Equalizer til installasjon

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Equalizer til installasjon

Legg inn av Odd Arild Larsen »

I forbindelse med installasjon av enkle tale-anlegg blir det ofte brukt en 100 Volt forsterker, med bare volum, bass og diskantkontroller. Disse forsterkerne er (tror jeg) laget slik for å være enkle å betjene. Men ofte så kunne hele anlegget vært mye mer vellydende med å senke noen frekvenser i mellomtonen, da høyttalerne kombinert med rommet de er i ofte gir for mye respons på utvalgte frekvenser. Finnes det en enkel (gjerne mono) equalizer som ikke har synlige knapper, men trimmepotmeter eller et enkelt grensesnitt mot en pc der dette kan styres og lagres? En vanlig equalizer er som å be om trøbbel, fordi den blir skrudd på av folk som ikke har peiling, og ender med en veldig ugunstig kurve. Produktet bør ikke være for dyrt, da vi her snakker om rimelige anlegg.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Mats »

Digan-serien til Alto har lock-mode som skal hindre at en instilling blir endret..

Hva med å kjøpe en helt vanlig equalizer og låse den inn?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Espen Hammer »

Får jo kjøpt rack gitter til og sette framfor eq. billigste løsning. ellers så er det jo en haug med DSP ting man kan bruke. For eks. Tannoy har jo en billig sak.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Ole Hansen »

Synes Crown XTI ampene er fine til rimeligere nyinstallasjoner. EQ, deling, limiter ,delay og forsterker i en og samme boks. Når en har gjort prosesseringen/innstillingene på PC er det bare å låse programmet slik at ingen kan klusse det til igjen. Bankers. Dette er jo ikke løsningen på eksisterende 100 volts anlegg.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ole Hansen skrev:Synes Crown XTI ampene er fine til rimeligere nyinstallasjoner. EQ, deling, limiter ,delay og forsterker i en og samme boks. Når en har gjort prosesseringen/innstillingene på PC er det bare å låse programmet slik at ingen kan klusse det til igjen. Bankers. Dette er jo ikke løsningen på eksisterende 100 volts anlegg.

Helt til det kommer en langfingra tekniker med egen laptop, da er du like langt igjen.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Finn deg en gammal 5547A og en tube med lim. Punktsveising er også fint :lol:

DCX 2496 kan være en løsning. ikke koster den stort heller.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev:
Ole Hansen skrev:Synes Crown XTI ampene er fine til rimeligere nyinstallasjoner. EQ, deling, limiter ,delay og forsterker i en og samme boks. Når en har gjort prosesseringen/innstillingene på PC er det bare å låse programmet slik at ingen kan klusse det til igjen. Bankers. Dette er jo ikke løsningen på eksisterende 100 volts anlegg.

Helt til det kommer en langfingra tekniker med egen laptop, da er du like langt igjen.
Her er det snakk om små og enkle installasjoner der det som oftest ikke er veldig kompetente teknikere som jobber og der gjesteteknikere stort sett er et fremmedord. Ja det kan godt være at det kommer en langfingra tekniker med egen laptop, men hva kan han utrette? Ikke hvem som helst som vet hva System Arcitect er og langt mindre har det installert på laptoppen sin. Og om så skulle være så kan det jo være han har vett til å lage et eget preset slik at det bare er å hente tilbake orginalen når han går. Får vel være måte på hva vi skal være redde for at i verste tilfelle skal kunne hende?
Har enda ikke opplevd at noen har klusset med noe av XTI DSP der jeg har brukt dem, men plexi og gitter foran eq skjønner til og med bestemor hvordan en modifiserer.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ole Hansen skrev:
Helge A. Bentsen skrev:
Ole Hansen skrev:Synes Crown XTI ampene er fine til rimeligere nyinstallasjoner. EQ, deling, limiter ,delay og forsterker i en og samme boks. Når en har gjort prosesseringen/innstillingene på PC er det bare å låse programmet slik at ingen kan klusse det til igjen. Bankers. Dette er jo ikke løsningen på eksisterende 100 volts anlegg.

