LS9 vs M7CL

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

LS9 vs M7CL

Legg inn av lydonen »

Skjønner ikke folk som ikke kan bruke LS9 ,men som godtar en M7CL. Eneste fordelen med M7 er jo DCA'ene, all jobbing går jo like raskt på LS9 ellers og lydmessig er de jo like. Touchskjermen er jo grei å ha, men man jobber like raskt uten. Greit med de 16 pottene for å sende til bussene, men det er like raskt og mere oversiktlig å sende fra fadere synes nå jeg.

LS9 har fordelen av å kunne håndtere 32 inputs ekstra via layer B, og den har i tillegg custom fader layer og USB recorder. Og den er så utrolig mye enklere å reise rundt med fordi den er så liten!

Kan ikke skjønne at en LS9/32 har en nettopris som er 40% av hva man må gi for en M7CL/32!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Espen Hammer »

Det er nok noen andre prossesorer og greier i M7cl, uten at jeg skal fortelle deg hva.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av lydonen »

Espen Hammer skrev:Det er nok noen andre prossesorer og greier i M7cl, uten at jeg skal fortelle deg hva.
Det har ikke jeg merket noe til, så samme kan det være.. LS9 funker rett og slett like bra for meg. Har ratta masse på PM5D også, de har vel andre prosessorer og greier i den også, uten at den funker noe bedre enn en LS9 av den grunn :p
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Trond »

He he, tenkte det samma som deg her om dagen:)

LS9 har alt, hadde den berre hatt muligheit for 2 dca så hadde det vore heilt konge!

Låter 10 ganger så bra som gb4 og denslags.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Tom Erik Stokness »

ja LS9 er kjempefin. Men hadde dog tatt med en ekstern effeburk i tilleg. et rack med en TC R4k via spdif hadde blitt knall.
Har blitt fortalt at Lexicon funker best når det blir kjørt analogt, pga at "farginga" i de interne converterene er med på å gi "lexicon lyden". og man mister mye av luften som er i lexicon klanger med andre convertere.. Noen som foresten kan bekrefte/avkrefte akurat dette...?

JA dette ble litt off topic :lol:
Topic igjen: Har aldri prøvd M7CL eller PM5D. Men har knotta på mye annet fra Yamaha. 01V96, 02R96,DM1000,DM2000 og LS9. Jeg syns LS9 låter klart best av alle disse.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av lydonen »

Glemte å nevne at LS9 også er alene i denne delen av Yamaha-familien (opp til PM5D) om å tilby "skikkelig" 31-bånds eq på faderbrygga og at den i tillegg har en mulighet for å splitte alle kanalene ned på layer to slik at man her har muligheten for egen eq og prosessering for monitortapningene.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg syns LS9 er raskere, enklere og mye lettere å jobbe på enn en MC7L. Lydmessig så har jeg aldri A/B-testa de, men mistenker at de låter ganske likt, kansje med Ls9 et lite hakk bedre.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Ole Hansen »

Trond skrev: Låter 10 ganger så bra som gb4 og denslags.
Klarer fortsatt ikke å henge helt med på disse prosentene og tallene du presenterer nå om dagen Trond :) .
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Ytter »

Ja ja,gutter.
Som vanlig ganske mye synsing her,men disse to (tre inkl LS9/16) er i utg.pkt samme mixer med forskjellig konfigurasjon og muligheter.
Samme pre-amper/prosessorer/effekter i alle tre mikserne,men med forskjellige muligheter...
Det eneste jeg greier å oppleve forskjell mellom dem på er at Yamaha ser ut til å ha skiftet fadermotorer på de sist leverte mikserne,kjøpte en ny LS9/32 for 3 uker siden,og faderne reagerer litt raskere enn en 1.generasjon av samme mikser jeg brukte midt i turneen.Lastet inn oppsettet fra usb-pinnen,alt ok men faderne reeagerte ikke så raskt som på min egen.Det kan ikke være annen forskjell enn en ren mekanisk ting skulle jeg tro?
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Trond »

Den nyeste software har treigere fadere, var vist for å få mindre støy ved layer flipping og for å spare motorene!!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Even N.B. »

Jeg har ikke jobba så mye på LS9'en så skal ikke uttale meg så mye om den....
Men M7CL'en synes jeg er fin mikser å jobbe på, der har man alltid oversikt over alle faderene,
og sends on fader som jeg synes var så genialt med iLive'n Thomas ;P
Generelt synes jeg den er lettere/raskere å jobbe på enn LS9'en, men som sagt er den
ganske stor å tung i forhold...

Men en ting jeg lurer på med M7CL er om det går ann å sende fra MATRIX'ene til MIX???
For jeg jobber på en skolerevy å bandet klager hver eneste dag over at monitorlyden forandres,
men har funnet ut at problemet er dem selv for de spiller aldri likt... Også vil noen av de ha master
i monitor...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Trond »

Ta ein kabel, fra feks matrise 1 ut og inn på ein ledig kanal, da kan du sende det signalet der du vil.

Pleier ofte å gjere det på analogmikser der du feks bandet vil ha myggene som revyen bruker i monitor.

Sender dei til ein gruppe, compressor på gruppa, og tilbake til ein inputt kanal, deretter til aux sends.

Kan og benytte samme teknikk viss du vil bruke grupper som klang sends, viss du har ein mikser utan vca, eller vil bruke ein kanal for å skru eq på alle mikkene.
Kan og da inserte ein grafisk eq på den kanalen.

Vart kanskje litt uoversiktlig, men tipset var å tenke utanfor boksen!!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
luringen

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av luringen »

Den sisste var ikkje so dumt, Trond. Endeli lært noke her inne eg og... 8)
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Even N.B. »

Trond det var genialt "tenke utenfor boksen" :lol:
men da tester jeg det...
men blir matrise 7 da, å da kan han som ville ha master og litt ekstra av seg selv få det!
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: LS9 vs M7CL

Legg inn av Even N.B. »

M7'en ga meg og et par andre en SYYYYYK overaskelse i sta!!!!
Jeg testa diverse effekter på TB mikken å kom til en på "Distoration",
å den ga den værste feeden jeg har vært borti på veldig lenge... ikke til å anbefale!!!
noen som vet hva det er?? :P
Sist redigert av Even N.B. den 02 mar 2009, 10:32, redigert 1 gang totalt.
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar