Ny liten PA flate

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Ny liten PA flate

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Hei!
Jeg er lykkelig eier av Nexo PS-15 med LS 1200 subber. Jobber mest med lyd i lokaler som rommer opptil ca. 500 mennesker, oftest mindre. Jeg har 4 subber & 8 topper, men bruker de stort sett med 2 subber og 2 topper på hver side. PS-15 veier 35 Kg, LS 1200 veier ca. 50 Kg. De låter veeldig fint, og toppene kan i mindre settinger fint brukes uten subber. Men de kaster ikke så veldig langt og er som sagt litt store og tunge. Har liten bil, og må ofte bære alene.
Jeg har sett litt på aktiv JBL VRX, 932 LAP og aktive VRX subber, VRX 918SP. Noen som har en formening om hvordan en slik rigg vil låte kontra den jeg har i dag?
VRX er vel strengt tatt ikke line-arry, men den har vel egenskaper i den retning. Det er jo også nyere teknologi, og det frister med aktive kasser.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Ole Hansen »

Hei Odd Arild :) ! Godt du starter noen nye tråder, du klarer jo som regel å få noe futt i det :) .
Har ikke svart belte i høytalerkonstruksjoner så jeg skal ikke uttale meg om hva som er linearray eller ikke, men er ikke det minste i tvil om at VRX kaster lyden vesentlig lenger enn konvesjonelle kasser. Også enkelt med muligheten for -3, 0 og +3 db på diskantene som gjør at en enkelt får jevnere dekning uten å bruke mye tid på høytalerprossesorer og separering av signalet som sendes til toppene. Slipper jo også å gruble på om vinklingene mellom kassene er rett :) . VRX er vel et linearray konsept der en ikke trenger linearray kunnskapene for å få det til å funke.
Har selv to passive VRX-rigger og er veldig fornøyd med det. Har leid inn aktivt VRX ved behov. Den aktive serien har ikke I-Tech amper og låter ikke så bra som passiv med I-Tech. Har laget meg kabler til det passive systemet som gjør det veldig kjapt å koble opp. Anbefaler passiv VRX kontra aktiv.
Har ikke noe formening om hvordan dette vil funke kontra Nexo-riggen din, men vi kunne jo gjort en test.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Hei Ole og takk for positivt svar. Hvorfor vil du ikke anbefale aktive kasser? Er forsterkerne som står i de aktive mindre/dårligere enn de som er i I-TEC? Jeg har ikke regnet på det, men tror at det blir vesentlig dyrere med passiv løsning. Hvor mange kasser har du, og hvor mange topper kan du ha oppå et vanlig høyttaler-stativ, eller et avstandsrør mellom topp & bunn (danseband-pinne)? Jeg tenker at 2 topper blir tungt å løfte i høyden, ca. 48 Kg... Hvor mange mennesker kan den riggen du har spille for?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

Hva med db Technologies DVA T4 Topper og DVA S20 subber

kan flys og stakkes akkurat som det passer.
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av BjørnH. »

Har sjøl en dobbel Nexo Ps15/LS1200 rigg som jeg vil si overgår JBL VRX når det gjelder soniske kvaliter, men er ikke konstruert for å spille sammen i "arrays" p.g.a. asymetrisk hornkonstruksjon.D.v.s. at hornet sprer 100 grader i nærfeltet, men nærmere 50 gr.lenger ut. Settes 2 topper sammen må får man lett overlapp i diskanten som skaper faseproblematikk, og sprer man kassene litt så får du nærmere 200grader spredning i nærfeltet, og hvor ofte har du bruk for det? Hadde nok valgt VRX eller lignende rigg hvis jeg skulle kjøpt ny rigg til mindre formål idag. Når det er sagt, gjorde jeg et eksperiment her forleden med å "stacke " 2 topper horn mot horn samtidig som jeg snudde det øverste hornet 180 grader slik at det spilte som det nederste, og ble mildest talt overrasket over mye mer åpent riggen låt. Mye mer sprut i toppen uten at jeg kunne registrere vesentilg fase-endringer. Fint å bruke der en trenger mere kast og ikke behøver den største horisontale dekningen.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Ole Hansen »

