AMT Mikrofoner

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
markusound
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 25 feb 2008, 13:12

AMT Mikrofoner

Legg inn av markusound »

Jeg er på jakt etter bra blåsemikker,

og flere har snakket varmt om AMT fra USA.

Noen som har erfaring med disse?
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Øyvind »

Hvis du sier noe mer om det er trådløs/vanlig, studio eller PA så blir det kanskje litt letter for folk å si noe :) Trenger du vanlig mikrofon og ikke er stynn av gryn så er jo Sennheiser E604 også et alternativ mfl.
Mvh Øyvind Bjørge
markusound
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 25 feb 2008, 13:12

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av markusound »

Først og fremst live, både vanlig og trådløs. Dette kommer an på pris selvsagt, er nok ikke stinn av gryn nei.
Markus Pedersen
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av TorjeG »

Markus, eller hva du nå heter.
Jeg kan, siden jeg jobber for importøren og har prøvd de fleste mikrofonsystemene demmes både i studio og live, fortelle litt om AMT.
AMT har i utgangspunktet utviklet sine mikrofoner for å gengi et best mulig bilde av (surprise, surprise!) akustiske instumenter. Prismessig ligger de i det øvre flinkis-sjiktet, men i snikreklamens gode navn kan jeg si at det også låter helt panzer. Flat Eq, kjør tur.

Ta å send meg en PM, så kan jeg fore deg med info om både trådløs og med-kabel-systemene.

Og ta nå og post med fullt navn, så ikke dette blir enda en "ny bruker uten fullt navn som får kjeft og hele tråden sporer av til det ugjenkjennelige"-tråd

Torje,
Lydproduksjon
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Øyvind »

Vel. Tviler ikke på at AMT kan være god. Men hvis det er av det dyrere slaget kan det nå være greit å ha noen billigere alternativer (som sikkert også lydproduksjon kan selge for den del). For klippfestemikrofon på for eks notestativ har jeg nevnt Sennheiser E604. Du har også AKG-C519M (lydrommet) men denne har jeg ikke hørt selv. På stativ med galge for eks solotrompet har vi Shure Beta 57. I høst var jeg med på en jobb hvor det var et type orkester/korps med ulike blås og strykeinstrumenter. Da satte vi AKG c451 på stativer med en viss avstand til musikerne og med en viss breddeavstand mellom mikrofonene. Her må man sef da hensyn til evt. forstyrrelser utenfra blåseinstrumentene. Når det gjelder trådløse systemer blir det uansett av det dyrere slaget hvis du skal ha kvalitet (mellom 4-7 lapper vil jeg tro).
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av TorjeG »

Av ren nysjerrighet lurer jeg på hvordan man fester en e604 på noe som helst annet enn en tromme-rim. Jeg ville nok verken brukt eller anbefalt en så spesialisert, og får jeg legge til, billig trommemikrofon til blåseinstrumenter.
Men for å snakke litt generelt, må du være klar over behovet ditt. Skal du mikke opp et helt orkester, eller skal du nært på et instrument, skal det være en allroundmikrofon, eller en mer personlig som du for eksempel bruker til eget horn? Kabel eller ikke? Og ikke minst, hvordan prisklasse vil du nærme deg?.
Det er mange som sitter på erfaringer med bruk av forskjellige mikrofoner her inne, så hvis du graver litt vil du få med deg noen gode råd, men det er alltid viktig å få prøvd ut forskjellige løsninger før du bestemmer deg for hva du vil kjøpe.
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Ole Hansen

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Ole Hansen »

604 har etter det jeg husker samme gjenger som standard mikrofonholdere (samme feste som 905).Dette gjør den meget fleksibel med tanke på hva den kan festes til. Trommeklipset følger med denne mikken som standardutstyr. Sennheiser anbefaler faktisk 604 til blås også, så jeg tror ikke Øyvind er helt på jordet her.
Shure SM7B er en fin blåsemik, særlig på trompet. Totalt uegnet som trådløs da den er veldig stor. Det er denne mikken Ole Edvard Antonsen bruker.
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Sennheiser MD 421 er en killer! Om prisen tilsier noe annet kommer man også langt med SM 57/58. Finnes masse snedige løsninger på festing av mikrofoner på ting. Jeg var på turné nylig med 32 kanaler i sving og brukte totalt 4 stativer. Kjekt å slippe å drasse på masse stativer, også ser det lekkert ut!
PM, tlf +47 951 00 515
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Øyvind »