Helt til det kommer en langfingra tekniker med egen laptop, da er du like langt igjen.
Her er det snakk om små og enkle installasjoner der det som oftest ikke er veldig kompetente teknikere som jobber og der gjesteteknikere stort sett er et fremmedord. Ja det kan godt være at det kommer en langfingra tekniker med egen laptop, men hva kan han utrette? Ikke hvem som helst som vet hva System Arcitect er og langt mindre har det installert på laptoppen sin. Og om så skulle være så kan det jo være han har vett til å lage et eget preset slik at det bare er å hente tilbake orginalen når han går. Får vel være måte på hva vi skal være redde for at i verste tilfelle skal kunne hende?
Har enda ikke opplevd at noen har klusset med noe av XTI DSP der jeg har brukt dem, men plexi og gitter foran eq skjønner til og med bestemor hvordan en modifiserer.
Det har desverre jeg opplevd. Måtte ut til et spillested som hadde hatt besøk av et kjent norsk band, der gjestende monitortekniker hadde laga egne presets med laptop, ikke bytta tilbake til de originale presetene før han dro, men huska på å låse frontpanelet.......
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev: Det har desverre jeg opplevd. Måtte ut til et spillested som hadde hatt besøk av et kjent norsk band, der gjestende monitortekniker hadde laga egne presets med laptop, ikke bytta tilbake til de originale presetene før han dro, men huska på å låse frontpanelet.......
Ditto. Flere som har vært ute å nullstilt ja.
Mvh
Joachim Venberget
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev:
Ole Hansen skrev:
Helge A. Bentsen skrev:

Helt til det kommer en langfingra tekniker med egen laptop, da er du like langt igjen.
Her er det snakk om små og enkle installasjoner der det som oftest ikke er veldig kompetente teknikere som jobber og der gjesteteknikere stort sett er et fremmedord. Ja det kan godt være at det kommer en langfingra tekniker med egen laptop, men hva kan han utrette? Ikke hvem som helst som vet hva System Arcitect er og langt mindre har det installert på laptoppen sin. Og om så skulle være så kan det jo være han har vett til å lage et eget preset slik at det bare er å hente tilbake orginalen når han går. Får vel være måte på hva vi skal være redde for at i verste tilfelle skal kunne hende?
Har enda ikke opplevd at noen har klusset med noe av XTI DSP der jeg har brukt dem, men plexi og gitter foran eq skjønner til og med bestemor hvordan en modifiserer.
Det har desverre jeg opplevd. Måtte ut til et spillested som hadde hatt besøk av et kjent norsk band, der gjestende monitortekniker hadde laga egne presets med laptop, ikke bytta tilbake til de originale presetene før han dro, men huska på å låse frontpanelet.......
I denne tråden som Odd Arild startet var det snakk om taleanlegg og rimelige anlegg. Som jeg skrev er ikke gjesteteknikere vanlig på slike steder, langt mindre monitortekniker og enda mindre kjente norske band som du her beskriver, Helge. Enig i at i slike sammenhenger er det en absolutt fare for at teknikere kan komme til å forandre presets. I den sammenhengen som er forespurt i denne tråden vil jeg påstå at faren for dette er minimal.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Espen Hammer »

og derfor... om man leste rett over her... så er det billigste og enkleste måten og sette inn en eq, med deksel over. det nest billigste er enn DSP, for eks Tannoy som koster 4-5k elller no rundt der en plass.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Ole Hansen »

Når det skal installeres i et eksisterende anlegg er jeg enig med deg Espen i at det er det billigste å kjøpe EQ å sette deksel over. Er det en nyinstallasjon av et mindre anlegg må det vel være billigere å kjøpe amp med innebygget DSP? Alt i en boks.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Espen Hammer »

vet ikke hvor mange 100V amper som har innebygd DSP jeg
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Equalizer til installasjon

Legg inn av Ole Hansen »

Ole Hansen skrev:
Espen Hammer skrev:vet ikke hvor mange 100V amper som har innebygd DSP jeg
Dette er jo ikke løsningen på eksisterende 100 volts anlegg.
Espen: Det var nettopp derfor jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden at dette ikke er løsningen på 100 volts anlegg. Jeg vet faktisk ikke om noen 100 volts amper som har innebygget DSP, men rett meg gjerne om jeg har feil.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Svar