Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av Ole Hansen »

Noen som har erfaringer med dobro-oppmikking i livesammenheng? Hvilken mik funker best , plassering osv? Sliter ofte med å få nok nivå før feed da scenevolumet ofte blir litt sterkt og dobroen gir jo ikke for mye lyd i seg selv.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av Per Erik Finstad »

Brukte 57 en gang. Var i utgangspunktet skeptisk til det, men det låt helt konge (eller dobro) og kunne til og med gi nok monitor uten feedbackproblemer. Sikkert mye annet som funker bra og.
Live Hurts
luringen

Re: Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av luringen »

Såg Knut Hem som spillte med Øystein Sunde i høst brukte en Røde NT1, trur eg, eller Shure KSM32.... men det var i rolige omgivelsar, er vel ikkje heilt lurt på ei rockescene...
Bjarte Solheim
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 19 okt 2005, 02:39
Sted: Oslo

Re: Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av Bjarte Solheim »

Har med stort hell brukt ksm-32, men da hadde han også DI til monitor (men den låt bæsj...) Tror aldri jeg prøvde hvor mye monitor jeg evt. kunne gi med ksm'en, siden det funka for han med DI-lyden. Dette var med fullt band, men ganske rolige greier...
Bjarte Solheim
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av Trond »

DPA 4099 Guitar Mic, følger og med smart klype som ein fester mikken på dobroen.

Brukte den i helga, låt kjempefint, samt at gitaristen kan bevege på seg uten at lyden endres.

Men det er jo berre ein mikrofon, ingen magisk dings som kan endre treshold for feedback og overhøyring fra andre instrument.

Men levere god naturlig lyd, det kan den :D
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av Ole Hansen »

Trond skrev:DPA 4099 Guitar Mic, følger og med smart klype som ein fester mikken på dobroen.

Brukte den i helga, låt kjempefint, samt at gitaristen kan bevege på seg uten at lyden endres.

Men det er jo berre ein mikrofon, ingen magisk dings som kan endre treshold for feedback og overhøyring fra andre instrument.
Takk for gode tips!
Etter det jeg kan se er vel DPA 4099 en supernyremikk så den er vel bedre på feedback og overhøring enn mikker flest? Bør vel funke bedre enn 4061omnimygg som jeg også har brukt et par ganger før? Ser jo genial ut den klypa til 4099. Hvis en da har mulighet til DI på monitor i tillegg så bør jo dette så absolutt fungere.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av Mats »

Så en fyr som brukte Audix SCX25-A på dobro. Og det låt som ei kule! Men her var det jo snakk om relativt lavt scenevolum da.

Link til bilde av konserten: http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/a ... /1044/ABON


Der kan du jo se hvordan han plasserte mikken også! Litt langt unna, men du får i hvertfall et inntrykk. He, he. Ca 30 cm. over, nesten rett over strengene. Vet at det ikke er en dobro du ser på bildet.. Men han brukte akkurat samme mikken og plassering når han spilte dobro mener jeg å huske.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Ulrik
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 26 jun 2006, 13:45
Sted: Sandefjord

Re: Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av Ulrik »

luringen skrev:Såg Knut Hem som spillte med Øystein Sunde i høst brukte en Røde NT1, trur eg, eller Shure KSM32.... men det var i rolige omgivelsar, er vel ikkje heilt lurt på ei rockescene...
Det var Shure KSM32. Fine greier! :)
Ulrik Lysebo
---------------

-"Hver gang jeg er på konsert her låter den høyre siden lavere enn den venstre! Nå har jeg vært på 40 konserter her og det er det samme hver gang!" - sagt av ivrig pensjonist. (Sjekket hørselen??)
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Mikrofon og mikrofonplassering til dobro

Legg inn av Ytter »

Kon jo denne sammenhengen anbefale Sennheiser 914,låter bedre enn det meste også i høyere prisklasser.
Denne mik`en er jo relativt ny,og det er ikke så mange PA firmaer som har den i kassa,men etterhvert som folket begynner å få øynene opp så skjer det jo ting...
Har nå det siste halve året brukt denne mik`en på følgende:

Sax (Trygve Seim)
Acc gitar (Lars Klevstrand)
Banjo (Kari Svendsen)
Flygel (Anne Grete Preus + Nissa Nyberget!)
Perc/OH (Anne Grete Preus m/band)
Masse forskjellige koroppsett (Hele Norge Synger-prosjektet for Rikskonsertene samt Anne Grete Preus m/div kor)
Kantele (Sinnika Langeland)
Zitter + trekkspill (Kristin Skaare + Stian Carstensen)
Div.strykere (Vertavo-kvartetten)

Har nå 10 stk i kassa,kan godt hende det blir flere...
Og tro meg,den gjør dette både med kvalitet og stil!
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Svar