Vel, jeg var for rask i avtrekkeren med det clipfestet på E604 (har også bare koblet klipfestet på tammer), men jeg tenker samtidig som Pål sier her at det finnes nok sikkert muligheter for å feste mikrofoner på diverse ting. SM58 er jeg derimot skeptisk til å bruke på en trompet da jeg er redd du er for avhengig av å stå klint tett intill mikrofonen for at ikke lyden skal bli for tynn. Da ville jeg heller brukt sm57. Den er jo like billig.
Mvh Øyvind Bjørge
markusound
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 25 feb 2008, 13:12

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av markusound »

MD421 er helt klart en av de bedre.

Sm57 blir for tynt synes jeg.

Grunnen til at jeg nevnte AMT er fordi jeg er ute etter trådløse clip-on mikker som låter bra, det vet jeg at de har. Men jeg har ikke fått prøvd disse selv og er derfor på jakt etter litt info fra folk med førstehåndskjennskap.

Har sjekket litt pris og ser som Øyvind nevnte at det blir mellom 4 og 7 lapper, det må man nesten regne med.

I utgangspunktet er det snakk om å mikke 3-5 messingblåsere som er aktive på scenen, med fullt band, derfor meget viktig at man kan pushe de litt uten å få feedbackproblemer.
Markus Pedersen
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Øyvind »

Forsåvidt enig i det du sier der om sm57 i de omgivelsene du beskriver der. Tenkte nå mer på forholdet sm57/58. Legger ved en link til en artikkel fra lydrommet på noen trådløse blåsemikker:
http://www.lydrommet.no/artikkel/nyhet/vis.html?id=60 PS: Som sagt tidligere, AMT kan sikkert være strålende, men så var det for deg å finne noen utenom selgeren som har prøvd det da :)
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Dag Blix »

Spørsmål:

Er det ikke bedre å bruke noen kondismikker som ikke er så preget av nærtaleeffekten til blåsere? Jeg tenker bare at da kan blåsegutta justere volumet ved å flytte tuten att og frem uten
å tenke på hvordan det vil farge lyden, nå tenker jeg spesielt på bassresponsen da.

dette var et spørsmål, ikke en påstand, min erfaring med pustinstrumenter er begrenset.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Øyvind »

Dag Blix skrev:Spørsmål:

Er det ikke bedre å bruke noen kondismikker som ikke er så preget av nærtaleeffekten til blåsere? Jeg tenker bare at da kan blåsegutta justere volumet ved å flytte tuten att og frem uten
å tenke på hvordan det vil farge lyden, nå tenker jeg spesielt på bassresponsen da.

dette var et spørsmål, ikke en påstand, min erfaring med pustinstrumenter er begrenset.
Slik jeg tolker fagstoffet jeg har fått fra NISS så er har alle retningsvirkende mikrofoner nærtaleeffekt (proximity-effekt). I utgangspunktet er det mikrofoner med kulekarakteristikk som ikke har denne effekten. Hvor vidt 8-talskarakterstikk har denne effekten vet jeg ikke. Til blås vil jeg tørre å påstå at man bør bruke retningsvirkende mikrofoner da man bare er interresert i lyd fra en begrenset vinkel i forhold til mikrofonen. Denne nærtaleeffekten oppstår ved avstander mindre enn 50 cm. Skal man mikke opp et orkester fyllt av blåsere og strykere og forstyrrelsene utenfra er begrenset kan det ofte svare seg å for eks. sette sigarmikrofoner i en avstand som gjør at nærtaleffekten forsvinner. Men andre ganger som for eks ved soloer eller når forstyrrelser fra andre instrumenter er vesentlig, er du avhengig av mindre avstander enn disse 50 cm. Så her tenker jeg at man må samarbeide med artisten og evt. dempe bassområdet. Vil dog legge til at det jeg nå sier om nærtaleffekt og avstander på 50 cm er noe jeg har fra fagstoffet fra Niss, og ikke noe jeg har testet ut selv.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: AMT Mikrofoner

Legg inn av Dag Blix »

godt svar.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Svar