Priser på brukt utstyr

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Priser på brukt utstyr

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Hva er fornuftig bruktpris på lydutstyr? Det er et håpløst spørsmål, da mange forskjellige faktorer spiller inn, men hvilket nivå er fornuftig? Er halv pris av utsalgspris på 4-5-6 år gammelt utstyr greit? Hva med oss som får noe av utstyret vårt til nettopris, må det da selges for langt under nettoprisen dersom vi selger til kunder som får til nettopris selv? Hvor mye spiller alderen inn, er 10-15-20 år gammelt utstyr nesten verdiløst? Det er litt rart å se på f.eks. musikkweb.no at samme type utstyr er priset veldig forskjellig fra 2 forskjellige selgere. Ser også at mye helt kurant utstyr blir lagt ut flere ganger til greie priser uten at det ser ut til å bli solgt. Kjør debatt!
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Priser på brukt utstyr

Legg inn av Marius Lindaas »

Avhenger jo hvem man vil selge til og om hvor fort man må/vil bli kvitt utstyret. Utover det kan man jo kanskje se litt i forhold til inntjeningen på utstyret, hva nytt tilsvarende vil koste og hva som eventuelt er forskjellen på nytt/brukt tilsvarende utstyr. Men teorien ligger vel i bed-øk timene fra vgs, tillgang kontra etterspørsel.
Er det mange som vil ha produktet men det er få som selger slikt brukt = høy bruktpris
Mange som selger slikt produkt men få som vil kjøpe = lav bruktpris

I tillegg må man se på faktorer som at man ofte ikke har garanti på utstyr som er kjøpt brukt dersom ikke annet er avtalt.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Priser på brukt utstyr

Legg inn av Hans A. Moen »

Det er kjøpers ansvar og orientere seg i markedet.
Jeg er veldig glad i å handle brukt på Finn.no osv. og bruker mye tid på nyprisundersøkelser. Jeg har stort sett ingen interesse av brukt utstyr som ikke er satt ned minst 30% i forhold til hva jeg kan betale for det nytt, uavhengig av alder. Etter det ser jeg på tilbud/etterspørsel, bruksverdi, alder, forventet driftsikkerhet kontra nytt. osv osv.
Svar