Dollar kurs stadig ned!!

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
kicklyd
Newbie
Innlegg: 7
Registrert: 09 feb 2008, 12:19
Sted: Kragerø

Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av kicklyd »

Boykote Innportørene å heller ta innvarer fra statene selv!!!??

Sjekka lydrommet opp mot divere produkter som ligger nytt på E-bay
spesielt ting som Crown, JBL, Soundcraft, Bss, Dbx er Under halve prisen av nytt her i norge...
Å så lenge inportøren i norge er ansvarilg på å ta i mot produkte, dersom det skulle være fabrikasjonsfeil
så er det jo ingen risiko
Alle er vell intressert i å spare litt penger om de kan!!!!!!
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Snickers-is »

kicklyd skrev: Å så lenge inportøren i norge er ansvarilg på å ta i mot produkte, dersom det skulle være fabrikasjonsfeil
så er det jo ingen risiko
Dette er vel ønsketenkning.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av lydonen »

Hvorfor betale 52000,- for brukt GB8/32 i norge liksom, når Thomann selger nye for 32251,- pluss mva...

Edit: Så vidt jeg kan se skal kicklyd selv drive med import og salg, denne posten var da ikke særlig kreativ??
Du/ dere angriper Lydrommets prising samtidig som dere averterer masse bruktvarer til typiske norske priser??
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Ole Hansen »

kicklyd skrev:Boykote Innportørene å heller ta innvarer fra statene selv!!!??

Sjekka lydrommet opp mot divere produkter som ligger nytt på E-bay
spesielt ting som Crown, JBL, Soundcraft, Bss, Dbx er Under halve prisen av nytt her i norge...
Å så lenge inportøren i norge er ansvarilg på å ta i mot produkte, dersom det skulle være fabrikasjonsfeil
så er det jo ingen risiko
Alle er vell intressert i å spare litt penger om de kan!!!!!!
Og hvilken importør skal ta seg av å fikse utstyret vårt når vi har tatt fra dem levebrødet?
Shure blandt en haug med andre merker er på E-bay under halve prisen av Norsk veilpris, men det er kanskje den prisen vi må betale for å ha seriøse forhandlere og importører i Norge.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Øyvind »

Ole Hansen skrev:[
Og hvilken importør skal ta seg av å fikse utstyret vårt når vi har tatt fra dem levebrødet?
Shure blandt en haug med andre merker er på E-bay under halve prisen av Norsk veilpris, men det er kanskje den prisen vi må betale for å ha seriøse forhandlere og importører i Norge.
Ser ikke noe problem i at det kjøpes litt fra oss nordmenn på E-bay. Det tenker jeg bare er med på å holde prisnivået i Norge på et akseptabelt nivå, og at ikke importørene skyter i vei all verdens avanse. Når det kommer til dyrere ting som PA-mikser, høytalersystemer eller annet slik at totalsummen blir ganske høy så tør ikke jeg i hvert fall kjøpe fra E-bay. Er vel en viss usikkerhet i å kjøpe derfra med henhold til lureri og kopiprodukter? Så norske forhandlere tror jeg det blir behov for uansett, og boikotting ser jeg ikke på som et tema en gang. Når det gjelder vedlikehold og fiksing av utstyr så er det i hvert fall meg bekjent en viss kompetanse i Norge på dette området uavhengig om man er importør eller ikke. Så er det vel også slik at det går en grense for hvor mye "fiksing" som kan gjøres. Er utstyret ødelagt så er det ofte ødelagt. Er ikke alltid det svarer seg å levere til reperasjon heller. Gjorde selv den bommerten med noen billigere monitorer av merke for litt siden og for å si det sånn så hadde det ikke blitt dyrere om jeg hadde kjøpt nye i stedet.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Joachim »

Øyvind skrev: Ser ikke noe problem i at det kjøpes litt fra oss nordmenn på E-bay. Det tenker jeg bare er med på å holde prisnivået i Norge på et akseptabelt nivå, og at ikke importørene skyter i vei all verdens avanse.
Er det sånn det fungerer? Du har vel ikke lært det utsagnet på BI?
Mvh
Joachim Venberget
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Øyvind »

Joachim skrev:
Øyvind skrev: Ser ikke noe problem i at det kjøpes litt fra oss nordmenn på E-bay. Det tenker jeg bare er med på å holde prisnivået i Norge på et akseptabelt nivå, og at ikke importørene skyter i vei all verdens avanse.
Er det sånn det fungerer? Du har vel ikke lært det utsagnet på BI?
Vel, nå er det ikke slikt at jeg mener alt står og faller på de prisene på E-bay (ikke i nærheten en gang). Mente E-bay bare var en av mange bidragsfaktorer. Skal norske importører sammenligne og utlikne dem så blir det fort ikke lønnsomt. Internt i Norge ser vi nok vel så mye på hverandres priser. Og E-bay er bare èn aktør man kan importere potensielt billigere fra. På en annen side finner jeg ofte kampanjepriser på Shuremikker fortiden, og at E-bay med sine rasebillige "fareforkopimikker" kan ha medvirket til slike kampanjer er ikke å utelukke. I tillegg har prisene på bla annet GB-serien fallt siden de kom ut. Her er prisene fra potensielle eksportører fra utlandet også med på å presse prisene i Norge ned. Dersom en Soundcraftforhandler i Norge gjør det, så tvinges resten etter. Så poenget mitt var ikke bare at E-bay er med på holde prisnivået i Norge akseptabel, men importører generelt. Dog skal det sies at jeg hverken importerer eller selger teknisk utstyr, så dette blir generell synsing om temaet. :)
Mvh Øyvind Bjørge
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Handle fra utlandet er fint det, men du betaler for litt mer en bare produktprisen når du handler hos de store importørene i Norge, nemlig kundeservice. Vet det er et litt ukjent begrep i dagens samfunn, men det medfører at du faktisk for support og hjelp til langt utover normal åpningstid.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av lydonen »

