E906

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

E906

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Funker E906 til skarptromme?
Noen som har prøvd Heil PR30 til skarp?
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: E906

Legg inn av cantus »

Har aldri prøvd E906 på skap, men benyttet den endel på gitar. Likte den bedre enn SM57
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: E906

Legg inn av Ytter »

Denne mik`en fungerer helt greit på skarp,men synes nok 904 eller 905 er et bedre valg til skarp og tam (joda,det er det de er lagd for...) selv om 906 er et definitivt førstevalg på gitaramper,de tar mindre plass,er lettere å plassere (bruker cab-grabber fra Audix) og låter betraktelig saftigere enn denne stakkars 57`n som strengt tatt ikke låter særlig bra,den bare later som...
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: E906

Legg inn av Frode Eide »

Tenker å kjøpe meg noen 906 til gitaramp.
Funker det bra og henge mikken rett ned eller er det best med stativ og litt avstand?
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: E906

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Har intrykk av at det har blitt veldig pop å disse sm 57 og sm 58. Men sånn er det vel, er du den alle vil sammenligne seg med, så gjelder det å komme opp med et "funn" som er bedre. Greit nok, de er sikkert ikke verdens beste mikrofoner, men blir litt lei den trenden der. Min påstand er: Klarer du ikke å få god lyd fra gitarampen med SM 57, sitter problemet et annet sted enn i mikrofonen. 8)
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: E906

Legg inn av Frode Trondahl »

Da har du tydligvis ikke sammenlignet SMm 57 og E 906 på gitar amp.

Det er forskjell på mikrofon teknologi fra 1970 kontra teknologi fra 2004.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: E906

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Kan du forklare meg litt om de revolusjonerende teknologiske fremskrittene? Jeg har tydeligvis gått glipp av noe. :D Legg forøvrig merke til det som sto i mitt forrige innlegg. Jeg sa jo at det sikkert er mikrofoner der ute som er bedre, MEN: "Klarer du ikke å få god lyd fra gitarampen med SM 57, sitter problemet et annet sted enn i mikrofonen."
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: E906

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Geir Bjerkaas skrev:"Klarer du ikke å få god lyd fra gitarampen med SM 57, sitter problemet et annet sted enn i mikrofonen."
Ehh, nei. Klarer du ikke å få god lyd i en gitaramp med en SM57, har du valgt feil mikrofon. Det finnes ingen mikrofon som er "rett" på en gitaramp på samme måte som det ikke finnes en vokalmikrofon som er "rett" for alle vokalister.

Hvordan låter kilden?
Hvordan vil jeg ha den gjengitt?

Det er grunnreglene for et hvert mikrofonvalg, siden alle mikrofoner oppfører seg forskjellig. Konklusjonene og valgene står en hver fritt til å gjøre selv.
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: E906

Legg inn av Frode Eide »

Jeg mener at noen ganger funker sm57 best og en annen dag med samme amp kan faktisk 906 eller en helt annet mik funke bedre.
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: E906

Legg inn av Geir Bjerkaas »

He,he, godt å se at det begynner å røre seg hos autoritetene her inne. Litt bråkjekt utsagn, men mitt poeng er ikke at sm 57 er best i enhver sammenheng, for all del. Men tror at du kommer rimelig greit i mål med den. Mulig en del av dere er mer avanserte enn meg, jeg prøver å holde meg til et prinsipp om å gjøre ting enklest mulig. Lyden skal skapes i kombinasjonen mellom gitar(ist) og gitarforsterker, så er det min jobb å gjengi det som kommer ut av gitarforsterkeren, bare i et større format. Som regel er det mye større variabler i de første leddene, altså hos musiker, forsterker(som gjerne er lånt for anledningen, hvem har mulighet/gidder for å dra med seg backline på tur?) Husker en litt negativt innstilt gitarist for en god del år siden, som var misfornøyd med gitarlyden ut av PA. Jeg prøvde noen enkle korrigeringer, men var fortsatt innenfor det forholdsvis nøytrale. men nei, dårlig lyd. Mutet så kanalen, så det eneste som hørtes var gitarforsterkeren direkte, spurte hva han syntes nå, nei dritlyd fortsatt. "Ok, da foreslår jeg at du begynner å skru litt på gitarampen, da det kun er den du hører". He, he, da diskuterte vi ikke det mer, den kvelden. :lol:
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: E906

Legg inn av Frode Eide »

Er du skikkelig uheldig å møte på lite lokale og en vanskelig gitarist, så trenger du ikke å tenke på problem med valg av mik til ampen.
Jeg har opplevd det masse og ender opp med kraftig nedstillt amp eller null gitar i PA.
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: E906

Legg inn av Ytter »

Sm 57 er jo helt greit det,låter greit og er enkel å få grei lyd i.
MEN;nå er det jo slik at det ikke alltid er greit med "helt greit" da,hvor det som skal komme ut i PA skal være mye bedre enn helt greit,og da mener jeg (i min verden av konsertlyd) at det klart er en stor fordel med mic`er som låter bedre enn helt greit.
På ampene til AG Preus så bruker jeg enten 906 eller noen fine norske stormembraner (Hansen 87) av den enkle grunnen at dette låter mye større,luftigere og varmere enn en helt grei 57,det ER IKKE SLIK AT ALT RETRO ER KULT!!! Det er bare noen gode selgere som vil ha oss til å tro det,utviklingen går fremover,ikke bakover!
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: E906

Legg inn av Tom Erik Stokness »

SM57 har altid vært lydverden sin swiss army knife, den er ikke bra på noe som helst ,men brukendes til mye. Jeg syns også det er greit å ha noen faste holdepunkter med tanke på raidere og turnerende band, alle teknikere vet hva dem får hvis det dukker opp SM57 på stativa..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: E906

Legg inn av lydonen »

av og til er jo SM57 en fenomenal mikk.. jeg bruker den ikke nødvendigvis på skarp og gitaramp, men som congamikk eller vokalmikk for trommis (eller vokalmikk generelt på enkelte stemmer) er den jo genial ;)
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: E906

Legg inn av Joachim »

Makan til hovering av SM57. Gi meg en mic som alltid virker.
Mvh
Joachim Venberget
Svar