Ny liten PA flate

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av lydonen »

Kjøpte nylig en dB technologies-rigg fra Njål Hansson:
http://www.soundslive.co.uk/product~nam ... D~8824.asp

den er egentlig helt konge.. Lett og fint, masse muligheter, fint trøkk i subbene og bra definisjon og fin throw i horna..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Ja den riggen er helt kul!
Den gjorde en glimmrende jobb for min del! Glemte å spørre berntsen om no tilbakemelding om den PA`n, men det låt et helt kult med han bak spakene!
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Til Lydonen: Var det slik at du har VRX & Nexo PS-15 også? Jeg fant en gammel tråd der det diskuteres heftig om XTI forsterkere og deling til en VRX bunn/topp. jeg ser at Crown er kommet med XTI 6000 som er 2 x 2100 i 4 ohm.. Den burde jo fint klare en VRX rigg. Jeg har vel endt opp med å tenke passiv VRX da den aktive subben kun leverer 126 db. Jeg tenker også SRX sub, da den ikke skal flys. Hvordan er dine erfaringer med VRX. Hvor mange mennesker kan 2 subber & 2 topper på hver side dekke, og hva med lydkvaliteten kontra PS15/LS 1200?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Even N.B. »

Siden det er snakk op XTI her... Thomas, brukte vi ikke de og noen kinaamper til monitor i sommer, og kom fram til at kinaampene låt best?
Hvordan ville det da vært med de kinaampene til VRX ol.?
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av lydonen »

VRX er jo alltid sånn "close but no cigar".. PS15 låter vel langt penere egentlig.. VRX-subbene er jo passe slappe også.. I-tech gjør nok susen dersom man skal satse på VRX, og også den nye XTi6000 vil nok funke fint, den knuste XTi4000 i vår biampede Microwedge-shootout.. Denne har i-klasse utgangstrinn og speller fint som f..

to topper og to bunner per side rekker til en klubb for 150 pers...og da uten mega-trøkk.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av lydonen »

Even N.B. skrev:Siden det er snakk op XTI her... Thomas, brukte vi ikke de og noen kinaamper til monitor i sommer, og kom fram til at kinaampene låt best?
Hvordan ville det da vært med de kinaampene til VRX ol.?
joda, husker det, artig test det der.. Brukte kina-ampene (OPD, ODP eller hva de het) til å ampe noe Nexo GeoS også og det funket vel allright, så de kan sikkert funke til VRX også..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Even N.B. »

OBE tror jeg... Var GeoS8 og MicroWedgeene vi brukte de til tror jeg.
Men har ikke benum også kommet med noe billigamper nå?
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av lydonen »

Vet ikke, bortsett fra Tapco-ampene de selger..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Ole Hansen »

Kjenner meg ikke helt igjen her ned beskrivelsen av denne PAèn. Fungerer greit, ok, subbene er heller dårlige og passe slappe. Klarer klubb med 150 uten mega trøkk.
Kanskje nivået jeg holder på med er langt under deres og derfor jeg har langt lavere krav? Har jo ikke jobbet med så veldig mye annet enn dette systemet , bortsett fra noe Meyer ting. Har bare brukt PS15 i en fastinnstallasjon og opplevde på ingen måte langt penere lyd. Da synes jeg samme opplegg låt vesentlig bedre helga etter med 4 flydde VRXtopper og 2 subber per side for ca 500 publikummere . Dette har jo selvfølgelig også med hvordan ting er installert osv å gjøre.
Har gjort lyd inne med denne PAèn for ca. 1800 mennesker, da med 4 flydde topper og 4 bunner per side. Måtte da ha sidefill helt ute og delay for de helt bakerste, noe en også trenger ved bruk av M2D i samme hall. Dette oppsettet funket veldig bra til formålet, men hadde jo selvfølgeleg ikke holdt til et rocka opplegg.
VRX vant jo Tec Award prisen i konkuranse med bla Mica så jeg kan ikke forstå at det kan være så kleint som dere beskriver her.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Fint at vi får litt diskusjon rundt dette. Kunne tenke meg å spørre herrene om hvor mange mennesker dere mener en Nexo rigg med 2 PS-15 & 2 LS-1200 spiller for? Jeg har nok jobber som er mer i den gata som Ole Hansen her beskriver. Men jeg spillte nylig for i overkant av 400 mennesker i et lokale som trekker og krever mye lyd, med nevnte Nexo rigg. Da var jeg i nærheten av at prosessoren på PS-riggen begynte å komprimere. Det var full Rock'n Roll med mye trøkk. Da kommer vi inn på det som også ble nevnt her, nemlig amper. Jeg har aldri hatt dyre amper til Nexo riggen. Jeg har i mange år brukt QSC PLX 3402 både til topp og bunn. I idretshaller der scenen er rigget midt på den ene langsiden, har jeg brukt 4 PS-15 på hver side, og 2 LS-1200 på hver side. Alt dette drevet med 2 stk. PLX 3402, som da jobber i 2 ohm med 4 PS-15 på hver side. Det har aldri vært problem til mitt bruk. Spiller gjerne for 1 000 mann med den. Men nå har jeg kjøpt benum's SMRT amper, og opplever enda mer trøkk, spesielt i bassene. SMART ampene koster nesten ingenting, og har helt klart svart til forventningene. De kan riktignok ikke jobbe i 2 ohm, men klarer 2 LS-1200 på hver kanal i 3 ohm (LS-1200 er 6 ohm). Jeg kjørte også 2 enkle PS-15 kasser for ca.80 mann, uten bunnkasser. Kjørte da SMRT ampen nesten i peak, med mye trøkk og helt ren lyd. Håper jeg ikke får mange I-Tech, LAB & Camco entusiaster på nakken, de kan jo lett finne ut hvor jeg bor...Jeg er litt i tvil hvor rider-vennlige SMRT ampene er, men det er få jobber i løpet av et år der dette kan bli et problem. Jeg er også fristet til å bruke SMRT med et vanlig 2 veis delefilter rundt 80 hz, dersom jeg kjøper VRX. Hvis noen da skulle høre en skranglete lyd, kommer den av alle kronestykkene jeg sparer, som ligger å skrangler.....
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Ole Hansen skrev: VRX vant jo Tec Award prisen i konkuranse med bla Mica så jeg kan ikke forstå at det kan være så kleint som dere beskriver her.
Å sammenligne VRX med Mica sier vel egentlig sitt om den kåringens kategori. Vet hvertfall selv hva jeg ville tatt med meg på jobb uten å måtte titte meg over skulderen, og vi eier JBL og ingen Meyer prdukter fra før av for å si det sånn..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Ole Hansen »

