LS9 vs M7CL

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

bjornv
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 25 jun 2007, 11:32

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av bjornv »

Hei Alle,

Litt harde fact's: LS9 og M7CL har SAMME preamper, SAMME utgangstrinn, SAMME software - algoritmer - dvs LÅTER HELT LIKT.

Det er 4 forskjeller:
1) DCA faderene - centralogic systemet.
2) Touchskjermen på M7CL
3) MP3 spilleren på LS9 som ikke M7 har.
4) M7CL kan sende til MATRISE direkte fra alle inputkanaler - dvs at du kan bruke de 8 matrisene som extra monitorkurser om du vil - og dermed oppnå 24 stk mixbusser.

Hilsen
Bjørn Johnny Valsgård
Produktansvarlig YAMAHA - Scandec Systemer.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Espen Hammer »

utrolig mye dyrere for en mikser med mange spaker og touch skjerm m/andre ord. :) Synes forøvrig det er helt kurrant og jobbe på begge mikserne.. men blir litt forvirra når man går fra M7CL til LS9. trykker og trykker som en gal. men ingenting skjer :P
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av lydonen »

Espen Hammer skrev:utrolig mye dyrere for en mikser med mange spaker og touch skjerm m/andre ord. :) Synes forøvrig det er helt kurrant og jobbe på begge mikserne.. men blir litt forvirra når man går fra M7CL til LS9. trykker og trykker som en gal. men ingenting skjer :P
Like ille å gå andre veien! man leter fortvilt etter home-knappen, piltastene og hjulet.. Og recorderen, det er bare for dumt at ikke m7 har den!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Trond »

Litt dumt at recorderen ikkje kan ta opp PRE eq og insert og fader på master LR.

Matrisen er og post eq, så viss du vil ha eit delay system på matrise så funker master eq på den og, litt dumt ja.

Viss ikkje det er ein knapp eg ikkje ha funne da :wink:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Øyvind »

Noen liker knotter, noen liker spaker, noen bare MÅ ha DCA, andre greier seg som regel uten. En blanding av smak og vanesak. M7CL tilfredstiller alle gruppene, bort sett fra de som tør å kjøre opptak med LS9 (mener å ha lest på forumet her en gang om LS9-miksere som har låst seg ved opptak).
Tok meg ikke lang tid å bli kjent med LS9 første gang etter å ha brukt M7CL noen ganger. Eneste store ulempen er den lille skjermen som ute i sollys blir veldig vanskelig å se. Forøvrig er CUSTOM fader på LS9 veldig kjekt hvis man ikke trives med knottene på stereokanalene. Forsåvidt enig med Lydonen i at prisforskjellene mellom de to i hvert fall er litt for stor.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Tom Hansen »

Har aldrig hatt problemer med opptak på LS9. Enig med at 100K i diff. er for mye for og gå på en MC7.
Er litt spent på om SI2 fra Soundcraft vil ta markedsandeler fra Yamaha. Blir det som og hoppe etter Virkola?
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av lydonen »

Tom Hansen skrev:Har aldrig hatt problemer med opptak på LS9. Enig med at 100K i diff. er for mye for og gå på en MC7.
Er litt spent på om SI2 fra Soundcraft vil ta markedsandeler fra Yamaha. Blir det som og hoppe etter Virkola?
Mine opptak har aldri gitt meg problemer, men ved ett tilfelle ble det ikke noe opptak.. mest sannsynlig brukerfeil.

Men mye som taler for at markedsandelene til M7CL kommer til å bli hardt prøvd. Mange kommer til å shoppe opp til SD8, et genialt bord som får de beste skussmål så langt. iLive T-serien er til godt under halve prisen av en SD8 også et bord å regne med. Tror Si2 havner litt i mellom to stoler, de som vil ha dette brukergrensesnittet kommer til å shoppe opp til en Si3.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Ole Hansen »

