Dyre eller billige DI-bokser?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av lydonen »

Hei dere!
Lurer på om disse billige di-boksene til 550,- inkl mva er noe bra:
http://www.thomann.de/se/dbx_db_12.htm

eller om jeg heller bør kjøpe disse eksklusive modellene til 1975,- inkl mva:
http://www.lydrommet.no/artikkel/produk ... l?id=26013

er takknemlig for råd :p
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Rune Skramstad »

Så nå ut som samme boksen for min del...hehe :lol:

Dersom det hadde vært forskjellige bokser så er jo dette egentlig et veldig interessant tema, har hørt mange billige DI bokser som er helt ok, og mange dyre som er hverken bedre eller dårligere enn ok. Har aldri gjort noen lyttetester eller målinger på DI bokser, alltid bare koblet opp boksene før lydsjekk og bytta boks de gangene det har vært åpenbart dårlig lyd.

Eneste boksene jeg har reagert skikkelig på i ene eller andre retningen er:
Behringer DIen som har samme utforming som BSS, den forandret frekvensresponsen og la til masse støy:(
Klark Teknik DN100 låt mye bedre enn både Countryman og BSS på samme bassgitaren, og fjernet i tillegg alt som var av brum og støy:)

Noen som har gjort noen subjektive eller objektive tester av DI bokser?
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av lydonen »

En interessant diskusjon dette! Et område med nesten like mye snake-oil som audiofile kabler spør du meg.

Har selv en klar formening om at bassgitaren potensielt er det vanskeligste instrumentet å DI'e, i hvertfall i skarp kontrast til synther og brett, akk-gitarer med hipt mikksystem og digitale trommer.

Har selv ikke noen spesielt god erfaring med noe countryman har laget, selv om enkelte sverger til DI-boksene deres. De gamle Klark'ene er jo rett og slett dårlige, men de nye blå er vel langt bedre. BSS-boksene er vel den av de gamle traverne som er best bygd og mest solid. Har selv mange nokså dyre ARX-bokser, og disse funker tilfredsstillende. Det samme gjør våre sorte BSS-kopier fra Scandec systemer til 400,- kr stykket.

DBX-boksen er ett interessant eksempel. Man går ut i fra at det er forseggjort og eksklusivt siden den er så dyr. men så selger tyskerne den for 440,- pluss mva! Hva koster det å lage en DBX DB12?? 50 kr? 100 kr??

Behringer er vel som Rune sier så elendig møkk at de ikke engang gidder å forsøke og lage en brukbar di-boks. snakk om latterlig audiofirma, hehe..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Ole Hansen »

Prøv Radial J48 på bass. Tror dette er kongeboksen til det. Bruker nesten alltid den på bass og akk gitar, BSS på resten og Countryman ligger stort sett hjemme. Eneste ulempe med J48 er at en kan litt for lett komme utilsiktet bort i knappene, men konsekvensene blir aldri så kollosale med den som med den dumme speakonswitchen til Countryman . Lyden blir jo helt borte uten tjangs til å redde seg ut med ekstra gain. Synes heller Countryman burde hatt et normalt dempeledd på 15-20 db som hadde gjort den mye mer annvennelig på enkelte bord uten pad.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Hans A. Moen »

Jeg som hører til i budsjettsjiktet merker veldig godt at det er viktig å matche utstyr og DI boks.
Har Leem, STK og Samson-bokser.
Bruker DI på både gitar og bass ved opptak og det er typisk ikke samme DI-boks som gir fint signal fra bassen som på gitaren, forskjell på gitarer også seff.

Så i mitt budsjettsjikt i allefall er det ikke bare å ta en DI-boks å kjøre en Plug and Pray. Det låter bra da :) Selv om det er billig.
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Per Erik Finstad »

lydonen skrev: De gamle Klark'ene er jo rett og slett dårlige, men de nye blå er vel langt bedre.
Såvidt jeg vet er den svarte (gamle) og blå boksen til klark helt lik innvendig. Det er bare lagd nytt chassis og trekt på litt blå plast for at den skal tåle litt mer støt/fall. Men rett meg gjerne på den hvis noen vet bedre!


lydonen skrev:
Har selv en klar formening om at bassgitaren potensielt er det vanskeligste instrumentet å DI'e, i hvertfall i skarp kontrast til synther og brett, akk-gitarer med hipt mikksystem og digitale trommer.
Jeg er IKKE enig at bassen er det vanskeligste å DI'e, så lenge man har f.eks. en Klark DN100, BSS AR-133, eller en countryman. Jobber med de nesten hver dag, og hvis bassen låter CRAP'ORAMA da, skylder jeg enkelt og greit på bassisten/elektronikken i bassen. Mulig det er lettvindt og sleipt av meg, men har man en god bassist med bra utstyr er det lett å få den til å låte bra. Så jeg mener at hvis det ikke låter bra med de boksene er det et annet sted det er feil. (som regel i hvertfall!)
Live Hurts
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Marius Lindaas »

