Mackie ONYX- serien

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Mackie ONYX- serien

Legg inn av Øyvind »

Noen som har erfaringer eller vet noe om denne mikserserien?
Jeg tenker; meditert produsendt, 8 subgrupper, 4 mutegrupper, 8 aux, grei 4 bånds EQ, phantom og fasefender på alle kanaler, rimelig pris. Eneste utseendeminus for meg er noe merkelig tynne, spisse EQ-knotter på inputene, samt stereokanalene, men det er alt. Spørsmålet blir da om den låter bra? (driver og synser litt rundt om å kjøpe ny mikser til menighetsarbeidet jeg er med og driver).
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Tom Hansen »

Har ikke erfaring med denne mikseren, men må du ha alle disse faselitetene?
i de fleste tilfeller holder det med 4 sub, 4-6 AUX, og ingen mute-grupper.
Soundcraft har et enormt utvalg i miksere, så jeg ville nok sett der først.
Sjekk ut på http://www.lydrommet.no
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av lydonen »

Kortversjonen er at Mackie bruker mere penger på reklame enn produktutvikling. Det ser bedre ut enn det låter, sats heller på A&H, Soundcraft og slikt.

Hilsen Onyx-eier.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Øyvind »

Var nok en liten misforståelse. Det var ikke sånn at jeg måtte ha disse fasilitetene, bare at det så bra ut at det var der med tanke på prisen. Men må si jeg er litt skeptisk. Det tryggeste er nok å gå i retning av en gb8, men hvis noen kan si at lydkvaliteten om ikke er Soundcraft men i nærheten så vil jeg vurdere det.
Mvh Øyvind Bjørge
Augland
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 06 feb 2008, 21:31

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Augland »

Jeg er absolutt ikke enig med det de andre skriver her.
Jeg overtok en liten Onyx av none jeg jobbet for, og tenkte at den er sikkert grei nok.
Har siden brukt den på none småjobber og blitt særdeles imponert og glad i mixeren.
Jeg synes den låter som en "dyr" mikser og er i en helt annen liga enn småmixerne til A&H, Soundscraft, Yamaha, etc.
En plass jeg var sto det en Soudcraft EPM, men den låt så dårlig at jeg trodde det var noe i veien med tuneinga a PAen. Jeg henta Onyxen som jeg hadde i bilen og alt låt krem.
Jeg er veldig glad i Soundcrafts større mixere (GB og MH) som jeg har brukt en god del, men EPMen funka IKKE. Kanskje Spiriten er bedre...
Har testa den mot Yamaha også, Yamahaen var ok men jeg likte Onyxen best. A&H MixWizard liker jeg ikke...
Eneste minuset med min Onyx er at Mute knappen ikke kutter lyden i Auxene som ligger pre.

Mvh

Rolf G Augland
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av lydonen »

Husker vi hadde satt opp en liten QSC-pa på en klubb i byen og koblet til Onyx1640.
Uansett hva man gjorde på eq låt riggen bare sånn passe. Om man sammenligner med Yamaha sine MG-miksere låter sikkert ikke de bedre, kanskje heller verre.
Men pointet er at etter et par dager skulle et større band komme, og Onyx'en ble for liten så vi heiv opp en LS9. WOA!! for en forskjell, Yamaha digitalmikser låt som en million til sammenligning rett og slett. Har også en GB2, som enkelt banker Onyx'en men den er jo større og koster mere også.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Espen Hammer »

Må si meg ganske uenig med de fleste her jeg også.. og enig med Augland. Har selv gjort ganske så mange små jobber med Onyx, å er veldig fornøyd med den. A/B testa den opp imot Spirit på en kirke turne for noen år siden.. og himmel å hav hvor mye bedre Onyx låt der og da.. Så d så.. Så kan derfor ikke kjenne meg igjen i det en del av dere sier om at den låter dårlig.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av lydonen »

Espen Hammer skrev:Må si meg ganske uenig med de fleste her jeg også.. og enig med Augland. Har selv gjort ganske så mange små jobber med Onyx, å er veldig fornøyd med den. A/B testa den opp imot Spirit på en kirke turne for noen år siden.. og himmel å hav hvor mye bedre Onyx låt der og da.. Så d så.. Så kan derfor ikke kjenne meg igjen i det en del av dere sier om at den låter dårlig.
Som om Spirit var noen målestokk? Hjelpe meg, Live8, LX7 og det som verre var, godt å være kvitt dem.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Espen Hammer »

kan vel føye til at jeg har testa onyx opp imot Yamaha sine små miksere også.. på lageret vel og merke.. synes onyx er noen hakk over der.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av lydonen »

Dette har jo kokt ned til hvorvidt Onyx er i klasse med Soundcraft GB og slikt, for ikke å nevne A&H GL-serie, Venice og lignende lo-mid prisede bord. Det er de langt i fra.

