LS9 vs M7CL

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

luringen

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av luringen »

Tom Hansen skrev:Hvis mikseren har 4 omni ut, og det er 8 på Octopre så blir det 12
Såg det no, tenkte ikkje på å lese atte den hadde 8 ut og... :(
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Hvilken mikser som er best kommer heeelt ann på hva den brukes til! altså typen show.
Ja til one-off show, eller hvis man har hatt lydprøve for hvert band som opptrer, så fungerer begge kjempefint!
Men hvis mann har det travelt, mange band med bare 1 som har hatt lydprøve osv,type festivaljobb: Så er M7CL i en helt annen liga enn LS9.
Med Ls9, så blir det veldig mye piltast-trykking og knoting, M7 sin touchskjerm hjelper veldig på der!
Og blir det mere enn 32kanaler med en LS9, så blir det jo flere layers, som igjen ikke gjør saken bedre i sånne problemstillinger.

Med LS9 så syns jeg ting tar veldig lang tid når mann skal finne fram til det mann skal gjøre. piltast hit og piltast dit. også må mann jo i tilleg trykke på hvilken aux mann skal sende til, istede for å ha en pot til hver send osv osv..
luringen

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av luringen »

Er det nokon som har funnet snarvei til rack i "user-def-keys" på M7CL? Tenker på å komme til effekter og delay litt raskere. Skjer ofte at eg er for sein med den effekten eg skulle hatt akkurat DER..... og ikkje 2 sekund etterpå... :( :( :( :(

Er det forresten mange som har extern klang/eq når dei jobber på LS9/M7CL????
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Innlegg: 102
Registrert: 12 des 2004, 16:52
Sted: Moss
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Petter E. Fosse »

Jeg jobbet nettopp på en M7CL og hadde store problemer med egenstøy fra mikserern. Har noen andre opplevd noe sånt?
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Per Erik Finstad »

luringen skrev:Er det nokon som har funnet snarvei til rack i "user-def-keys" på M7CL?
Det er i hvertfall mulig å legge rack til "user def-keys". Både effekter og grafisk eq. Hvordan vet jeg ikke, men på det bordet jeg jobber på ligger er det satt opp slik:
1-4 - effekter -> instant access til de fire effektenhetene
5-8 - grafisk eq -> instant access til grafisk eq på de fire første monitorkursene
9 - Talkback
10 - 48V
11 - mute all
12 - tap til delayen.

Utrolig irriterende at man ikke kan ha mer enn 4 grafiske eq'er på en gang uten å dele de opp til 16-bånds eq'er.
Er vel mulig hvis man kutter ut noen effekter, men 3 klanger og en delay er jo det man stort sett trenger.
Petter E. Fosse skrev:Jeg jobbet nettopp på en M7CL og hadde store problemer med egenstøy fra mikserern. Har noen andre opplevd noe sånt?

Aldri opplevd.
Live Hurts
Bjarte Solheim
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 19 okt 2005, 02:39
Sted: Oslo

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Bjarte Solheim »

luringen skrev:Er det nokon som har funnet snarvei til rack i "user-def-keys" på M7CL?
Sett user-def til "page bookmark", gå til det skjermbildet du vil ha bokmerket (f.eks. en klang) og hold inne user-def-knappen til det står "page bookmarked" nederst på skjermen. Dette gjelder da selvfølgelig for LS9 også :)

Btw så kom det mye kult i den siste software-oppdateringen, som f.eks. channel library, masse nye muligheter i scene-memory/recall safe-avdelingen, lyttewedge på mono-master, etc.
Bjarte Solheim
luringen

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av luringen »

Per Erik Finstad skrev:

Utrolig irriterende at man ikke kan ha mer enn 4 grafiske eq'er på en gang uten å dele de opp til 16-bånds eq'er.
Er vel mulig hvis man kutter ut noen effekter, men 3 klanger og en delay er jo det man stort sett trenger.


