God mikrofon til talerstol

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

God mikrofon til talerstol

Legg inn av Odd Arild Larsen »

I forbindelse med installasjon, ønsker ofte kunden en god svanehalsmikrofon på talerstolen. Den skal ha høy terskel for feedback, ta opp vedig vidt i bredden, ikke være veldig synlig, og ha god lyd. Dette er mange ønsker på en gang. Jeg har brukt både Shure, AKG & andre merker, men det er ikke alltid at jeg, og heller ikke kunden, blir fornøyd. Det største problemet er at de fleste slike micer går veldig langt ned i frekvens, slik at det blir veldig stygge pustelyder når taleren er for nær. Har prøvd å sette 2 vindhetter utenpå hverandre, uten at det har hjulpet så mye. Har basskutt på mikseren, og lite bass på den kanalen micen er på.

Gode tips?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: God mikrofon til talerstol

Legg inn av Espen Hammer »

Beyerdynamic har kommet opp med en slags "line array" mikrofon, som er genialt til slikt bruk. Aldri prøvd den, men pratet litt med no folk på Plasa ifjor om den. http://www.beyerdynamic.de/en/conferenc ... units.html <- MPR 110 og 111. Noen som har prøvd disse?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: God mikrofon til talerstol

Legg inn av Joachim »

Odd Arild Larsen skrev: Det største problemet er at de fleste slike micer går veldig langt ned i frekvens, slik at det blir veldig stygge pustelyder når taleren er for nær.
Jeg ville nok valgt en annen tilnærming på problemet enn å tenke frekvensrespons. Problemet er at grunntonen i tale ligger i samme området. 100-200hz på menn, noe høyere på kvinnfolk og den vil du ikke miste, da blir det "speakeranlegg", flott å fint om du KUN er ute etter taletydelighet men låter ikke særlig pent og naturlig i mine ører. Har mer trua på mikrofonvalg og plassering. En mulighet er å bruke 2, en fra hver side, da unngår du mye pusteproblematikk direkte i micen og er alltid safe om taleren snur seg litt.
Mvh
Joachim Venberget
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: God mikrofon til talerstol

Legg inn av Odd Arild Larsen »

I de tilfellene jeg snakker om her, har de prøvd med en annen mic, som ikke er svanehalsmic, med godt resultat, f.eks. en SM-57, SM 58, Beta 87, etc. Da må det være noe med frekvensresponsen til svanehalsmicen som er problemet. Jeg ønsker selvsagt at det skal være respons også i bassen, ellers blir lyden lett veldig tynn, men den trenger ikke gå under 150-100 Hz. For endel år siden kunne man kjøpe et forlengelsesrør til AKG C-452 som gjorde at den ikke ble så synlig. Ved å sette basskuttfilteret på micen på 150 Hz, forsvant det meste av problemene med pusting. Men den produseres ikke lenger, og mange av dagens micer laget for talerstol blir da problematiske å bruke. I mange tilfeller er feedback et problem fra før, og med lang mic-avstand eller talere med lite stemme, blir det ikke nok gain før feedback. Når det gjelder bruk av 2 micer, har jeg sjelden hørt at slike løsninger blir vellydende, jeg synes de har en tendens til å fase hverandre ut.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: God mikrofon til talerstol

Legg inn av Joachim »

Odd Arild Larsen skrev:I de tilfellene jeg snakker om her, har de prøvd med en annen mic, som ikke er svanehalsmic, med godt resultat, f.eks. en SM-57, SM 58, Beta 87, etc. Da må det være noe med frekvensresponsen til svanehalsmicen som er problemet.
Her er det vel mer egenskaper det går på enn frekvensrespons. Det er vel fortsatt sånn at man ikke får både i pose og sekk.
Mvh
Joachim Venberget
Svar