Hva er den beste tour-class ampen?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Hvilken er den beste ampen?

Camco
7
23%
Crown
3
10%
LAB
15
50%
Dynacord/ EV
2
7%
Digam
1
3%
Crest
0
Ingen stemmer
QSC
2
7%
Andre
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 30

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av lydonen »

Lurer på nye forsterkere og vil dra i gang en avstemning. Gi gjerne kommentarer også! Gidda ikke å spesifisere modeller, men vi snakker selvsagt om de respektive merkers ypperste teknologi.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av olegutten »

Blir sikkert litt partisk når man jobber for en importør men har hatt veldig gode erfaringer med Crown, LAB og Camco tidligere. Men har ikke jobbet med siste generasjon LAB.

Dynacord / EV har jeg ikke sett på veien eller i installasjoner på mange år. Digam har jeg vel bare sett på messe og de to siste har jeg ymse erfaringer med. Men har ikke brukt siste generasjon fra disse levderandørene heller.

Ole
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av lydonen »

Har en plan om å ampe linex'en med to LAB FP10000Q per side. Den leverer 4x3100 watt i 4 ohm men trives aller best i 2,7ohms last, og det er akkurat det vi laster med når vi kjører 6 kabinetter per side.

Fire ampkanaler blir da LF, to kanaler MF og to kanaler HF.

Vortex6 gir til sammenligning 2x2300 watt i 4 ohm.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av olegutten »

Det blir vel litt riktigere å sammenligne FP10000Q med Camco sin Q Power 10.

I flg Camco sin litteratur gir Q power 10 max 2500 w /4ohm 1Khz -alle kanaler i gang. Den liker ikke 2 0hm.
http://www.camcoaudio.com/downloads/QUM ... screen.pdf

I flg Lab gruppen sin litteratur gir FP10000Q max 2500W 2 ohm 1 khz - alle kanaler i gang. (2100w 4 ohm )http://labgruppen.com/downloads/product ... 00Q_V5.pdf

Kjenner ikke prisen på Lab'en men Q power prisen var ikke avskrekkende for 4 kraftige kanaler.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Har gode erfaringer med Lab, Crown, og Camco...
MEN, lydonen: Jeg har særdeles dårlig erfaring med å laste subamp ned under 3 ohm.
Om det også gjelder de nye LAB ampene ,vet jeg ikke. jeg snakker nå om erfaring jeg har fra tidligere. Har prøvd det med de gamle Outline forsterkerene (samme som digam) og Crown MA
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av lydonen »

Ole og Tom Erik: Jeg er ute etter en amp som yter optimalt i 2,7 ohm, og det gjør FP10000Q ifg LAB-folka. Den er dessuten ikke til sub-drift, men LF.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Ahh. da henger jeg med. Ja jeg har troa på den løsninga... Veldldig enkelt å drasse med rundt.
Men spørsmålet blir jo da hvor mange amper du trenger.. Om du skal ha nokk til å kunne dele hele Line`x opp i alle himmelretninger.såvidt jeg forstå så holdt med med en amp til 2x6 kasser...? Hvis du f.eks må dele systemet til 2 jobber med 2x3 kasser så trenger du jo 2 amper uansett.
blir jo en vurderings-sak om du skulle ha behov for det....
Også blir mann nokså hemmet hvis en amp skulle streike...Man blir VELDIG avhengig av dem...

Men sånn ellers så tror jeg det funker knall.. har kun gode erfaringer med Lab, og hvis Lab sier at 2.7 ohm fungerer optimalt, så er det nokså garantert at det holder mål!
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av lydonen »

Jeg snakka lenge med LAB-folkene på LLB, og ble overbevist om at dette må jeg sjekke ut. Har fått opp en FB10000Q for testing og gleder meg til å høre den.

Men Tom Erik: Til 2x6 linex trenger jeg 4 stk FP10000Q. Ikke så enkelt å dele opp systemet heller siden vi bare har to mono kontrollere så det blir nok ikke så veldig aktuelt. Skulle en hel amp svikte mister vi i verste fall både MF og HF på hele den ene sida men driftsikkerheten er vel enormt bra på LAB.

Har veid opp Camco Q-Power10 mot LAB'en men den har en god del lavere effekt i 4 ohm og kan ikke lastes lavere ser det ut til. Litt billigere er den nok og sikkert en god forsterker, men jeg vil ha amper som er optimalisert for lavere last siden all last blir 2,7ohm ved tre parallelkoblede Linex'er.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av lydonen »

olegutten skrev: Kjenner ikke prisen på Lab'en men Q power prisen var ikke avskrekkende for 4 kraftige kanaler.
51k veil for FP10Q, snaut 42k for QP10. Men det betaler jo ingen. ikke så stor forskjell på nettoprisene tror jeg..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av olegutten »

Thomas,

Skjønner ikke helt hvor du får de effektene du oppgir. I flg camco og LAB sine websider så gir Camco ampen høyere effekt i 4 ohm. Men det spiller jo ingen rolle når du skal drive ampen i 2,7 ohm for det liker ikke camco'en. Oppgir brukermanualen til Lab'en andre effekter enn websiden?

Websiden sier:

Specifications FP 10000Q

General
Number of channels 4
Peak total output all channels driven 10000 W (4 x 3100W er jo 12400W.... mer enn ampen kan levere)
Peak output voltage per channel 150 V
Max. output current per channel 38 Arms
Max. Output Power 2 ohms 4 ohms 8 ohms 16 ohms
Per ch. (all ch.’s driven) 2500 W 2100 W 1300 W 660 W


Mulig den effekten du snakker om er Peak med en kanal i drift. Og det er jo ikke reelt.

Ole
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av lydonen »

Enig Ole, man kan bare få max 10k totalt ut av FP10k ser jeg. Men samtidig kan man få opptil 3100 watt per diskrete kanal i 4ohm, så om jeg bruker en amp til å drive LF, LF, MF, HF er det mulig jeg klarer å utnytte dette siden MF og HF sliker mindre effekt.

Skulle gjerne vurdert QP10, men er helt avhengig av å kunne laste under 4ohm..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av olegutten »

Skjønner. Er ikke ute etter å selge deg Camco (ikke nå ihvertfall :D ) men jeg blir lett fokusert på slike detaljer uavhengig om det er produkter jeg representerer eller ikke........

Ole
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av lydonen »

skjønner.. har masse Camco jeg vettu og er enormt fornøyd med dem :-)
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Ja lydonen...bare jeg som surra litt med talla..
Blir jo som sagt veldig hendige rack å drasse rundt på.. eneste issuet som jeg ser, sikkerheten med tanke på feil i ampene
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Hva er den beste tour-class ampen?

Legg inn av Joachim »

Tom Erik Stokness skrev:Ja lydonen...bare jeg som surra litt med talla..
Blir jo som sagt veldig hendige rack å drasse rundt på.. eneste issuet som jeg ser, sikkerheten med tanke på feil i ampene
Driftsikkerheten på Lab har alltid vært tålelig bra.. Nå har ikke jeg særlig erfaring med de siste FP modellene men hvis alle kanalene går ned så er det som regel sikringen som er gåen ellers dør ikke alt, det er enkeltkanaler som dør. Det er og sjeldent det oppstår problemer underveis, hvis ampen fyrer og gjør s.c. så speller den ut gigen, skjønner ikke helt hvorfor det sku være no mer sikkerhet i andre amper. Man bør ha en backup plan uansett. Det som kan være drit med 4ch generelt er wiringa som gjør det litt knot å redde en situasjon med 2ch amper, det ekke lenger plug&play..
Mvh
Joachim Venberget
Svar