Live-opptaksutsyr

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det finnes faktisk Ethersound til ADAT-løsninger, men du skulle ikke ha noe sånt :wink:

Beste løsninga for å recorde rett på harddisk med pc er å skaffe deg en harddiskskuff som du setter i maskina, også recorder du rett til den disken. Så kan du skru ut disken av ramma og levere den over til kunden med en faktura for disken+jobben. Firewire & Usb-løsninger har det med å svikte når du trenger de mest.

http://www.microplex.no/product.aspx?pi ... A&mcat=c94
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Yo Helge!
Nei jeg begynner ikke å bale med å komme meg over i Alesis-formatet når vi har det så hyggelig med Ethersound :-p

Bra forslag det der med harddisk-skuff, det må vurderes. A&H-folka har brukt cakewalk Sonar 6/7 som software, det har funket utmerket sammen med DigiGram-kortet og en alminnelig kjapp PC for 64-spors opptak.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Ante meg vel at det sku finnes ADAT løsninger og er vel ikke nødvendigvis mere bal det enn å få det inn på en raklete PC.
De fleste studio'r med respekt for seg selv har faktisk ADAT stående nettopp til det formål og ta i mot sånt materiale.

Løsninger med skuff HD er jo grei nok men Dellmaskina Lydonen vurderer støttet RAID, 2 disker som bytter på jobben så da må han selge to disker etterpå noe som blir rart, og kunden blir avhengig av RAID.
Hvis han klarer seg med 4MB ram noe jeg syns høres litt snaut ut er det greit å bruke den maskina som den er vil jeg tru.

Det er masse muligheter her. Du kan og ha IDE disker stasjonært som du stapper inn i ett eksternt chassi etter gigen så kan kunden dumpe via FW uten å måtte ha passende kompatibel skuff.

Jeg ville tenkt grundig gjennom løsninger her.
Sist redigert av Joachim den 07 jan 2008, 21:14, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Dreit meg ut på redigering her..
Sist redigert av Joachim den 07 jan 2008, 21:15, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Dobbelbajs
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Joachim skrev:Ante meg vel at det sku finnes ADAT løsninger og er vel ikke nødvendigvis mere bal det enn å få det inn på en raklete PC.
Ja det finnes sikkert, men det er altså ikke det jeg er ute etter. Og hva gjør en PC raklete? Sist jeg sjekket var kona's MacBook dau og min PC levde i beste velgående. iPod'en hennes var røket også. Applecare bør snarest bytte navn til Appe-wedont-care, makan til elendig service de tilbyr på rakkelverket. Har to-tre andre bekjente med defekte macbøker, og de river seg i håret. Andre kompiser plages med iPhone'ne sine...MØKK!
Mye feil på de greiene der, ikke rart serviceavdelinga har slutta og ta telefonen, Appleproduktene passer ikke for norske forbrukerregelverk.
Joachim skrev: Løsninger med skuff HD er jo grei nok men Dellmaskina Lydonen vurderer støttet RAID, 2 disker som bytter på jobben så da må han selge to disker etterpå noe som blir rart, og kunden blir avhengig av RAID.
Hvis han klarer seg med 4MB ram noe jeg syns høres litt snaut ut er det greit å bruke den maskina som den er vil jeg tru.

Det er masse muligheter her. Du kan og ha IDE disker stasjonært som du stapper inn i ett eksternt chassi etter gigen så kan kunden dumpe via FW uten å måtte ha passende kompatibel skuff.

Jeg ville tenkt grundig gjennom løsninger her.
Enig. Men hva med å recorde intert på Dell'en sine RAID-kompatible disker og så dumpe via FW etter show til en ekstern bruk-og-kast disk som man selger kunden. Hvor stor plass tar en to timer lang konsert på 48 spor.

Og 4MB RAM bør da holde. Ser at Cakewalk anbefaler disse maskinene, flere har bare 1GB:
http://www.cakewalk.com/PCResource/desktop.asp
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Poenget mitt med ADAT er som Trond, stabilitet både i forhold til mac og PC.
La oss ikke begynne på den diskusjonen mac-pc igjen, lista hadde blitt lang om jeg sku ramset opp alt jeg kjenner til av pc relaterte problemer.

Uansett er det en grei ide som du sier, record på RAID og dump på en "jalla" ekstern etter gigen.
Regner du 1 GB pr spor har du rikelig, nærmere 3 timer. Det er jo vanskelig og si en eksakt datamengde siden alle spor sikkert ikke er i konstant bruk. Du får jo problemet igjen når du skal dumpe, disken må jo rekke skrive selvom FW pøser på og du blir avhengig av å beholde strøm@FOH.
Ikke helt sikker på tidsperspektiv her men det har sikkert noen andre glupinger.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Enig, vi lar MUK/PC-diskusjonen ligge..........

