Dyre eller billige DI-bokser?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Frode Eide »

Hva tror dere om LA-Audio D2 Di-bokser?
Skal teste 2 av disse nå.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Atle Aamodt »

Kan det kan være på sin plass å trekke inn hovedfuksjonene til en DI-Box.
Som igjen kan forklare hvorfor noen oppfører seg bedre/dårligere/annerledes enn andre.

1. Impedansetilpasning mellom instrument og preamp input.
2. Balansering av et ubalansert signal, for støyavvisning over lengere kabelstrekk.
3. Mulighet for galvanisk skille og/eller jordløft/isolasjon.
4. Mulighet for aktiv forsterkning av signal.
5. Som dempeledd av kraftige signaler.


Trafobalansert DI gir mulighet for punkt 1,2,3,5
Men jeg "innbiller" meg at trafoer bidrar til "farging" av signal i positiv eller negativ retning.
Har du brudd på en leder (pin 2 eller3) i en XLR og/eller multikabel etter trafoen, vil et trafobalansert signal dø fullstendig, fordi + og - ikke svinger rundt nullpunktet i skjerm/jord.

Enkelte passive instrumenter har MEGET høy impedanse. Dersom ikke signalmottager har tilsvarende eller høyere impedanse, vil du kunne få en filtereffekt på signalet. Dette kan være grunnen til at noen DI-bokser har fått dårlig rykte, ved bruk på enkelte instrumenter. Høy-Ohmige kilder låter ikke nødvendigvis som tiltenkt når de blir matet inn i Lav-Ohmig input. Det er en grunn til at gjennomtenkte preampe har input impesansevelger. Nettopp for å kunne matche eller missmatche som man måtte ønske.

Aktiv DI gir mulighet for alle nevnte punkter, men uansett hvordan man vrir og vrenger på det, fungerer den som en slags forsterker av signalet. Videre innbiller jeg meg at det ikke er så fryktelig kult med billige dritkretser tidlig i forsterker kjeden.
Hvorfor ha gjennomtenkte og gode preamper i mikseren, når signalet allerede har vært spylt over billige IC'er i en relativt lavmåls forsterkerkrets på scenen.
Dette spiller trolig ingen rolle for sterke signaler fra plastsynther og andre instrumenter som allerede har betydelig forsterkning av signalet.
Men jeg har ofte innbilt meg at en god rør-DI/preamp låter flottere på feks akustiskegitarer, mandoliner, el-basser etc.

Jeg er godt fornøyd med Countryman DI'en, når det først skal være en liten boks uten masse dilldall.
Har ikke sett skjema, men det lukter av diskret design, (antatt) basert på FET transistorer. Om det er IC'er i tillegg. har jeg ingen peiling på.
Kjente nå at det skjemaet skal studeres, dersom det finnes tilgjenglig.

Har heller ikke sett skjema på Behringer- boksen. Men ser ikke bort ifra at den KAN blir langt bedre ved å bytte ut billige møkkakretser, hvilket jeg misstenker er i bruk. Kan selvfølgelig være at selve kretsdesignet suger big-time.
Atle Aamodt
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Frode Eide »

Kjøpte meg 2stk av disse nå.
http://evenstadmusikk.no/index.php?main ... ts_id=4514
Blir gøy å teste de. De fungerer sikkert.
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Mats »

Har brukt disse mange ganger. Funker helt ok.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Frode Eide »

Høres bra ut. Kjekt å ha litt ekstra DI liggende.
FREDRIK
Newbie
Innlegg: 45
Registrert: 13 aug 2009, 11:03

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av FREDRIK »

Kjøpte 20 stk av dem i januar funker fett dem. :D
Mvh
Fredrik Rød
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Ole Hansen »

Nå kom Countryman med en ny forbedret boks i fjor der den etter min mening dumme speaker-bryteren er byttet ut med "normale" dempeledd.
Ser at de nå lanserer begge modellene i stereoutgaver. http://www.countryman.com/display.asp?catid=4&pid=87
Er vel den første "state of the art" boksen som kommer ut i stereoversjon? Prisen for stereoutgaven ser kanskje litt høy ut i forhold til enkle bokser, men dette ser allikevel bra ut. Fint med stereo mini-jack inngangen i midten.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Dyre eller billige DI-bokser?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ole Hansen skrev:Nå kom Countryman med en ny forbedret boks i fjor der den etter min mening dumme speaker-bryteren er byttet ut med "normale" dempeledd.
Ser at de nå lanserer begge modellene i stereoutgaver. http://www.countryman.com/display.asp?catid=4&pid=87
Er vel den første "state of the art" boksen som kommer ut i stereoversjon? Prisen for stereoutgaven ser kanskje litt høy ut i forhold til enkle bokser, men dette ser allikevel bra ut. Fint med stereo mini-jack inngangen i midten.
Nå er vel strengt tatt kun i navnet at endringen ligger. -30dB dempeledd er nok til å kjøre høyttalersignal rett i inngangen. Men den har jo også -15dB, det er mere egnet til normalt bruk.

Feks. Bss AR133 har jo tre inngangsnivåer via dempeledd:
0 dB = pickup
-20 dB = linjesignaler
-40 dB = høyttalersignal-nivå.
Svar