Leiepriser generelt og spesielt for LS9-32

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Trygve Haukås
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 17 nov 2006, 18:36
Sted: Bergen
Kontakt:

Leiepriser generelt og spesielt for LS9-32

Legg inn av Trygve Haukås »

Hei!

Jeg har prøvd å søke litt rundt og se om det finnes noen bransjestandard for leiepriser som f.eks. en prosentandel av utstyrsverdi, men har ikke funnet noe helt konkret. Ut fra det jeg finner av leiepriser i Norge kan ting tyde på at det ligger et nivå omkring 1 - 2% av utstyrsverdi/kjøpspris for en dags leie. Ser at det finnes tabeller for rabattering for lengre utleie som er greie å forholde seg til.

Er det noen normal sats som man bør vurdere å forholde seg til for å unngå både over- og underprising?

Så litt spesielt omkring en Yamaha LS9-32 mikser som jeg disponerer, og som jeg ser noen leie ut til 1200 kr eks MVA. Er dette en grei pris eller er det litt dyrt?

Hva er alminnelig mellom utleiefirma som leier inn utstyr fra hverandre. Går ut fra at det er snakk om rabattering ut fra samarbeidets omfang. Noen som har lyst til å antyde hva som er vanlig her?

Setter pris på innspill og tanker om dette om noen har noen.


Mvh
Trygve Haukås
Mvh Trygve Haukås
______________________________________
- Uten musikk ville livet være en misforståelse
(Friedrich Nietzsche)
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Leiepriser generelt og spesielt for LS9-32

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg er vant til å regne ca 1,5% av utstyrets veiledende utsalgspris. Hvertfall for det litt dyrere utstyret. Når det kommer til ting det er høy slitasje på, eller mye arbeid med, så regner jeg gjerne 2-3%. Dette gjelder for eksempel kabler, mikrofonstativer m.m. Når det kommer til en del lysutstyr, så regner jeg også en høyere sats. En par-kanne slite såpass hardt, og bruker såpass mye pære, at man bør ha en høyere pris.

Når det kommer til rabatter, så vet jeg at mange gir 30% til andre i bransjen. Når man har et litt mere permanent samarbeid så stiger det gjerne til 40% (Kanskje 50% hvis samarbeidet er bra...)
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Svar