Sondre Bry Glevoll skrev:
Ole Hansen skrev: VRX vant jo Tec Award prisen i konkuranse med bla Mica så jeg kan ikke forstå at det kan være så kleint som dere beskriver her.
Å sammenligne VRX med Mica sier vel egentlig sitt om den kåringens kategori. Vet hvertfall selv hva jeg ville tatt med meg på jobb uten å måtte titte meg over skulderen, og vi eier JBL og ingen Meyer prdukter fra før av for å si det sånn..
http://mixfoundation.org/tec/06winners.html
VRX vant i kategorien "sounds reinforcement loudspeaker technologi". Det er vel der alle pa høytalere hører inn under. Skjønner ikke at en ikke kan vurdere teknologien i disse kassene opp mot hverandre uavhengig av hvor mange mennesker de er beregnet å spille for. Alle systemer er laget for en målgruppe og det er vel slik de blir målt opp mot hverandre?
Er glad at det finnes noen som lager bra teknoligi for oss små som ikke gjør de store Mica-jobbene hele tiden. Vi vil også ha "state of the art" produkter. Har så absolutt ikke vært noen nedtur å bruke VRX istedenfor USW/UPA som jeg brukte endel før. Ryggen og bilmotoren har det også bedre nå :) .
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Ja VRX låter kjempefint det :) Bare å la kassene ha litt headroom, de kan bli litt kvasse når fillene fyker! :lol:
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Ole Hansen »

Vet at det ble innstallert VRX rigg med XTI 6000 amper i en eller annen pub/bar i Stavanger i forrige uke, og Stavanger er jo ikke så langt fra deg Odd Arild. Etter det jeg har forstått funket dette veldig bra. Ta en prat med Eirik på West Audio. De har jo også mye PS15 i stallen så han kan sikkert gjøre deg klokere.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev:
Sondre Bry Glevoll skrev:
Ole Hansen skrev: VRX vant jo Tec Award prisen i konkuranse med bla Mica så jeg kan ikke forstå at det kan være så kleint som dere beskriver her.
Å sammenligne VRX med Mica sier vel egentlig sitt om den kåringens kategori. Vet hvertfall selv hva jeg ville tatt med meg på jobb uten å måtte titte meg over skulderen, og vi eier JBL og ingen Meyer prdukter fra før av for å si det sånn..
http://mixfoundation.org/tec/06winners.html
VRX vant i kategorien "sounds reinforcement loudspeaker technologi". Det er vel der alle pa høytalere hører inn under. Skjønner ikke at en ikke kan vurdere teknologien i disse kassene opp mot hverandre uavhengig av hvor mange mennesker de er beregnet å spille for. Alle systemer er laget for en målgruppe og det er vel slik de blir målt opp mot hverandre?
Er glad at det finnes noen som lager bra teknoligi for oss små som ikke gjør de store Mica-jobbene hele tiden. Vi vil også ha "state of the art" produkter. Har så absolutt ikke vært noen nedtur å bruke VRX istedenfor USW/UPA som jeg brukte endel før. Ryggen og bilmotoren har det også bedre nå :) .
Oh my god ja. Hva søren er problemet liksom. Det er en pris for teknologi. Ikke noe A-B test..
Mvh
Joachim Venberget
Svar