64 spor inn er 8xADAT ut, skulle likt å vite hva den konvertern koster... Da slipper man jo selvsagt DigiGram-kortet, men det koster "fattige" 2200USD.
Kostnad for hele "opptakern" (dell PC, lydkort og software) havner på 25k, og i følge folk som bruker det er det stabilt og godt.

Hva koster 64 spor ES til 8xADAT og 3xHD24?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Å recorde i RAID går fint det, men det er ikke noe behov for det. Du kan fint kjøre maskina uten RAID, og få mer enn god nok ytelse. Fordelen med å recorde til en ekstern Sata-disk er at du slipper å flytte filene, og det er mere stabilt enn usb/fw.

Konvertere ifra Ethersound til ADAt er skrekkelig dyrt, vi snakker om £2500 for åtte kanaler på den løsningen jeg fant......
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Å recorde i RAID går fint det, men det er ikke noe behov for det. Du kan fint kjøre maskina uten RAID, og få mer enn god nok ytelse.
Nei, det ville jo være for dumt å eliminere en av flere flaskehalser :?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Helge A. Bentsen skrev: Konvertere ifra Ethersound til ADAt er skrekkelig dyrt, vi snakker om £2500 for åtte kanaler på den løsningen jeg fant......
Vi nærmer oss sakens kjerne her. Å prøve og knytte 2-3 HD24-maskiner mot en digital mikser som benytter et annet digitallydformat er meningsløst.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Bortsett fra prisen er det vel ikke meningsløst i det hele tatt.

Om du lagrer i fra ethersound til .wav på PC eller ADAT er vel ett fett. Det er like forbanna mye digitalt med de samme specs'a. ADAT har faktisk digital inngang.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Uansett, ADAT..

Er du sikker på at du vil overlevere dette uten kvalitetssjekk etter gigen?
Jeg har prøvd meg litt på recording, både multitrack og L+R.
Det skjer ofte at det dukker opp overraskelser av ymse slag du ikke alltid hører før du lytter på opptaket.
Jeg ville vurdert å heller tilby kunden å få opptak tilsendt, da står også du og ev. kunden mye friere til å velge format. Du kan t.o.m. ta deg bryet med å brenne ut på DVD'er til de som ønsker det om det ikke er altfor mye data!!
Og ikke minst du kan ta strømmen på FOH og komme deg hjem!!!!
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Joachim skrev:Bortsett fra prisen er det vel ikke meningsløst i det hele tatt.

Om du lagrer i fra ethersound til .wav på PC eller ADAT er vel ett fett. Det er like forbanna mye digitalt med de samme specs'a. ADAT har faktisk digital inngang.
Det er jo prisen som gjør det meningsløst..Og vi er vel alle klar over at ADAT har digital inngang, det er jo et digitalt format!?

De fleste ser vel det meningsløse i å prøve å få 64 spor ES over i 64 spor ADAT vel? Hvorfor prøve å endre protokoll når det finnes utmerkede verktøy laget for den plattformen man allerede er på?
Hadde jeg hatt Mackie TT24 fortsatt og skulle recorde fra den, hadde jeg kjøpt meg en HD24, for den har 3xADAT ut.
Hvis jeg skulle ta opp fra MH3'en, hadde jeg sikkert kjøpt meg 2 maskiner og et par jack-multier.
Men med denne iLIve'n har jeg ingen gode muligheter for å komme meg over i det formatet og ingen analoge dir outs per kanal, så da er åpenbart totalt meningsløst å prøve og bruke HD24.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Joachim skrev:Uansett, ADAT..

Er du sikker på at du vil overlevere dette uten kvalitetssjekk etter gigen?
Jeg har prøvd meg litt på recording, både multitrack og L+R.
Det skjer ofte at det dukker opp overraskelser av ymse slag du ikke alltid hører før du lytter på opptaket.
Jeg ville vurdert å heller tilby kunden å få opptak tilsendt, da står også du og ev. kunden mye friere til å velge format. Du kan t.o.m. ta deg bryet med å brenne ut på DVD'er til de som ønsker det om det ikke er altfor mye data!!
Og ikke minst du kan ta strømmen på FOH og komme deg hjem!!!!

Jeg ville tatt sjansen på å bare gi fra meg resultatet, men det ville jo være PRE alt, slik at det eneste jeg stod inne for, var at ikke preampene vrengte og ødela opptaket. Men jeg ville jo sagt fra på forhånd om at det var å betrakte som et semi-profft venstrehåndsarbeid.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar