Avspillingsmedium med tidskode for lys

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Avspillingsmedium med tidskode for lys

Legg inn av Ole Hansen »

Har en jobb 22.mai der en ferdiginnspilt komposisjon skal avspilles på PA samt at lysfolkene skal ha et tidskodespor som de kan trigge/cue/forhåndsprogramere lyset etter. Har aldri vært borti dette før og lurer på hva slags avspillingsmedium som er tjenelig for jobben. Noen i forumet som har vært borti dette?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Avspillingsmedium med tidskode for lys

Legg inn av Joachim »

Det første du må gjøre er å sjekke om det er SMTPE de vil ha, høyst sannsynlig selvom en kan gjøre ting med MIDI osv men det blir lissom noe annet.
Det finnes masse løsninger med Software, f.eks http://www.medialon.com/ da må du naturligvis ha tidskodekort på maskina. Masse avspillingsenheter har og tidskode SMTPE utgang. Siden du skal bruke dette for en one-off gig ville jeg kontaktet dine utleiepartnere, de som leverer til jobben? og hørt hva de har tilgjengelig. F.eks ADAT har SMTPE utgang, jeg er ikke helt sikker på 2spors løsninger men det finnes nok i fleng. Vil tro profesjonelle DATspillere kansje kan gjøre nytta.

Det er faktisk en ganske tøff løsning, lysfolket kan preprogrammere og du kan kjøre tracket en gang på prøve så recorder de bare alle cue "live"
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Avspillingsmedium med tidskode for lys

Legg inn av Joachim »

Enkelte MiniDisc spillere generer og tidskode så her har du masse muligheter.
Jeg ville helt klart valgt det som er lettest og rimeligst tilgjengelig. Lite vits i og investere i noe for en jobb.
Mvh
Joachim Venberget
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Avspillingsmedium med tidskode for lys

Legg inn av Ole Hansen »

Det var SMTPE de skulle ha. Jeg skal levere all lyd til åpning av et lokalt hotell, mens et lysfirma fra Stavanger (16 mil herfra) skal gjøre lyset. Som du sa Joachim er det ingen vits i å investere i nytt utstyr for kun en jobb. Fikk lysfirmaet til å leie og medbringe avspillingsmediumet av en samarbeidspartner i Stavanger, så da trenger jeg ikke å tenke mer på det. Var mer ukurant dette utstyret enn jeg trodde. Takk for gode tips Joachim.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Avspillingsmedium med tidskode for lys

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev: Var mer ukurant dette utstyret enn jeg trodde.
Hva mener du med det?

Uansett har du løst det greit med å skyve problemet over på lysfolket :lol: :lol: :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Avspillingsmedium med tidskode for lys

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev:
Ole Hansen skrev: Var mer ukurant dette utstyret enn jeg trodde.
Hva mener du med det?

Uansett har du løst det greit med å skyve problemet over på lysfolket :lol: :lol: :lol:
Det jeg mener med at det var ukurant er at nesten ingen har vært borti og vet noe særlig om dette. Har spurt bla PA og TV folk, ring importør osv.
Har vel forresten bare skjøvet problemet tilbake der det kom fra og alle er og blir forhåpentligvis fornøyde.
Gleder meg til å se resultatet, skal visst være en spenstig komposisjon.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Avspillingsmedium med tidskode for lys

Legg inn av Joachim »

Snakka med feil folk du :lol:

Har levd ett år på å avvikle show med huslys, video, laser, helvettes lysrigg, 8 bøyler og lyd alene med tidskode :lol:

Dette er fremtiden i mange sammenhenger og er noe en tekniker bør sette seg inn i .
Mvh
Joachim Venberget
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Avspillingsmedium med tidskode for lys

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Om du har et lydkort med tre eller flere utganger kan du bare få tak på et tidskodespor. Altså en lydfil recordet fra hva som helst unit som genererer tidskode. Dette ruter du da ut til en utgang mens stereotracket går til to andre selvfølgelig.

Mvh Kjartan
Kjartan Meinseth
Svar