Mikrofoner

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Mikrofoner

Legg inn av Joachim »

Tom Erik Stokness skrev:Får da det til med en 52 også,, bare å ha en gate i racket :)
Eller toooooooooooooo
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mikrofoner

Legg inn av John Idar Bakke »

Synes dere er litt vel bastante i uttalelsene deres nå. Ikke "skrem" folk fra å prøve ut nye ting. Man trenger jo ikke alltid nødvendigvis å bruke begge mikrofonene som man setter opp. Jeg liker å bruke to i bassstromma og to på skarpen. I tillegg er det alltid bra med egen mikk på ride og to eller flere mikrofoner på gitarene - når det er anledning til det. Det er mye lettere å separere instrumenter i miksen på denne måten. Og når man treffer riktig så rydder det opp veldig i lydbildet. Det sier seg selv at er man på en plass med få mikker, eller få kanaler på mikseren så lar det seg ikke gjøre.
Som sagt så trenger man ikke nødvendigvis alltid å bruke begge selv om man setter de opp, men man føler gjerne at man har litt mer trygghet i å få ting til å låte underveis. Innimellom kan man ende med å fjerne alt utenom noen å frekvenser på den ene mikken, for å få frem nyanser i lyden. Eller at det var kun de frekvensene som funka der og da...
Jeg er en av de som faktisk ikke ser meg ferdig med lydjobben når lydsjekken er gjort, (tro meg det er mange av dem...) og liker å skru ting litt frem og tilbake underveis enten for å endre karakter i lydbildet ut i fra låta, eller bare for å "pushe" lydbildet litt mer underveis. Flere mikrofoner gjør da dette enklere. Jeg ser selvsagt poenget deres med at flere mikrofoner kan skape trøbbel for en, og har erfart det. Men dette er da vel en del av gamet? Det er ingen "lov" som sier at en ikke skal kunne komme unna dette. Jeg bruker polaritetsvenderen på bordet aktivt, og anbefaler andre også å prøve dette underveis. Fasen mellom mikkene kan endre seg etterhvert som man ratter eq, og ulik avstand til kilden vil også gjøre "slemme ting". Så om man prøver seg litt frem med å vende polaritet på forskjellige mikker / instrumenter så ender man ofte med ett fett resultat.
Ja, kall gjerne folk med nok kanaler og mikrofoner bortskjemt men når man har muligheten til det så kan det kanskje gjøre arbeidsdagen bak lydblanderen litt mer interessant og spennende :D

PS: spar meg for eventuelle dårlige kommentarer som "han selger mikker nå, derfor skriver han det slik... " :?
Flere mikrofoner på enkeltinstrumenter begynte jeg med for mange år siden, og har hatt mange artige kvelder med fet lyd siden dette :lol:

Ha en fortreffelig jul gutter og jenter! 8)
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Mikrofoner

Legg inn av Joachim »

John Idar da. Jobber du med svære band for tida siden du kan ha dobble kanaler i hytt og pine? Sist jeg var på RF var det vel begrensa til noen og 40 ch's. :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Mikrofoner

Legg inn av Mats »

Når har man forøvrig tid?

Jeg opplever sjelden at jeg får "litt i overkant god tid" mellom get-in og konsert... :?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Mikrofoner

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Har prøvd de gamle 418/419 fra AKG på trommer..Låt som om man knipsa på den nye 2009 koppen fra Statoil :lol:
har 518/519 blitt bedre altså? :)
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Mikrofoner

Legg inn av Mats »

Ja! Go' jul! :D
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Mikrofoner

Legg inn av Espen Hammer »

må si meg veldig enig med Jon Idar.. Reiste mye med et band for noen år siden, der jeg ofte hadde mulighet for å slenge på noen mikker ekstra. og gjorde det, å jobbet mye med de linjene under show, å fikk enkelte "WOW!!" opplevelser ut av dette. Og når man snakker om basstromme, så holder jeg meg til 547, låter kule.. (så lenge basstromma låter kule). synes ikke 52, 91, 901, 902, 602 osv.. kan sammenlignes med den mikken heller.. Takker Arnstein for at han viste meg den :) I jula har jeg med meg racket til Rune Røsten ut på jobb, så da blir det topp å kose seg med Neve preamp :D

Go jul forøvrig :)
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Mikrofoner

Legg inn av Ole Hansen »

Prøvde AKG C 518 i dag på største gulvtam og ble veldig happy. Låt bra med en gang gainen ble skrudd opp. Fikk det "trøkket" jeg liker å ha. Mye kondismikk for pengene her, men en litt stor prisforskjell på om en velger mikken med standard XLR eller mini XLR. Er jo ca 500.- dyrere med standard XLR.
Sist redigert av Ole Hansen den 27 des 2008, 00:34, redigert 1 gang totalt.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Mikrofoner

Legg inn av Joachim »

Joda flott og fint og prøve ut ting men de fleste av oss lever vel under som nevnt ett tidspress om ikke økonomisk forsvarlig ovenfor produskjunen til at det beste for alle er vel som regel at det greieste for alle er å ha en stk kanal som funker. Sikkert mange som kunne drømt om 20 kanaler basstromme. :D
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Mikrofoner

Legg inn av Espen Hammer »

Tja.. Må ha trinnløs 360 grader fasevender tilgjengeli på alle kanaler og da;)
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Mikrofoner

Legg inn av lydonen »

Espen Hammer skrev:Tja.. Må ha trinnløs 360 grader fasevender tilgjengeli på alle kanaler og da;)
hehe, skjønner hva du mener, men det er nå engang bare 180 grader fra fase til full motfase :p
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Mikrofoner

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev:Joda flott og fint og prøve ut ting men de fleste av oss lever vel under som nevnt ett tidspress
Joachim skrev: det beste for alle er vel som regel at det greieste for alle er å ha en stk kanal som funker.
Godt at ihvertfall noen tar seg tid til å prøve noe nytt slik at verden kan gå fremover i vår bransje også :wink:
Enig med Thomas i at 360 grader må jo være frem og tilbake og like langt ja :) . Men hva gjør en ikke for å klare 20 kanaler på basstromma? 8)
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Mikrofoner

Legg inn av Tom Erik Stokness »

bare å splitte da :lol:
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Mikrofoner

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Trinnløs 360 graders fasevender:

http://www.tcelectronic.com/D-Two.asp

8)
Svar