Viktig å bruke de norske importørene, men også viktig å veie pris og servicebehov grundig før kjøp. Selv handler vi oftest hos importørene her hjemme, særlig på high-end ting. men jeg ser etter gode kjøp over alt og kjøper også mye fra Thomann, da spesielt MI-ting, kabler, lamper, truss, hardware og flighter.
Mens høyttalerrigger, miksere, moving heads og lysbord samt 90% av outboard har blitt kjøpt her til lands. man møter importørene på messer og da er det viktig å prate kjenning og få spandert drinker.

Computere kjøper jeg utelukkende på ebay, da jeg sverger til Vaio. Kjøpte en senest i dag ;-)
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Thomas, kjøpte ikke du det Linex systemet ditt direkte fra fabrikk i nederland da?? Eller har min hukommelse bare frisk fantasi igjen...? :)
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av lydonen »

Sondre Bry Glevoll skrev:Thomas, kjøpte ikke du det Linex systemet ditt direkte fra fabrikk i nederland da?? Eller har min hukommelse bare frisk fantasi igjen...? :)
Vi handlet forsåvidt direkte, men i full forståelse med PAP som er Norsk importør og som også fikk sin del av kaka. Grunnen til at vi reiste ned var at vi ville ha opplæring på systemet og treffe folkene, og alt klaffet tidsmessig siden vi hentet en bil i Oslo samtidig. Var j*vlig komisk da vi nærmet oss Gøteborg på tur fra Oslo husker jeg, holkeføre på motorveien og biler som stod lammet i begge retninger- mens to finnmarkinger i en stor kassebil kjørte slalom mellom dem :D
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Ole Hansen »

kicklyd skrev:
Sjekka lydrommet opp mot divere produkter som ligger nytt på E-bay
spesielt ting som Crown, JBL, Soundcraft, Bss, Dbx er Under halve prisen av nytt her i norge...
Å så lenge inportøren i norge er ansvarilg på å ta i mot produkte, dersom det skulle være fabrikasjonsfeil
så er det jo ingen risiko
Dette stemmer ikke med virkeligheten. Har sjekket dette og funnet ut at Harman Group, eller hva det nå heter, har en policy som sier at garantien kun gjelder i det landet hvor varen er kjøpt. Det er Harman Group som distribuerer alle de merkene du her nevner. Er vel egentlig bare til vårt eget beste at produsentene verner litt om importørene våre. Vet ikke om andre importører har samme regler. Hadde uannsett følt meg temmelig frekk hvis jeg skulle gått til en Norsk importør for å få garantireperesjon på noe jeg hadde kjøpt billigere i utlandet.
Får bare håpe at de Norske arrangørene vi lever av ikke finner ut at lydfolk fra Polen er billigere enn oss :?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av lydonen »

Ole Hansen skrev:
kicklyd skrev:
Sjekka lydrommet opp mot divere produkter som ligger nytt på E-bay
spesielt ting som Crown, JBL, Soundcraft, Bss, Dbx er Under halve prisen av nytt her i norge...
Å så lenge inportøren i norge er ansvarilg på å ta i mot produkte, dersom det skulle være fabrikasjonsfeil
så er det jo ingen risiko
Dette stemmer ikke med virkeligheten. Har sjekket dette og funnet ut at Harman Group, eller hva det nå heter, har en policy som sier at garantien kun gjelder i det landet hvor varen er kjøpt. Det er Harman Group som distribuerer alle de merkene du her nevner. Er vel egentlig bare til vårt eget beste at produsentene verner litt om importørene våre. Vet ikke om andre importører har samme regler. Hadde uannsett følt meg temmelig frekk hvis jeg skulle gått til en Norsk importør for å få garantireperesjon på noe jeg hadde kjøpt billigere i utlandet.
Får bare håpe at de Norske arrangørene vi lever av ikke finner ut at lydfolk fra Polen er billigere enn oss :?
Tror nok EU-regelverket hindrer Harman i å håndheve dette. Mener også at Crown tilbyr "world wide warranty" slik at forsterkere kjøpt hvor som helst i verden er under garanti der du bor, forutsatt at produktet er brukt på korrekt måte (spenning etc).
Synes ikke det er frekt å gå til norsk importør selv om produktet er kjøpt i utlandet, de kan ta betalt fra produsent ved garantiarbeid og burde ta godt i mot slike reklamasjoner. Når det er sagt er jeg langt fra enig med Kicklyd og hans lite gjennomtenkte konklusjoner...
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Dollar kurs stadig ned!!

Legg inn av Tom Erik Stokness »

må si jeg står med et bein på hver side her...
har full forståelse for at folk vil handle billig, og få betalt ned utstyret så fort som mulig

men jeg forstår også hvorfor man skal holde seg til norsk importør når man handler (ihvertfall dyre) produkter...
de fleste importfirmaene her til lands ,lever av det de selger. (Avab leverer jo total produksjoner i tilleg til å ha agentur på Midas og Meyer...noen fler?)

Nå vet jeg at dette neppe vil skje, siden de store og velletablerte uanset handler hos norsk importør likevel..
MEN, hvis en butikk ikke klarer å få pålegg på skiva av det dem selger, så legges det ned..
Og vips, så har vi da kanskje mista mange år med kompetanse innenfor visse produkter.


Bare en tanke fra min side..
Svar