Har blitt fortalt at man regelmessig må bytte batteri i countyman DI`ene for at de skal fungere riktig... Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Joachim »

Marius Lindaas skrev:Har blitt fortalt at man regelmessig må bytte batteri i countyman DI`ene for at de skal fungere riktig... Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Aldri brukt batteri de. Dvs de virker fint på 48V. Skjønner ikke hvorfor du skal knote med batteri.
Mvh
Joachim Venberget
knut
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 09 mai 2004, 14:12
Sted: Bergen

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av knut »

Behringer DI'en er en skikkelig møkkaboks, sprekker som bare det på piano og gitarer o.l.
Er meget fornøyd med BSS og Klark DI'ene.
Mener å ha hørt av en, at en får ca 6db høyere headroom på DI'en om en bruker batteri fremfor Phantom-mating!
Noen som vet noe om dette ? hadde noe med strøm/spenningskapasitet å gjøre.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Joachim »

knut skrev: Mener å ha hørt av en, at en får ca 6db høyere headroom på DI'en om en bruker batteri fremfor Phantom-mating!
Noen som vet noe om dette ? hadde noe med strøm/spenningskapasitet å gjøre.
Hehe god historie..
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Frode Trondahl »

knut skrev:Behringer DI'en er en skikkelig møkkaboks, sprekker som bare det på piano og gitarer o.l.
Er meget fornøyd med BSS og Klark DI'ene.
Mener å ha hørt av en, at en får ca 6db høyere headroom på DI'en om en bruker batteri fremfor Phantom-mating!
Noen som vet noe om dette ? hadde noe med strøm/spenningskapasitet å gjøre.

Motsatt er mer sannsynlig. Jo høyere spenning jo større dynamikk vil man kunne ha.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Joachim »

Frode Trondahl skrev:
knut skrev:Behringer DI'en er en skikkelig møkkaboks, sprekker som bare det på piano og gitarer o.l.
Er meget fornøyd med BSS og Klark DI'ene.
Mener å ha hørt av en, at en får ca 6db høyere headroom på DI'en om en bruker batteri fremfor Phantom-mating!
Noen som vet noe om dette ? hadde noe med strøm/spenningskapasitet å gjøre.

Motsatt er mer sannsynlig. Jo høyere spenning jo større dynamikk vil man kunne ha.
Hehe ja det er jo en kjent sak at f.eks gitarister liker litt dårlige batterier i visse bokser.. Tror ikke det er pga. headroom :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Marius Lindaas »

Bakgrunnen for bateribyttet er litt todelt. Ved et par anledninger har jeg vært med å oppleve at Countryman DI ikke virker da byttet vistnok min kolega batteri så fungerte den(Vi bruker alltid phantom) Og ved noen anledninger lagde de ulyder så byttet vi batteri og da ble ulydene borte. Etter dette har vi byttet batteri i disse en gang i året og alldri opplevd noen problemer etter dette.

En annen forklaring jeg har fått som sikkert bare er en ekstra fordel er at om du skulle på et eller annet vis miste phantom til DI`en (Kabelfeil eller miksertull) så funker DI`en alikevel.

Har aldri testet om disse fungerer fint uten batteri så derfor lurte jeg på om noen hadde noen erfaringer rundt dette. Disse boksene blir jo levert nye med batterier...

Anng. behgringer DI så mener jeg de er ganske spennende å jobbe med :-D Ved høyt innput signal har jeg opplevd noe skriking og noen frekvenser jeg ikke trodde fantes. Det spriter jo opp arbeidsdagen litt ekstra når akk. gitaren plutselig høres ut som noe billig synth - ukulele aktig med vreng.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Countryman-DI'en må ha batteri for å fungere med phantom. Hvorfor aner jeg ikke.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Helge A. Bentsen skrev:Countryman-DI'en må ha batteri for å fungere med phantom. Hvorfor aner jeg ikke.
Godt å vite. Hmmmm.. Merkelig greie. Men er veldig fornøyd med disse boksene ellers. Har både BSS og ovennevnte og bruker alltid CM på bass/akk-git. Låter etter min mening veldig fint. Behringer suger, ferdig med dèt!
Svar