Live-opptaksutsyr

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Noen som vet noe om dette?
Jeg har tenkt på å tilby kundene våre 64-spors liveopptaksmuligheter siden iLive'n vår har muligheter for dette, og vet det finnes et lydkort fra Digigram som heter LX6464ES som håndterer 64 spor Ethersound inn og ut. Dette støtter Directsound og ASIO protokollene. Er det noen av dere som hvilket software som vil være best egnet og som kan si noe om hvor kraftig PC vi vil ha behov for?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av PerA »

Vel, lydkortet støtter ikke Mac. Da kan du likesågodt glemme hele greia. 8)

Uansett: De fleste "øverste hylle"-programvarene støtter 64 spor inn/ut, så du kan vel velge fritt.
Har sett flere bruke Nuendo (4'ern kom jo i høst), Cubase og Logic til liveopptak.
Selv har jeg kun erfaring med Digital Performer, men det er kun for Mac.


Nuendo 4 setter følgende minimumskrav til en PC:

- Windows Vista, Windows XP Home and Professional with SP 2
- Intel / AMD Prozessor 2 GHz minimum
- 1 GB RAM
- DVD drive required for installation
- Windows DirectX compatible audio hardware; ASIO compatible audio hardware recommended for low latency performance
- USB port required for Steinberg Key (copy protection device)
- Internet connection required for license activation

Du vil nok ha mer ram, samt stor harddisk (men nå er jeg litt utafor mitt felt, regner med at andre med mer erfaring og peiling kommer med mer).
I tillegg ser jeg at lydkortet du nevner støtter PCI-X, så da vil du nok ha en maski med PCI-X-port.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Takk for svar perA.
Ser etter den softwaren som virker best mot ASIO eller directsoundformatet og som er best egnet for 64-spor simultant multisporsopptak, denne softwaren skal jo ikke nødvendigvis brukes til redigering men i første omgang bare ta opp, og råmaterialet må jo i sin tur være kompatibelt med Logic, Cubase, ProTools og slikt. For min del et så enkelt og stødig program som mulig, uten unødig mye ekstra features.
Ser for meg en ekstern firewire-harddisk eller to, slik at kunden får med seg disken og selv kan laste råmaterialet over i egnet medium.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Med mindre du finner deg ett program som lagrer i ett eget sært format er komptaibilitet av råmateriale det minste problemet.
Du lagrer i wav og får ei fil for hvert spor.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av PerA »

Som Joachim sier, lagres hver fil i .wav (eller hva du nå velger) uansett, så du vil nok ikke ha noen problemer med å få flyttet råmaterialet.

I tillegg kan prosjekter utveksles mellom de fleste kjente DAWer i OMF-format.

DirectSound er mer brukt av ikke-profesjonelle som stereo inn/ut, mens ASIO er det mest brukte innen musikk (i følge Wikipedia ;))
ASIO er vel utviklet av Steinberg (som produserer Cubase og Nuendo), men vet ikke om det skal ha noe å si på valg av programvare.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Trond »

Dette var enkelt Thomas, du må kjøpe deg 3 stk alesis hd24 (kanskje nok med 2 og).

Gå for hardware, ikkje software.

Koster vel veil 10-12000, billig og feilfritt.

Veit at avab-cac har 2 stk ståande i digico racka sine som er kobla med 48in og 48 ut.

Det kule er at du kan gjere opptak under lydprøve, og med eit enkelt knappetrykk så kan bandet/prosjektet gå heim og du kan sitte å høyre på basstromma i så mange timer du vil. Veit at det vart gjort på DumDumBoys turneen, bandet spilte ein låt, så kunne lydmann skru lyd så lenge han ville etterpå, det samme kunne monitor teknikar.

Har gjort det samme sjølv, men litt meir tungvindt på ein analog mikser.

The future is out there!!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Nja du veit Trond, HD24 håndterer vel først og fremst analog eller adat i/o, mens jeg vil ha noe som håndterer Ethersound. Jeg vil også at det skal være mulig å spille rett inn på en HD som kunden får med seg.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

64 spor simultant vil uansett kreve sin maskin.
Trur ikke du får den på El-kjøp akkurat ... :?
Mvh
Joachim Venberget
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Håvard Soknes »

