Hodetelefoner for livebruk o.l.

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Marius Lindaas »

Noen som har noen gode hodetelefoner å anbefale? Lukkede hodetelefoner er å foretrekke. prisklasse 0 - 2000,-. Har noen noe erfaring med Sony MDR-7506?
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

en sikker vinner er Beyer DT 250 8o ohm version
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Brukeravatar
Rune Karlsen
Active Member
Innlegg: 82
Registrert: 22 aug 2005, 03:07
Sted: midt troms
Kontakt:

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Rune Karlsen »

extreme isolation er vel også verdt å teste... koster under 1000 lappen.. å demper ca 30 db...
Trenger ikke koste en million for å være bra!!!
Bjarte Solheim
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 19 okt 2005, 02:39
Sted: Oslo

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Bjarte Solheim »

Liker veldig godt Sennheiser HD-25. Øreklokkene sviver rundt hodebøylen, så de er veldig fine å bare holde inntil øret for å finnne ut hvilken korist som skiller seg ut etc. Lukker også helt greit, men her synes jeg f.eks. AKG k240 er bedre...
Bjarte Solheim
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Beyerdynamic DT-150 eller Ultimate Ears Triple Fi 10
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Håvard Soknes »

Har selv brukt MDR7506 både live å i studio i flere år nå. De låter jo veldig fint å de er behaglige å ha på (syns jeg i allefall), men jeg syns ikke de spiller høyt nok i livesammenheng. Der synes jeg Sennheiser er bedre. De har en modell med veldig små klokker som spiller drit høyt. Du må nesten bare vurdere hva du har bruk for. Forøvrig så kan jeg å anbefale deg å sjekke ut in-ear-propper. Da kan du jo få formstøpt plugger. Da har du også i tillegg litt mer realistisk lytting dersom noen på scenen har in-ear-lytting. Finns veldig mye bra propper da. Ville sjekket ut det også hadde jeg vært deg.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Rune Skramstad »

Vet at det er 95 % av dere som får lyst til å skyte meg etter å ha lest denne, og det er fullt mulig det er meg det er noe skvær gærent med, men har aldri klart å få noe som helst nyttig ut av andre hodetelefoner enn DJ headset når jeg mikser livelyd.
Er helt sikkert så vant til lyden fra slike headset etter 14 år som DJ at det er umulig for meg å bruke noe annet.

Fordelene jeg føler jeg får ved å bruke DJ headset:
1. de er såpass lettdrevne at man får nok guffe ut av selv den mest pinglete hodetelefonforsterker.
2. de er som oftest såpass godt isolert at du kan trykke inn PFL og høre det du skal uten å skyte varselskudd rett i trommehinnene.
3. de har som oftest altfor god bassgjengivelse slik at man hører instrumentene som gjengir bass selv om PAn står høyt på.
4. de tåler juling og skikkelig grisebank både effektmessig og fysisk, du kan til og med holde klokka 10cm fra hodet mens PAen spiller samtidig som du hører lyden fra headsettet (for de som trenger slikt:)).
5. øreklokkene kan vris slik at du feks kan ha på headsettet på et øre mens det andre er vridd bak det andre øret.

De aller fleste lydteknikere/lyddesignere som har lånt DJ headsettet mitt på jobb har klaget på at lyttingen blir feil, men noen få digger slike headset og ender opp med å bytte ut de gamle.

Har lånt diverse Beyerdynamic, Sennheizer, Denon og Sony headset selv, men har ikke sjangs til å bruke dem som det genuine verktøyet DJ headsettet mitt ender opp som.......

Headsettet jeg bruker nå og som jeg er meget fornøyd med heter Numark PHX og koster rundt en tusenlapp.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Per Erik Finstad »

Bruker selv et par Beyerdynamic DT250, 80 ohm. Demper såvidt jeg husker bare 16 db av bakgrunnstøyen, men det er jo en del...Synes de er perferkt til mitt bruk. Noen mener de låter "kjedelig", men de gir en mer mye mer nøytral gjengivelse enn f.eks DT 770, som låter ganske hifi etter min mening. Bruker dem også i studiosammenheng, og de gir meg det jeg trenger. Nøytral gjensgivelse meg høy definisjon. Og ikke minst er det tidenes beste headset å ha på hodet(av alle jeg har prøvd i hvertfall)!! Uansett mener jeg det viktigste er å kjenne sitt eget utstyr, og dermed vite hva det gir og "tar". Da kan man bruke det for det det er verdt...
Live Hurts
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Marius Lindaas »

Håvard Soknes skrev:Har selv brukt MDR7506 både live å i studio i flere år nå. De låter jo veldig fint å de er behaglige å ha på (syns jeg i allefall), men jeg syns ikke de spiller høyt nok i livesammenheng. Der synes jeg Sennheiser er bedre. De har en modell med veldig små klokker som spiller drit høyt. Du må nesten bare vurdere hva du har bruk for. Forøvrig så kan jeg å anbefale deg å sjekke ut in-ear-propper. Da kan du jo få formstøpt plugger. Da har du også i tillegg litt mer realistisk lytting dersom noen på scenen har in-ear-lytting. Finns veldig mye bra propper da. Ville sjekket ut det også hadde jeg vært deg.

In-ear er veldig greit å buke når man skrur in-ear monitor ellers kan det bli litt snevert har jeg inntrykk av? Har ikke prøvd mye av in-ear men litt sennheiser o.l. og synes det er litt snevert. litt for direkte eller noe.. vet ikke helt men ble ikke fan av lyden...
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Tom Hansen »

Jeg har en Sony MDR CD850, og en Beyer DT 770.
Begge har bra lyd, men Beyer har bedre demping. Av gammel vane bruker jeg Sonyen mest.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
thomande

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av thomande »

Ultrasone Sine hodetelefoner som Benum selger.. er veldig bra .. men du på opp på Proline serien for å få det beste. pris: 1700kr - 2500kr
Brukeravatar
Ole Marius Holden
Newbie
Innlegg: 31
Registrert: 28 mar 2005, 13:53
Sted: Hommelvik

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av Ole Marius Holden »

Bumper opp denne i stedet for å starte en ny tråd.
Hva med AKG K271? funker denne til livebruk? Noen som bruker denne til daglig?
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Re: Hodetelefoner for livebruk o.l.

Legg inn av thomas hocking »

k271 funker ganske bra til live. Ikke så mye bass i dem men det får du somregel heller ikke på hodetelefoner. Ganske jevn frekvensrespons i mine ører, samt de tåler en trøkk og litt vann. Det som er litt rart med dem er at en somregel ikke får noe serlig høyt lyttenivå på dem på en del miksere sin lytteutgang, samt de er litt kronglete å pakke ned i sekken, siden de ikke kan vris sammen ol. Ellers veldig fint med utskiftbar kabel, kan få den med vanlig ledning eller spiral, som er ganske greit når en ikke vil at kablene skal komme i veien.
Svar