Tom Hansen skrev: Er litt spent på om SI2 fra Soundcraft vil ta markedsandeler fra Yamaha. Blir det som og hoppe etter Virkola?
M7CL og LS9 er vel på ingen måte noen Virkola, men har vel ikke hatt noen konkurenter i det prisleiet og har derfor blitt nokså enerådene innen digitalmiksere i den prisklassen. Etter å ha brukt Si3 er jeg ikke det minste i tvil om at den vil ta markedsandeler fra Yamaha. Skulle vel forresten bare mangle om ikke det som kommer nå er noen hakk over ettersom M7CL er noen år nå, og innen digitalverdenen går jo ting litt fortere enn ellers. Det som M7CL trolig vil score på en stund enda er at den er så innarbeidet hos lydfolket.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Even N.B. »

Jeg ble litt skuffa når jeg fant ut at m7 ikke hadde record funksjon, men det har vi løst på en veldig enkel måte.
Jeg har lagt opp en egen matrise til opptak så man får PRE eq og insert, men da må man trikse og fikse...
Så kjører vi det rett inn i en mac og tar opp i garageband.
Overaskelsen var at det ble veldig gode opptak, også de gangene jeg tokk opp på min egen.

Så om et par timer skal jeg spille inn revybandet, fordi de ikke kan spille live på revykavalkaden eller no... så det blir spennende =D
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Ole Hansen »

Tom Hansen skrev:Har aldrig hatt problemer med opptak på LS9. Enig med at 100K i diff. er for mye for og gå på en MC7.
Er litt spent på om SI2 fra Soundcraft vil ta markedsandeler fra Yamaha. Blir det som og hoppe etter Virkola?
Sjekket prisene hos en Yamahamikser-importør. Har nok steget litt siden du skrev dette Tom. Når du her sammenligner prisene mellom LS9 og M7CL regner jeg med at det er 48 kanaleren du sikter til da det er den "alle" kjøper. Prisforskjellen på LS932 og M7CL48 er nå 134 869 kroner eks mva, 168 586 kroner ink mva!
Veilpris M7CL48 er 223 768,- eks mva og Si3 231 500,- eks mva, dvs under 8 k i prisforskjell på en mikser med mye mer kanaler inn og ut. Si2 som du nevner har de ennå ikke gått ut med prisen på, men den er antydet 30-40 k billigere enn Si3. Si2 har jo like mange kanaler inn og endel flere ut enn M7CL så det er jo denne som er aktuell å sammenligne med, og hvis den da blir ca 30k billigere så ser ikke jeg argumentene for å gå for M7CL.

01V96 er nesten halv pris av LS916. Selv synes jeg ikke LS916 er verdt det. Har ikke brukt LS9 mye så det kan godt være at jeg ikke har sett potensialet i den. Har en 01V96 i rack sammen med en Focusrite Octopre LE med 8 inn og 8 ut. Får da 20 mono inn, 2 stereo inn, 4 interne klangreturer, 1 stereo ekstern klang på sp/dif og 12 fysiske utganger i tillegg til L/R. Bruker remotelaget og da blir det ikke så galt mye trykking. Synes denne Yamahamikseren er mye for pengene, selv om jeg vet at mange ikke liker den, bla pga at gain ikke er med i recall. Var inne på å bytte denne løsningen i LS916 men syntes ikke det var verdt pengene.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
luringen

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av luringen »

Ole Hansen skrev:
Tom Hansen skrev:. Har en 01V96 i rack sammen med en Focusrite Octopre LE med 8 inn og 8 ut. Får da 20 mono inn, 2 stereo inn, 4 interne klangreturer, 1 stereo ekstern klang på sp/dif og 12 fysiske utganger i tillegg til L/R.
Korleis får du 12+stereo ut????
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Tom Hansen »

Hvis mikseren har 4 omni ut, og det er 8 på Octopre så blir det 12
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av lydonen »

det er vel uansett bare 8 auxbusser på 01v96 så man har sjelden bruk for masse utganger vel?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Tom Hansen »

Ja holder vel for det meste med 8. Trenger man mer enn 8, så har man vel ikke en 01v under armen....
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Ole Hansen »

lydonen skrev:det er vel uansett bare 8 auxbusser på 01v96 så man har sjelden bruk for masse utganger vel?
Sjelden en har bruk for alle utgangene ja, men det kan bli litt lite med de fire omniutgangene i miksen og da gjør det ikke noe at Octopre le har de 8 utgangene i tillegg. Kjekt å ha noe ekstra til delaysoner av og til.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Svar