Subkick

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Subkick

Legg inn av Ole Hansen »

Noen her inne som har erfaring i bruk av subkick? Vi har vel debatert mye om antall og hvilke mikker på basstromme for å få det til å låte best mulig , men når en søker på ordet subkick her i forumet dukker det bare opp i et av mine tidligere innlegg. Er visst brukt endel i USA, men virker ikke som det er veldig vanlig her på berget. Har subkick noe for seg eller er det bare tull?
http://www.yamaha.com/drums/drumproduct ... TID=544671
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Subkick

Legg inn av Espen Hammer »

har brukt det selv engang. kunne gjerne tenkt meg og bruke det flere ganger egentlig. Har også brukt den på bass anlegg i studio. fiffig sak til sitt bruk :)
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Subkick

Legg inn av Hans A. Moen »

Dette er bare studio vel eller eventuelt jazz-scene?

Har aldri prøvd det der, men virker spennende.

Live er det vel lite aktuelt? Sleng en Beta91 i kicken og kjør no 40hz på sidechain, folk hører ikke forskjell :D
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Subkick

Legg inn av Espen Hammer »

Er jo ganske mange som bruker sub kick live. i de fleste sjangere. sett den brukt mest i rock/hard rock og faktisk noe i metal sjangeren
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Subkick

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Jeg har bygd meg en Subkick for en god stund siden. Meget enkel oppskrift:

Ett element (jeg brukte en Ampeg 6.5") som er festet i et flytende oppheng. Kostet ca 400 kr og var bygd på en time...

Det låter faktisk skikkelig heftig, men det er allikevel sjelden jeg har den med på jobb. Pleier å holde med B52 med E901 (som jeg forøvrig liker langt bedre enn B91).
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Subkick

Legg inn av Cyberjens »

Eg har brukt yamaha subkick relativt mykje og synes egentlig det er kjempemorro. Vil på det sterkeste anbefale å bruke den i kombinasjon med t.d. Shure beta91 eller tilsvarende for å få definisjon og attak. Subkick feeder ikkje, så du kan få nesten hür mycket trøkk som helst. Ein artig detalj på den originale yamaha subkick, fremfor hjemmelaget, er at den kan stemmes ved behov.

Subkick kan du lett lage selv. Leiter du litt etter eit element du synes låter bra får du eit tipp topp resultat!

NB! hjemmelagd subkick kan gi relativt hot signal. Bruk eller integrer dempeledd.
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Subkick

Legg inn av kleistad »

er det noen som har "oppskriften" på en hjemmelaget subkick! hadde vært et artig prosjekt! :D
Har forresten brukt det en gang, og det var kult det, men man må ha nå å supplere med i toppen
Kristoffer Leistad
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Subkick

Legg inn av Espen Hammer »

Det er jo bare og sette en XLR plugg på det. og bygge seg et enkelt oppheng.. kan jo for eks. bruke "skallet" på en tromme. som nevnt ovenfor så trenger du et dempe ledd, og man får jo kjøpt billig motstander som kan brukes til det.
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Subkick

Legg inn av kleistad »

hehe, sorry! hadde glemt det innlegget...
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Subkick

Legg inn av Rune Skramstad »

Hva er ideelle Small & Thiele parametere for et element brukt i Subkick applikasjoner?

Tror ikke jeg tar så veldig feil hvis fs på et slikt element ideelt sett bør ligge under HP filteret på subene i PAen, og har aldri sett et 6,5" eller mindre off the shelf element som har lavere fs enn 30Hz.....

Hadde vært kult å teste med feks en 21" med en god del ekstra bevegelig masse slik at fs blir under 10Hz, ser jo ikke ut som følsomhet er en viktig parameter.....
The speakers were made more efficient by hornloading.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Subkick

Legg inn av Espen Hammer »

er bare og begynne og skru det. venter på tilbakemelding her jeg.
Svar