Live-opptaksutsyr

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev: De fleste ser vel det meningsløse i å prøve å få 64 spor ES over i 64 spor ADAT vel? Hvorfor prøve å endre protokoll når det finnes utmerkede verktøy laget for den plattformen man allerede er på?
Er det ikke akkurat DERFOR du må ha det kortet i PC'en da få 64 Ethersound inn så Dellmaskina kan skjønne det???
blir jo ett fett det mann!!..
men nok om det. Prisen har jo sagt sitt. :shock:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Joachim skrev:
lydonen skrev: De fleste ser vel det meningsløse i å prøve å få 64 spor ES over i 64 spor ADAT vel? Hvorfor prøve å endre protokoll når det finnes utmerkede verktøy laget for den plattformen man allerede er på?
Er det ikke akkurat DERFOR du må ha det kortet i PC'en da få 64 Ethersound inn så Dellmaskina kan skjønne det???
blir jo ett fett det mann!!..
men nok om det. Prisen har jo sagt sitt. :shock:
Det er jo ikke ett fett det da? Jeg vil ha et opptaksmedium som støtter ES inn fordi det er det jeg har ut i fra maskinen min, og HD24 støtter ikke ES inn. Jeg vil ha noe som støtter ES inn, og det eneste som finnes er dette kortet. Å prøve å komme seg fra dette og over i 64-spor ADAT (en CAT5 splittet til åtte separate konvertere for å gi 8x8 optisk ut) er jo meningsløst, og slett ikke ett fett med å holde seg innenfor ES-protokollen..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Pris og kompleksitet taler jo for å kjøre ethersound rett inn i en pc utstyrt med Digigram-kortet. Hadde ihvertfall gjort det sånn sjøl hvis jeg ikke fant en hd-recorder med ethersound-input.

Men når det er sagt, så liker jeg best å gjøre liveopptak med en egen mikser, helst mh3/4 rett inn i Soundscape. Det låter vannvittig bra. Så kan frontfar og monitormor styre butikken som de vil uten at det går ut over mine linjer.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Endte opp med ESB-option for iLive, Digigram LX6464 i en Komplett.no-PC til 5000 spenn med 2Ghz Athlon, 2 GB ram og 500GB HD som kjører Mackie Tracktion3. Det bare funket fra A til Å. Kanon lyd, aldri kræsj og lett som fot-i-hose å sette opp.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Kjære M.

Jeg syns kanskje denne diskjusjonen grenser til det merkelige. Men tar meg bry med å fortelle litt om mine erfaringer i forhold til ditt og andres innlegg når det gjelder dette emne. Format krigen er et stort problem innen bransjen og vil ikke løses på flere år. Det som er sikkert er at mangen formater ligner veldig på hverandre.
De fleste som er driver med dette kjører ett oppsett som gjør at de kan overvåke prossessen samtidig som opptaket skjer.
dvs; hardisk/lydkort koblet opp mot en spesialbygget pc eller en mac..
Jeg opplever ofte at folk sier de har fått et ødlagt opptak fordi det kniterer eller lignende på opptaket, noe som kommer av at man ikke har satt en liten kompressor inn i inputsporene, slik at hvis det skulle klippe under opptaket (en mikk faller i gulvet etc.)
Så får man ikke ødelagt opptaket av den grunn. En annen ting er noisefloor to peak ratio. Denne glemmer de fleste. Har du lagt inn sporene digitalt eller på et analogt opptaks medium, kommer det db forholdet du har satt inn til å være en kostant du ikke kan forandre på senere uten å måtte forholde deg til bakgrunnstøy.

64 spor livé er en utfordring for de fleste, spesielt fordi det setter krav til maskinen og lydkortet.
Jeg ville ungått de program som du ikke har bekjente/venner/ansatte som bruker. Sats heller på noe som er trygt og hent inn en som kan livé opptak og kan sette opp dette til deg. Jeg anbefaler på det sterkeste at du ikke kjøper noe sonar, kjører hele greien i pre og leverer den fra deg uten å hørt på. Det høres veldigt uproft ut og kan gi negativ omtale ved senere anledinger.

Mvh

K.A.T.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

KAT!

Er det jeg som er M? velger å tro det.
Synes ikke det er noe merkelig i denne diskusjonen, den har vært kreativ og jeg har fått masse fine innspill. Formatkrigen slipper jeg å forholde meg til, vi har valgt Ethersound og spiller inn waw-filer som "alle" kan håndtere.

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg eier en digitalmikser som tillater et veldig kosteffektivt flersporsopptak, og vi har allerede levert høykvalitetsopptak fra Sami Grand Prix som resulterer i en cd, og produsenten for plata var storfornøyd med opptakene, som han gjorde på vår Komplett.no-pc til 5000 kroner utstyrt med mackie-software til 3000 kr veil og et Ethersound-lydkort. Folk over hele verden har benyttet det aktuelle kortet og har bare hatt godt å si om plattformen m.h.t. stabilitet og lydkvalitet.

For øvrig splittet vi digitalt rett etter preamp, og om det knitrer eller klipper i preampen kan jo ingen kompressor redde det, og om en mikk går i gulvet må man jo uansett gjøre noe med dette i etterkant. Det gjelder å få satt nivåene skikkelig og ta høyde for ting.

Opptak som er frie for overstring tatt pre alt har jeg ingen problemer med å levere fra meg, vi dumper det fra vår maskin til kundens disk og så kan de bearbeide det selv. Jeg har valgt ut riktige mikker, satt riktige nivåer og avviklet livelyden på en slik måte at grunnlaget for videre nedmiks er godt. da får kunden et godt råprodukt til en riktig pris, uten at vi trenger å involvere folk spesielt til dette. Kostnadseffektivt, proft og flott. Den første cd'en er straks i butikken!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar