Sprengte firewire inng.

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ole Håkon Steffensen
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 07 jan 2008, 10:39

Sprengte firewire inng.

Legg inn av Ole Håkon Steffensen »

Hei

Jeg har hatt problemer med mitt M-Audio Firewire 410 lydkort i det siste. Jeg har klart å hotplugge og derved sprenge den ene firewire inngangen for en stund siden men har overlevd på den andre inngangen. Men nå for noen dager siden koblet jeg et digitalt slagverk inn midi-inngangen og spilte via Logic 8 (det er altså mac jeg bruker) og kort tid etter var det ikke mer lyd. Jeg åpnet driver programmet og opp kom meldingen om at det ikke var noe kort koblet til. Jeg slo av maskinen og koblet det i igjen (gjorde dette som det skal gjøres) Og nå funket det igjen i 5 min. ellerno før det samme skjedde igjen. Av og til kom det lyder og alle lysene på kortet blinket. Jeg prøvde å vrikke på kabelen og det så ut til at det hadde en effekt men ikke noe særlig (bare lagde lyder osv.).
Til informasjon så får kortet strøm fra Macbook Proen min, det er en 6pins firewire kabel som er i bruk, jeg har brukt lader i macen, jeg har siste tilgjenglige driver fra m-audios sider...

Hvis noen har en aning om hva som kan være galt så takker jeg for alle svar! =)

Hvis ikke, regner jeg med at også den firewire porten er sprengt/ødelagt og lurer da på:

Kan portene repareres/byttes ut? Eller er kortet bare å kaste? :/
ketil
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2005, 17:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Sprengte firewire inng.

Legg inn av ketil »

Slagverk og Logic har ingen ting med dette å gjøre, så det kan vi trygt holde utenfor - med mindre det er driver problematikk da...

Du har benyttet to ulike FW porter, men snakker du da om FW portene på Mac'en eller lydkortet?

Destruksjon av lydkort med "hot-plugging" er som regel kun mulig hvis man tvinger inn en FireWireplugg feil vei, og vil som regel "knekke" hele FireWire chipen i receiving end.

Det er kanskje en mulighet for at lydkortet rett og slett er defekt??

Garanti/reklamasjon/reperasjon?

Mvh K.
Mvh Ketil Morstøl
Soundware Norway
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Sprengte firewire inng.

Legg inn av Hans A. Moen »

Har du prøvet en annen kabel? Firewireplugger er ingen god standard spør du meg. De sitter svært dårlig.
Ole Håkon Steffensen
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 07 jan 2008, 10:39

Re: Sprengte firewire inng.

Legg inn av Ole Håkon Steffensen »

Takk for raskt svar! =)

Jeg nevnte slagverk og logic bare for å få med alle detaljer (har erfart det kan være greit når du spør om noe du ikke har altfor god greie på på et forum)

Jeg har ikke prøvd en annen kabel for jeg har ikke hatt en annen tilgjengelig, men nå har jeg lånt en fra skolen og skal gjøre det så fort kommer hjem!

Det er firewire portene på lydkortet jeg har nevnt. Om hele "FW chipen" er ødelagt, er denne mulig å bare bytte ut? Jeg nøler litt med å sende det inn ettersom jeg er usikker på om jeg vil få det på garantien da jeg vet at jeg har sprengt en av portene.

Har noen erfaring med reparering av slike ting? Blir det veldig dyrt?

Skal kjøpe større kort (minst 10 inn), men tar litt tid før jeg har pengene til det, så 410 kortet hadde vært greit å hatt frem til det. Og om jeg får det til å funke feilfritt så kunne jeg solgt det for en liten sum.

Ole Hå
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Sprengte firewire inng.

Legg inn av Hans A. Moen »

Det er ingen logikk i at firewire-porten skulle knele. Da måtte du ha mata den med no ureglementert spenning. Men om den faktisk har gjort det så er det noe feil med produktet.
Det er min mening, og jeg er rimelig skråsikker på den.
Ole Håkon Steffensen
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 07 jan 2008, 10:39

Re: Sprengte firewire inng.

Legg inn av Ole Håkon Steffensen »

Jeg prøvde ny kabel, intet hell. Jeg skal spørre en som kan en del sånt om han kan se på det nå så får jeg se... Jeg er klar over at garantien ryker med en gang du skrur det opp, men er rimelig sikker på at jeg ikke får noe på den.
Svar