Odd Arild Larsen skrev:Hei Ole og takk for positivt svar. Hvorfor vil du ikke anbefale aktive kasser? Er forsterkerne som står i de aktive mindre/dårligere enn de som er i I-TEC? Jeg har ikke regnet på det, men tror at det blir vesentlig dyrere med passiv løsning. Hvor mange kasser har du, og hvor mange topper kan du ha oppå et vanlig høyttaler-stativ, eller et avstandsrør mellom topp & bunn (danseband-pinne)? Jeg tenker at 2 topper blir tungt å løfte i høyden, ca. 48 Kg... Hvor mange mennesker kan den riggen du har spille for?
Vet ikke om de ampene i de aktive kassene er vesentlig svakere enn I-Tech, men mener bestemt at de er en klasse ned og at de ikke tilhører I-Tech familien. Liker også bedre passivt da det krever mindre kabling og er nok også raskere å koble opp.
Er nok dyrere å gå for passiv løsning med I-Tech enn aktiv, spesielt hvis en bare har behov for en sub. Litt råflott og ha en I-Tech kanal til å drive bare en sub. Trenger heller ikke å kjøpe passiv VRXsub hvis en ikke skal fly. SRX er identisk bortsett fra flyfestene, men er endel billigere.
Normalt bruker jeg 2 topper og to bunner per side, men klarer fint 3 topper og 2 bunner på ampen. Bruker sveivestativ skrudd i subbene. Er ikke tungt da en tar en og en topp av gangen. Øverste topp løftes også greit på alene hvis en ikke er kortvokst. På et vanlig høytalerstativ er det to topper som er godkjent, men har brukt 3 uten vind og ikke oppsveivd stativ.
Vet ikke eksakt hvor mange mennesker jeg kan spille for med denne riggen men den er veldig effektiv i forhold til størrelse/vekt.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Til Bjørn H: Hyggelig at flere har Nexo, og er fornøyd med det. Skal prøve det som du nevnte der. Er det foresten mulig å sette 2 topper oppå hverandre den "riktige" veien, dvs. at begge står med horna øverst? Blir jo en 15" mellom horna da, og mulig at de overlapper hverandre på feil måte. Har du hatt VRX & Nexo ved siden av hverandre, eller er det slik at lyden i VRX ikke er av Nexo kvalitet? Det var en av mine mer kresne kunder, som hadde hørt & brukt VRX i en setting i en kirke, og var mektig imponert over definisjonen, og det at den kastet lang uten å ta stor plass.
Til Ole: Kan man bruke en hvilkensomhelst forsterker til passive VRX, eller er det noe prosessering/deling i I-tech som må brukes. Jeg er fremdeles gira mest på aktiv pga. et. rack mindre, og ikke minst økonomisk, men vil selvsagt ha best mulig lyd også. Kabling med xlr og powercon er vel ikke så vanskelig å gjennomføre. Har du en link som viser de sveivestativene du bruker mellom bunn/topp?
Til Truls: Er DB DVA i samme størrelse og prisklasse som VRX ? Det var litt blest om den riggen her på forumet for en tid siden, men det stilnet ganske fort. Desuten har prisene på DB steget med 25% her i landet nylig.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Ole: Hvilken I-tecH forsterker bruker du?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Espen Hammer »

må si meg meget uenig på at passiv går raskere og rigge. lage hybrid kabler, så er aktiv myyye kjappere. system på alt korter rigge tid MYE!
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av BjørnH. »

Har ikke spilt på VRX og PS15 i samme hus, men vil nok tro at VRX spiller litt lengre mye p.g.a. den har 3 diskanter som spiller i et horn med 15 gr.vert.spredning mot Nexo 55 gr. hvis jeg ikke tar feil. Så i en setting med 2 VRX pr side har du altså 6 x 1 " driver på 30 gr.vert spredning, hvilket skulle bra med HF signal utover i rommet. Ellers er VRX'en ganske bright, men med riktig tuning og kraftige amper, fungerer den greit til mye.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Ole Hansen »

Odd Arild: Bruker I-Tech 6000 til VRX, det er 6000 som gjelder for VRX. Var under sterk tvil at jeg kjøpte disse dyre ampene men har ikke angret på det i det hele tatt. Er vel ingenting som hindrer en i å bruke hvilken som helst amp. Crown har jo laget sine egne presets for VRX, men det er vel ikke rakettforskning som ligger bak disse presetene? Lydrommet har jo vært veldig ivrige på å standarisere I-Tech for å sikre at VRX forblir en "state of the art" som en vet hvordan funker uansett hvor i landet en får servert denne pakken. De tjener da sikkert mere på disse også da. Det er vel litt det som er med PS15 at det er brukt litt for dårlige/forskjellige amper av enkelte, og av den grunn vet en ikke helt hva en får når en kommer til en PS15 flate.
Sveivestativer: http://www.lydrommet.no/artikkel/produk ... l?id=16937
Espen Hammer skrev:må si meg meget uenig på at passiv går raskere og rigge. lage hybrid kabler, så er aktiv myyye kjappere. system på alt korter rigge tid MYE!

