofte den type problemer.
Du kan jo også prøve et stereopar trett over/foran den som spiller.
Kanskje det låter tynt og skranglete uansett hvor du setter et stereopar.
Kanskje du må improvisere mystiske løsninger med flere mikrofoner.
Hva slags mikker du skal bruke, er vel til syvende og sist en smaksak.
Skal det låte høyoppløselig og naturtro, vil sikkert 414 eller nesten hva som helst av gode mikrofoner låte tilstrekkelig fint.
Skal det brukes live, i rockeband, ønsker jeg deg lykke til
Ta på et godt headset, flytt stereoparet rundt til du finner "ditt best punkt".
Har du et fasemeter/korrelasjonsmeter, kan det være fint å sjekke gjennom alle tonene på instrumentet, dersom du mikker relativt nært.
Fysisk store strengeinstrumenter (som feks flygel) mikket opp med et stereosett kan skape litt utfasing i et avgrenset klaviaturområde.
Fasemeter og litt flytting av mikker løser ofte den type problemer.
Du kan jo også prøve et stereopar trett over/foran den som spiller.
Kanskje det låter tynt og skranglete uansett hvor du setter et stereopar.
Kanskje du må improvisere mystiske løsninger med flere mikrofoner.
Hva slags mikker du skal bruke, er vel til syvende og sist en smaksak.
Skal det låte høyoppløselig og naturtro, vil sikkert 414 eller nesten hva som helst av gode mikrofoner låte tilstrekkelig fint.
Skal det brukes live, i rockeband, ønsker jeg deg lykke til
Atle Aamodt
-
- Newbie
- Innlegg: 42
- Registrert: 25 sep 2008, 20:50
- Sted: Bykle
- Kontakt:
Re: Mikrofon og mikrofonplassering til Cymbalom
Takk for svar, jeg satt to gamle sennheiser mikker på hvær sin side med den ene ca 40 cm over yttersiden av instrumentet pekende mot bass strengene og den andre likedann bare mot de andre strengene.
Og, nei =) var ikke sammens med rockeband eller black metal e.l men et band som heter Gjertruds Sigøyner Orkester, live.
Var litt vanskelig å få Cymbalom frem i bandet da det bestod av Cello, bratsj, kontrabass, trekkspill, klarinett og fele, panorerte strykerne en del i fra hverandre og la Cymbalomen noen få grader i stereo.
Har ikke et fase meter og har heller aldri sett ett, hvordan fungerer det egentlig?
Og, nei =) var ikke sammens med rockeband eller black metal e.l men et band som heter Gjertruds Sigøyner Orkester, live.
Var litt vanskelig å få Cymbalom frem i bandet da det bestod av Cello, bratsj, kontrabass, trekkspill, klarinett og fele, panorerte strykerne en del i fra hverandre og la Cymbalomen noen få grader i stereo.
Har ikke et fase meter og har heller aldri sett ett, hvordan fungerer det egentlig?
-
- Active Member
- Innlegg: 206
- Registrert: 13 jul 2004, 18:09
Re: Mikrofon og mikrofonplassering til Cymbalom
Fasemeter/korelasjonsmeter finnes som hardware eller software. I gamledager så fasemeter litt ut som en slags industriell måler med en nullpunkt i midt, samt -180 til venstre og +180 til høyre. Dyrere LEDmeter kunne ofte ha dette integrert.
Korrelasjonsmeter så ut som "trolløyne".
Desom man la ut en sinus i mono ville meteret vise en strek fra øverst til nederst. Når man panorerte signalet til venstre eller høyre, ville streke tilte over mot venstre eller høyre. Dersom stereosignalet var polvendt (+/-180 i en kanal vs den andre) i en kanal, ville meteret vise en horisontal linje i "trolløyet".
PS. Dette er en meget forenklet forklaring.
Du kan lese litt her
http://www.kvraudio.com/wiki/?id=Phase+Meter
og her
http://www.soundonsound.com/sos/jun00/a ... etring.htm
og her
http://www.izotope.com/support/help/ozo ... lation.htm
http://www.audioanalysis.net/?page_id=14
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=708
Korrelasjonsmeter så ut som "trolløyne".
Desom man la ut en sinus i mono ville meteret vise en strek fra øverst til nederst. Når man panorerte signalet til venstre eller høyre, ville streke tilte over mot venstre eller høyre. Dersom stereosignalet var polvendt (+/-180 i en kanal vs den andre) i en kanal, ville meteret vise en horisontal linje i "trolløyet".
PS. Dette er en meget forenklet forklaring.
Du kan lese litt her
http://www.kvraudio.com/wiki/?id=Phase+Meter
og her
http://www.soundonsound.com/sos/jun00/a ... etring.htm
og her
http://www.izotope.com/support/help/ozo ... lation.htm
http://www.audioanalysis.net/?page_id=14
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=708
Atle Aamodt