Jeg ville fulgt anbefalingene til Trond. Da har du også mulighet til å bruke dette ilag med analoge mixere også. Pluss at hvis du skal ha 64-spor i rec trenger du en pc eller mac ut av ville *#%&/ for at dette skal være driftsikkert. Da er det mye mer driftsikkert med 24-sporsopptakere. Da slipper du å bekymre deg for at ting bare skal stoppe opp. Alesis lever jo også med software og dockingstasjon for discene som er i bruk slik at du enkelt kan overføre stoffet over på mac eller pc så slipper du også å tenke på filformat, da du kan velge forskjellige filformat når du skal konvertere stoffet inn på maskin.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Pointet er at jeg skal bruke Ethersound og ikke analog eller adat, dette skal brukes mot A&H iLive. Det er ikke aktuelt å knytte systemet opp mot andre miksere forsåvidt, og jeg tror jeg får bedre lydkvalitet og et kulere oppsett med DigiGram-kortet. Ethersound 64-spor krever visstnok ikke en ultra-hipp pc heller, bare disken er rask.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

Altså for det første er det en grunn til at 90% av studio som holder på med pro-mutlitrack m mange spor bruker mac.
Å si at den ikke krever en ultrahipp pc er vel litt tynt. Å prosessere 64 spor er rikelig med datamengde. Det er hvertfall datamengde tilsvarende 32 x CD'er som skal putre å gå gjennom systemet . Det er stor forksjell på å recorde 10 spor i slengen i studio og 64 live!!!!

Jeg syns Trond sin ide er verdt og sjekke opp, kansje det finnes eller er ett interface på vei som lar deg får ethernet > adat hva vet jeg.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

I følge de som bruker DigiGram-kortet på PC virker det flott.
Jeg er derfor interessert i denne løsningen, på samme måte som Vi6-eiere er ineterssert i MADI-løsninger.
DA-konvertere eller ADAT-konvertering blir feil, jeg ønsker Ethersound smækk inn i en PC med vanlig nettverkskabel og ferdig med det.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Trond »

Det er jo ethernett tilkobling på spelaren min, som eg brukte til å overføre lyden til pcen.
Men veit ikkje om det funker for deg, det har du vel sikkert allerede sjekket, kjenner eg eg rett :D

Det er og diskskuffer, slik at kunden kan betale 500 kr og få med seg diskene etter konserten.

Ellers så kan du vel sikker høyre med prolyd eller noko, får no rackmonterbare pcer og.

Uansett skeptisk til software, husker Thomas Dybdal sin konsert ilag med symfoniorkesteret,
der dei måtte spele oppigjen 4 låter for at Macen hadde krasja. Til stor begeistring for publikum :D :D

Forresten og fleire turnear som bruker Digidesign til front, å køyrer opptak på protools til mac.
Husker når me leverte til TOTO så hadde dei lagt inn fleire Q på kvar låt som var miksa i studio, alt ifra intro til gitarsoloer.
Kanon fet lyd og konsert buy the way.

Ja ja, vart no mykje radl å lite matnyttig for Thomas :D :D
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:I følge de som bruker DigiGram-kortet på PC virker det flott.
Jeg er derfor interessert i denne løsningen, på samme måte som Vi6-eiere er ineterssert i MADI-løsninger.
DA-konvertere eller ADAT-konvertering blir feil, jeg ønsker Ethersound smækk inn i en PC med vanlig nettverkskabel og ferdig med det.
Tenkte ikke akkurat på DA.konvertering jeg da. ADAT er digital.
Men hva med å tenke litt annerledes? Det må da være fint å ha ett recordingsystem å tilby som kan brukes med andre miksere og også leies ut alene?

Hvis de som bruker det sier det funker så fint så spør dem hva de bruker da vel.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Live-opptaksutsyr

Legg inn av lydonen »

Ethernet og Ethersound er ikke det samme, så man kan nok ikke spille inn på HD24 med Ethersound.
Kjøper vel neppe en dritdyr rackmonterbar PC, ser ut som om en standard Dell XPS med 2,4 ghz quadcore prosessor, 4MB RAM og 1TB dual disk gjør jobben, til rundt 8k pluss mva. Lydkortet koster 12k med frakt fra USA.
Så trenger jeg bare å finne ut hvilken software jeg bør satse på.

Og Joachim:
Noen DA-converter fra 64 spor ES til ADAT finnes vel neppe, og alternativet blir analog splitt. Og det vil jeg ikke ha.
Synes jeg allerede har tenkt annerledes, jeg vil ha et snopt "plug 'n' play 'n' rec -oppsett til iLive'n, MED ES-kort i en PC og med software for dette, og altså UTEN ALESIS, TASCAM eller andre HD-recordere.

BASTA!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar