Ny digital Midas

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Ny digital Midas

Legg inn av lydonen »

Hehe, de holder kortene tett inntil brystet, men slapp dette i dag:

http://www.digital-consoles.com/images/ ... easer2.jpg
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hmmm. Sa ikke de at de aldri skulle komme med en nedskalert versjon av xl8 når de slapp den, og dissa Soundcraft villt fordi de hadde sluppet VI4?

Jo, det gjorde de......
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Ny digital Midas

Legg inn av lydonen »

Vet ikke hva de sa jeg.. Tror uansett hva Midas lager av digitalbord er avstanden mellom billige og dyre bord i digitalverdenen lydmessig mye mindre enn hva tilfellet var på analoge bord.

En Vi6 låter neppe spesielt mye dårligere enn en XL8, tror jeg...
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Helge A. Bentsen »

VI6 vs. XL8 blir litt sånn som MH3 vs. H2000. H2000 har mange flere funksjoner, låter bedre(bortsett fra det latterlig heite inngangstrinnet), men kan egentlig ikke forsvare at den er 3.5 ganger dyrere enn en MH3. XL8 har mange flere funksjoner enn en VI6, låter sikkert bedre(har kun skrudd på VI6, så kan ikke si noe om lyden i XL8), men tror ikke XL8 kan forsvare prisforskjellen på 1.000.000kr....

Personlig så tror jeg Midas har innsett hvor vanskelig det er å selge en mikser som er så latterlig mye dyrere enn konkurrentene sine miksere, så de prøver seg med en mere prisgunstig versjon for å få en større del av kaka.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Ny digital Midas

Legg inn av lydonen »

Hmm, i praktisk bruk har vel ikke H2000 så mange flere funksjoner enn MH3? Pannings-opplegget og automasjonen ser jeg nærmest bort fra, og da sitter vi igjen med filtrene i topp og bunn, som kan gjøres peaking på H2000. Den er modulær da, men det er jo ingen funksjon..

Kan ikke se noe jeg savner på Vi6 som XL8 evt måtte ha, selv en iLive har absolutt alt onboard, hvilke funksjoner er det XL8 kan skilte med som ikke disse har? Ser bort fra redundancy-greiene og input-splittingen..

Problemet til XL8 er at konkurrentene kan like mye og gjør en like bra jobb, uten all den ekstra massen XL8 har. det er jo stort og tungt...
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Helge A. Bentsen »

XL8 er jo mer et digitalt lyddistribusjonsnettverk med mikserflate enn en digitalmikser. Det er mulighet for å henge på flere output-bokser for å hente ut lyd på flere punkt enn akkurat på scenekanten og ved foh. Såvidt jeg vet er det den eneste digitalmikseren som støtter en slik funksjon. H2000 har mulighet for direkte input på grupper, flere insertpunkter, direkteutgang på stripene og nevnte pan/automasjon. Jeg har sett to stykker som aktivt har brukt automasjonsdelen i en h2000, så jeg regner det som en "luksus-funksjon".

Det som er veldig morsomt er at hvis du ser på servicehistorien til de tre merkene som er nevnt i denne diskusjonen, så er det minst service på en A&H, Soundcraft på andre plass, og desidert mest service på Midas.... :?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Frode Trondahl »

Er ikke helt enig der, har jobbet mye med A&H opp igjennom årene. De er ikke akkurat noen dans på roser. Har hatt mye trøbbel med A&H miksere.
Midas/DDA er mye bedre bygd og lettere å gjøre service på en både A&H og Soundcraft.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Ny digital Midas

Legg inn av lydonen »

A&H er vel driftsikre de.. Har solgt videre alle vi har eid og de lever fortsatt alle sammen. Vår GL2200 og vår GL4000 kjøpte vi '99, og begge bordene er vel i bruk ukentlig og vel så det fortsatt.

En Venice holder ikke på langt nær så lenge, 2-3 år så skraper pot'ene..Og H1000 måtte vi bytte fadere på da den ble solgt, etter bruk kun rundt 50 ganger på tre-fire år..Den hadde også feil med PFL-bussen..

Soundcraft vet jeg ikke, men de er vel solide nok de.

Nei...
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Frode Trondahl »

Hadde store problemer med en GL 4000 som sto fast på et menighetslokale. Auxer kom og gikk og uregelmessig støy på flere striper.

Dette skjedde etter kun 2 års bruk,den hadde aldri hvert på veien.

