volum kontroll

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Øyvind Fjeldstad
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 20 mar 2007, 21:13
Sted: Rundhaug

volum kontroll

Legg inn av Øyvind Fjeldstad »

Hei
Er det noen der ute som kan svare meg på om det finnes en volum kontroll som kan kobles mellom høytalere som takler forterket signal.

Saken er den at jeg har en kunde som i en kirke har ett anlegg.
Så ønsker de å koble seg opp med en høytaler inne i ei stue som finns der.
Skal kun formidle tale,men tanken er å linke seg via en av de andre høytalerene og inn i den stua.
Finnes det noe enkelt som kan brukes som volumkontroll til dette? :?
Signalet er som sagt forsterket.
Er det for høyt er du for gammel.
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: volum kontroll

Legg inn av Even N.B. »

Har ikke hørt om det før men så har jeg ikke levd så lenge heller da :lol:
Men kan vel kanskje sette på et par motstander hvis lyden blir for høy, men vet ikke om det går
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: volum kontroll

Legg inn av Øyvind »

Forutsetter her at du har en forsterker som kan drive både høyttalere i kirkerom og stue.
Vet at det finnes passive høyttalere med volumkontroll som i tillegg kan slåes av. Slikt er vanlig å ha på for eks sakrestier og kjøkken hvor kirketjener og kjøkkenpersonell kan følge med på hva som skjer i kirkerommet. De jeg har vært borte i av denne typen er dog veldig små (henger på veggen) og egner seg ikke for å dekke noe form for forsamling, selv med bare tale. Leverandøren var lyd & telesystemer i Bergen. Jeg spør meg dog om dette er en ideel løsning for kunden din selv om du kanskje kan få det til. Lyden fra "stuen" vil jo da komme i kirkerommet også. Hva hvis de skal ha lyd i stuen samtidig som det for eks skjer noe annet i kirkerommet? Da vil det jo bli kræsj. Jeg ville anbefalt kunden din å minst ha en flerkanals forsterker med egne utganger til kirkerom og stue. Da kan du i hvert fall skru ned det ene eller andre. Evt ha separate forsterkere for kirkerom og stue (som vi har i vår menighet).
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Øyvind Fjeldstad
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 20 mar 2007, 21:13
Sted: Rundhaug

Re: volum kontroll

Legg inn av Øyvind Fjeldstad »

Takk for tipset.

Tar kontakt med det firmaet i morgen for å sjekke lit hva de har å tilby.
Det er en liten kirke så det skjer ikke mere enn en ting der av gangen.
Stua blir i hovedsak brukt av eldre som må sitte litt mere behagelig enn på de harde kirkebenkene.
Det blir visstnok også ammet der inne. så det er ikke noe volum krevende greier der. :lol:
Er det for høyt er du for gammel.
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: volum kontroll

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg ser ikke noe problem med å ha en høyttaler linket sammen med hovedhøyttalerne i kirken, så lenge forsterkeren tåler dette. Det gjør den sansynligvis. Det er dog en svært viktig ting du må tenke på hvis du skal ha noen slags form for demping av denne høyttaleren, og det er impedans.

I alle passive høyttalere finnes det et delefilter som er tilpasset elementenes impedans. Dersom du demper høyttaleren ved å bruke en motstand, endrer du også delefrekvensene i høyttaleren!
Tenk deg at du f.eks har en vanlig 2-veis høyttaler. Delefilteret er tilpasset slik at diskanten spiller fra 2 kHz og oppover.
Så monterer du en motstand i serie med høyttaleren, og får ca 6dB dempning. Samtidig har du da endret delefrekvensen til 500 Hz! (litt avhengig av konstruksjonen på fileteret.) Dette er sansynligvis døden for diskanten din!

Skal du gjøre dette korrekt, må du ha en motstand som har både en seriell og en paralell motstand. Disse tåler dog ikke allverdens effekt, slik at du ikke kan bruke dem dersom nivået er for høyt. Men dersom det kun er snakk om tale, så er dette normalt ikke noe problem. Jeg mener at Eltek i Oslo har slike motstander opptil 60W. De har tlf 22 65 80 70.

Lykke til!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Svar