Setter amprackene sammen i nærheten av returmulti. Inn med strøm og XLR som henger i rackene. Bruker 4 ledere speakon hann/hunn som plugges inn i kanal 1 på ampen og legges til stacket. Har da laget ferdig kabel med 5 plugger som skal kobles, en til hver boks og en til 4 lederen til ampen. Synes dette er veldig ryddig og kjapt å rigge. Tror ikke det er så myyye kjappere å rigge aktivt selv om alt er i hybrid.
BjørnH. skrev: Ellers er VRX'en ganske bright, men med riktig tuning og kraftige amper, fungerer den greit til mye.
Kanskje litt kvirrulering fra min side, men; når en har tunet riktig og har kraftige/riktige amper skriver du at den fungerer greit til mye. Der den da fungerer greit, hva er det da som fungerer vesentlig bedre?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av BjørnH. »

Hei, Ole! Når jeg sier at VRX fungerer greit til mye, så mener jeg at VRX'en ikke er noe utprega rockeanlegg. I vårt kulturhus henger 4 kasser pr side som er maks fornuftig antall med vert.dekning på 60 gr., men det er fort gjort å kjøre riggen tom for gæs med fult R&R band. Til lettere musikk med lavere spl fungerer det som sagt ok.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Trond »

Har du vurdert EAW JFL210.

Har ingen erfaring med det sjølv, men har lest litt på forum at lydkvaliteten skal vere klassen over vrx.

Ellers er jo det meste likt, pris og spesifikasjoner.

Nexo boksene er overlegne når det gjelder lydkvalitet over vrx boksene, spesielt subbene. Vrx subbene er jo heller dårlige.

Men ser heilt klart fordelene med Vrx når det gjelder fleksibillitet. Vrx spelar nok lengre og ja.

Har og inntrykk av at vrx låter best når dei er flydd.

Men ein må og hugse på prisen, den står i stil med kvaliteten. Kan ikkje betale for bronse og forvente gull.

Dei aktive boksene er til dømes ikkje mykje dyrene enn dei passive, så at passive med I-tech låter bedre, skulle berre mangle!!

Men om systemet passer til deg, er det berre du som kan avgjere, kanskje du burde fått det på prøve, eller reist og høyrt på nokon som har!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
knut
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 09 mai 2004, 14:12
Sted: Bergen

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av knut »

Heia.
Vi hadde en shootout for en stund tilbake. Array med 12 x DVA T4 + 2xs20 sub, 12 x SLS LS8800 med 2x 218 sub og Soundprojects Dreamline.
Alle flydd med 2x 5m sveivestativ med trosse i mellom.
Nå er det en del prisforskjell mellom disse systemene men resultatet var at SLS LS 8800 var overlegent best ( men også den som koster mest)
Spesielt vokal og ting i toppen utmerket seg. I LS8800 var vokal helt fremme i lydbildet mens på DVA T4 var den vesentlig lengre bak i lydbildet og en del blassere i lyden. Dreamline var i midten men nærmere SLS enn DVA t4. SLS kastet lyden også lengst sammen med Dreamline.

Jeg vet ikke hvor mye du har tenkt å bruke på nye høyttalere men det kan være verdt å høre på SLS. Koster ca 25.000.- listepris.
en rigg på 4-6 kasser pr side vil dekke ca 4-800 mennesker. Du kan sikkert bruke Nexo subbene du allerede har til å begynne med.

litt mer ukjente Triple Onda har en genial kasse som heter SLA V8. Den er aktiv og består av 8x6,5" +4x1" ferdig vinklet i baffelen.
Denne likte veldig mange som kom forbi og hørte den på LLB messen i Oslo spektrum i år. Kanskje litt tung da den veier 55kg.
Kan sikkert brukes med Nexo subbene du har. SLA V8 har innebygget DSP med ekstra utgang for SUb + AUX for frontfill eller delay. styres via pc.
Denne kan flyes intill 3stk eller stackes på stativ eller opp ned på flyramme oppå subber.

Lykke til med din nye investering. Lyd er gøy - spesielt med nytt utstyr som er ens eget :)
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny liten PA flate

Legg inn av Helge A. Bentsen »

EAW JFL210, aktivt delt med UX8800 og ampa med FP10000Q er et veldig fint system. Hiv på et par SB850-subber, så har du en veldig seriøs pa til sitt bruk.
Svar