Hadde også både en GL3300 og 4000 som vi brukte på veien, var masse krøll, største feilen var dårlige print kort og mye kaldlodding.

Har også hvert borte i diverse andre A&H bord som har hatt brudd i printkort.

Har aldri opplevd dette på noen Midas/DDA bord, eller Soundcraft.

Er en god grunn til at kallenavnet til Allen & Heat er Allen & Shit
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har brukt A&H som har stått på samme installasjon i tre år uten feil, og den mikseren fungerte smertefritt uten noe service. Har derimot vært borti mange Venice med skraping i potmetre etter to-tre år, og ødelagte monitorsends, defekte kanaler på H2000, ødelagte grupper på H1000, xl200 som gikk helt i kne, og Legend 3000 som hadde mer lekkasje enn en vannseng brukt som blink på landsskytterstevnet.

De to Soundcraftmikserene jeg har vært borti med feil på, hadde vært dynka i øl, den ene hadde støy på aux'ene, den andre hadde mugg i fader 25-32.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Frode Trondahl »

Er enig i at Venicen ikke har hvert bra for ryktet til Midas, men har selv ikke hatt mye trøbbel med Midas.

Det jeg synes er bra med de store borda til Midas, er at de er lettere å vedlikeholde enn mange andre bord.

Men det er mange som ikke gjør vedlikehold på borda sine rundt omkring.
Virker som mange ikke gidder å gjøre noe før det er noe feil med bordet.

Det å rense potter og fader o.l med trykkluft og støvsuge overflaten på borda med gjevne mellomrom er noe mange ike gidder.
Finnes mange Midas bord der ute med 10 år gammelt støvlag på seg.

Da er det ikke rart at potter og fadere begynner å skrape.

Swiffer duster, er den billigste formen for vedlikehold av miksere.
Hadde alle hatt en swiffer liggende i doghousen så man kunne børste støv etter hver jobb, ville nok levetiden til de fleste analogbord økt nokså mye.
Dette gjelder også A&H og Soundcraft bord.


Nesten alle store analog bord idag har samme fader modellen fra ALPS uansett merke. :) :) :) :) :) :D :D :D
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Helge A. Bentsen skrev:XL8 er jo mer et digitalt lyddistribusjonsnettverk med mikserflate enn en digitalmikser. Det er mulighet for å henge på flere output-bokser for å hente ut lyd på flere punkt enn akkurat på scenekanten og ved foh. Såvidt jeg vet er det den eneste digitalmikseren som støtter en slik funksjon. H2000 har mulighet for direkte input på grupper, flere insertpunkter, direkteutgang på stripene og nevnte pan/automasjon. Jeg har sett to stykker som aktivt har brukt automasjonsdelen i en h2000, så jeg regner det som en "luksus-funksjon".

Det som er veldig morsomt er at hvis du ser på servicehistorien til de tre merkene som er nevnt i denne diskusjonen, så er det minst service på en A&H, Soundcraft på andre plass, og desidert mest service på Midas.... :?
Sto med hodet nedi doghouse't på en mh3 i går og oppdaga at den har direkteutgang på stripene og linjeinngang på gruppene.... :oops:

Fy på meg for ikke å ha sett det før!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Det som er veldig morsomt er at hvis du ser på servicehistorien til de tre merkene som er nevnt i denne diskusjonen, så er det minst service på en A&H, Soundcraft på andre plass, og desidert mest service på Midas.... :?
Du kan umulig ha tatt med XL3 i betrakting av den uttalelsen der. Makan til driftsikkert bord kommer vel kansje verden aldri til å se i produksjon igjen,
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Det er vel Plastikkborda (Venice og Verona) som drar opp statistikken der for Midas sin del..
Jobba forøvrig på en MH4 nå helga som var.. DET kommer til å bli en av mine store favoritter :)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny digital Midas

Legg inn av Joachim »

Tom Erik Stokness skrev:Det er vel Plastikkborda (Venice og Verona) som drar opp statistikken der for Midas sin del..
Jobba forøvrig på en MH4 nå helga som var.. DET kommer til å bli en av mine store favoritter :)
Da burde de som ikke vet hva Midas egentlig er holde kjeft.
Jeg skal være enig i at AH mixwizard er en fin sak og stole på men ellers syns jeg ikke noe her holder vann.
Mvh
Joachim Venberget
Svar