Sammenligner man med Yamaha MG (som er passe kjipe) og Spirit (som ikke akkurat er ridermat) kan det hende de kommer greit ut av sammenligningen. Men en Onyx1640 ( som jo er uten FX innebygget) koster jo tre-fire ganger mere enn en MG166X USB eller en Spirit EFX12 som begge har FX og dilldall ombord.

Men noe alternativ GB, GL og slikt er de absolutt ikke, selv om GB2R og Onyx 1640 koster omtrent det samme.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Øyvind »

Takk for tilbakemeldinger.
Har nok slått fra meg å kjøpe denne. Tanken var å bruke den til større kirkejobber med fullt band, vokal, kor, drama osv. At LS9 låter bedre gjorde saken lett da jeg har brukt moren M7CL ved noen anledninger og synes ikke den låter bedre enn den bør i et utfordrende kirkelokale. Blir nok GB8 når vi får skrapet fram penger. Har bruk for subgruppene på den nemlig sammenlignet med GB2/4.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av lydonen »

Enig, M7CL / LS9 balanserer på grensa hva angår "brukbar fidelity" i krevende kirkerom. Til den type bruk blir det spennende å høre hva GB8 klarer å levere!

Lykke til!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Ole Hansen »

Har selv en GB8 som jeg er kjempefornøyd med og gjort mange kirkejobber med, og gjort kun en jobb på M7CL og det var i et kirkerom. Riktignok et kirkerom som er fint å kjøre lyd i. Disse to mikserne er nok ikke i samme divisjon.Yamahaèn koster vel over det doble. Det M7CL ikke får til klarer du nok ikke med en GB8. Enig med "Lydfiksern" sitt litt ironiske innlegg.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Øyvind »

Hehe, skjønner hva dere mener. Men allikevel når man bytter ut en ONYX på stedet og setter inn en LS9 og det låter så utrolig mye bedre, så blir min konklusjon med annen erfaring med Soundcraft tidligere, at en GB blir et tryggere valg. Samtidig er det noe med knottene på ONYX vs GB som spiller inn her, samt det med at ikke aux med preinnstilinger ikke blir mutet når du muter kanalen?.... Skeptisk... men takk allikevel til dere som mener at ONYX er greit nok. Skal huske på det hvis jeg kommer et sted som har en slik mikser, så skal ikke nekte å bruke den. :P
Mvh Øyvind Bjørge
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Mackie ONYX- serien

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Jeg har selv en Soundcraft GB8-32 som jeg er veldig fornøyd med. Vurderte en Onyx 3280 da jeg kjøpte GB8, men da var Onyx dyrere, og de fleste på forumet (og meg selv) mener nok at GB8 er mer ridervennlig. GB8 er også lettere i vekt. MEN, har lyst å tilføye en ting, jeg har en gammel Mackie SR24 som fortsatt virker helt fint. Den veier nesten ingenting, har 6 aux og 4 grupper. Vet at jeg terger på meg flere på forumet her nå, men jeg liker veldig godt lyden i den. Gjør ofte lydjobber med bare 1-2 personer på scenen, f.eks. keyboard og sang, etc. Med en god vocalmic, f.eks. en Beta 87, eg god kompressor, f.eks. dbx 1046, og en klang fra før Mackie sr 24 kom, Lexicon LXP-1 synes jeg dette låter veldig bra og åpent. Med et lite band, som ikke har store rider-krav fungerer sr24 også fortsatt het greit. Nå har Onyx xx80 serien gått ned i pris, du kan få en 48 kanaler til 50 000,- ink.moms. Den bør fungere utmerket til installasjon. Det at aux ikke mutes i pre-fader mode stemmer ikke, det gjelder den serien med 6 aux. Tror også at du på Onyx xx80 kan velge de fleste aux'er pre eller post på hver kanalstripe. Stereokanalene er litt "enkle" men til installasjon er det fint med mange stereo innganger til cd, dvd, pc, klangreturer, etc.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Svar