Takker for gode innspill. :D :D

Mener forresten at om man trenger meir enn 15 bånd på en monitorkurs, bør det leites etter feil en annen plass i kjeden...
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Ole Hansen »

luringen skrev: Mener forresten at om man trenger meir enn 15 bånd på en monitorkurs, bør det leites etter feil en annen plass i kjeden...
Tok en kikk i riderne som ligger på mailboksen min og alle hadde spesifisert 31 bånds grafisk EQ på utgangene så jeg tviler på at alle har den samme oppfatning som luringen om dette.
Enig med Per Erik i at det er kjipt med bare 4 stk 31bånds EQ på M7CL. Mikseren koster jo hele 234 000 eks mva.

"Page bookmark" som Bjarte skriver om er veldig fin å bruke. Når "user defined keys" er satt til "page bookmark" er det bare å holde den user defined key knappen nede når en er på den siden en vil at skal komme frem når en senere gir et kort trykk på knappen. Pleier å bruke minst 8 stk "page bookmark" når jeg bruker M7CL. En til hver effekt, en til kompressor, EQ wiev +++. Kanskje dårlig forklart, men "page bookmark" brukes for å kun ha et trykk til de sidene en bruker ofte og ønsker rask tilgang til.
Petter E. Fosse skrev:Jeg jobbet nettopp på en M7CL og hadde store problemer med egenstøy fra mikserern. Har noen andre opplevd noe sånt?

Hadde det en gang men da var det en pc-strømforsyning som var synderen.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Per Erik Finstad »

luringen skrev:
Mener forresten at om man trenger meir enn 15 bånd på en monitorkurs, bør det leites etter feil en annen plass i kjeden...

Hehe, det er vel ikke snakk om dra i alle frekvenser. Poenget må jo være å ha så mange bånd som mulig slik at man kan være mer nøyaktig når man vil dempe problemfrekvenser. Kjipt å måtte trekke ned 4k hvis det 3k15 som er problemet. Da tar du med deg masse mer enn det som er nødvendig. Vil også tro at det påvirker faseresponsen mer hvis du trekker ned en frekvens f.eks 6dB på en 15-bånds eq kontra en 31-bånds pga av at q-faktoren er lavere i hvert bånd, eller bredere om du vil. Men det er det sikkert andre som vet bedre enn meg.
http://sub.allaboutcircuits.com/images/22050.png

Jeg liker i hvertfall ikke 15-bånds Eq'er.
Live Hurts
luringen

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av luringen »

Ja, veit at du tar med meir frekvenser med en 15 bånd eq. Men om eg forstår M7CL korrekt, so har du 31 bånd selv om du splitter i to. Men du får brukt bare 15 i kvar, med q-verdi tilsvarende 31 bånd eq...."correct me if i am wrong..." :? :? :?


Men kan jo sette opp ekstern master-eq for eks. :shock: :shock:
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Tom Hansen »

Det er vel egentlig en 31 bånds EQ, men du kan bare bruke 15 av de 31.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Per Erik Finstad »

Tom Hansen skrev:Det er vel egentlig en 31 bånds EQ, men du kan bare bruke 15 av de 31.
Så hvorfor kalle det en 31-bånds eq? Altså, slik jeg har forstått det har du 8 rack, altså mulighet til å ha 8 stk 31-bånds eq'er samtidig. Vil du ha fler da, må du splitte opp slik at du får to 15-bånds i stedet for en 31. Det vil vel ikke være noe poeng i å splitte de opp til 15-bånds hvis de "egentlig" er 31. Såvidt jeg vet er dette en begrensning som ligger i MC7L og LS-9. Helt tåpelig, men det har vel med spenn å gjøre.
Live Hurts
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det kalles for en Flex15-eq. Du har 31 bånd, men kan bare bruke 15 samtidig.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Tom Hansen »

På LS9 er det 4 stk 31 bånds EQ. Hvis man skal kjøre mer enn 2 monitorkurser, så må man splitte hvis du ikke har ekstern EQ. Og det har nok en sammenheng med prisen.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Trond »

Du har og 4 bånds full paramterisk eq på alle utganger.

Eg køyrer 4 flex eqer, 1 til pa, og 3 til monitor (6 program). Da har eg 31 band som kan justeres men berre 15 samtidig.

PS: sjelden behov for å justere så mykje eq. Bruker heller den full parametriske viss eg skal justere noko, myyyyyyykje meir nøyaktig.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar