middelsklasse FX

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Ole Hansen »

Hvis du skal gjøre et godt kjøp Tom Erik, vil jeg bare tipse om at Lyd-Systemer har knallpriser på TC M-3000 (ca 8k+mva) og TC R4000 (ca 13k+mva) i disse dager. Veilprisen er vel sånn cirka dobbelt så høy.
Dette er jo gromklanger til middelklasse pris. Løp å kjøp!
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Er nokk i drøyeste laget det også.Jeg gir 4000,- for M2k...
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Mats »

Jeg har jobbet litt med m-one xl, og har vært veldig fornøyd med den! :)
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Rune Skramstad »

Klangmaskiner er nok det jeg interesserer meg minst for i et lydanlegg, og det koster så sinnsykt mye for de jeg har likt å bruke. Mange som har et par tre kjempefine romklanger, og i tillegg kan man skru inn noen flere ved å bruke en halvtime i dyp konsentrasjon, men veldig mange har et kjipt brukergrensesnitt (sutre sutre).......

Veldig lenge siden jeg har giddet å sjekke ut klanger, men har hatt en drøm om en hardwareboks med veldig godt brukergrensesnitt a la kontrollen til 960 og selvfølgelig med mulighet for softwareoppgradering.

Har det kommet noe slikt på markedet enda?
Tenker da på en solid mekanisk konstruksjon som base, og at man kan gå fra el kjipo klanger til 960 pluss kvalitet alt etter hva lommeboka tillater.....ahhh fin drøm....hehe
The speakers were made more efficient by hornloading.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Ole Hansen »

Rune Skramstad skrev:Klangmaskiner er nok det jeg interesserer meg minst for i et lydanlegg, og det koster så sinnsykt mye for de jeg har likt å bruke. Mange som har et par tre kjempefine romklanger, og i tillegg kan man skru inn noen flere ved å bruke en halvtime i dyp konsentrasjon, men veldig mange har et kjipt brukergrensesnitt (sutre sutre).......
En lydmann som interesserer seg lite for klangmaskiner må vel kunne sammenlignes med en kokk som ikke bryr seg om krydder :o .
Av de klangmaskinene jeg har brukt synes jeg at PCM96 har et veldig enkelt brukergrensesnitt samtidig som den låter knall. Bricastien er ikke vanskelig den heller, men det blir litt mere trykking. Men disse tilhører jo ikke noen middelklasse.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Kommer jo veldig ann på sjanger og generel setting
Er det fine vokalting, så er en god klang et must
Er det 80 talls party band ,da er kult med noen bra klanger..

Men er det et punke-amatør-band med x antall 4x12" marshall, knøttlite lokale med betongvegger hele veien, gammal sur turborigg og en behringer fjøl .nei da prøver jeg å rydde opp andre plasser enn å ringe rundt etter en 960 :lol:

Dette var satt veldig på spissen, men dog, dere skjønner hva jeg mener..
Er bra å ha en god klang, men alt til sitt bruk

Har gjort Kim Rune Hagen, Terje Tysland og Kentucky Riders med FX fra LS9. gikk kjempefint det!
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det er bedre med en dårlig klang du er venn med og kan bruke, enn en hip og kul burk som du ikke aner noe om hvordan den fungerer. Finn deg en klang du trives med og får til å bruke, og hold deg til den.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev: En lydmann som interesserer seg lite for klangmaskiner må vel kunne sammenlignes med en kokk som ikke bryr seg om krydder :o .
Hjelper lite med østens beste krydder om råvarene er ubrukelige. :D Og det forsto jeg som var poenget til Rune. Det er andre viktigere ting og interessere deg for.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Rune Skramstad »

Skal sjekke ut PCM 96, takk for tipset Ole:)

Du traff spikeren midt på hodet Joachim, akkurat hva jeg mente selv om det ble formidlet på en skrullete måte 8)

Mulig dette er som å banne veldig høyt i kirka på søndag formiddag, men utenom kor- og julekonserter er det faktisk mindre enn tjue konserter jeg har vært på totalt hvor jeg husker at konserten var virkelig storartet pga "kul/riktig" klang og delaybruk i forhold til om den hadde vært avholdt med "ordinær/grei" klang og delaybruk. Blir noe helt annet med studioinnspillinger, da legger jeg merke til slikt på en helt annen måte.... Sikkert meg det er noe galt med :lol:

Tydeligvis ikke kommet noen oppgraderbar super duper hardware boks enda, eller?
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Joachim »

Er nok flere det er noe galt med da Rune. :lol:
Aner ikke hvor mange jobber en har sliti med ræv PA og først mot ekstranummerne når ting begynner funke så kan man få til effekter uten at det bare blir søl samma F hva boksen koster og om det står TC, Yamaha ell Lex på den...
Har du en optimal PA i et godt lokale så kan du jo få klang og effekter til å funke mer som med studioopptak som du er inne på, da man faktisk vil høre hva som skjer uten alskens elektroakustiske forstyrrelser og er du der vil en M2k låte bajs uansett, det må plundres no vanvittig med parametre og låter fortsatt boks, ikke "luft". Med en ræv PA er det meste av klang og FX shit uansett. Less is more ?
Har og sett nok av teknikere i hele skalaen som ikke har begrep om hva som skjer med signalet etter Mastermix men er uhyre opptatt av hippe dyre bokser på FOH...
Sånn, da fikk jeg og forklart meg litt skrullete.. :D
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Tom Erik Stokness »

ja. da forutsetter det at alt er på stell...
kilde->mic->preamp-> pa og ikke minst akustikk

Men jeg tror nå M2000 vil fungere bra i 9 av 10 tilfeller for min del :)
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev: Aner ikke hvor mange jobber en har sliti med ræv PA og først mot ekstranummerne når ting begynner funke så kan man få til effekter uten at det bare blir søl samma F hva boksen koster og om det står TC, Yamaha ell Lex på den...
Har du en optimal PA i et godt lokale så kan du jo få klang og effekter til å funke mer som med studioopptak som du er inne på, da man faktisk vil høre hva som skjer uten alskens elektroakustiske forstyrrelser og er du der vil en M2k låte bajs uansett, det må plundres no vanvittig med parametre og låter fortsatt boks, ikke "luft". Med en ræv PA er det meste av klang og FX shit uansett. Less is more ? :D
Hvis det er denne hverdagen det jobbes i forstår jeg veldig godt at dere mener klangmaskiner er av det minst viktige i kjeden.
Trodde ikke debattene tok utgangspunkt i "ræv PA"+++ da dette vel hører til unntakene av hva vi jobber med i dette "verdens rikeste land" i 2008 ? Satt litt på spissen dette og da :) .
Off topic: Hvor er Lydonen blitt av :( ? Savner denne forumfriskusen i andre enden av vårt langstrakte land?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev: Hvis det er denne hverdagen det jobbes i forstår jeg veldig godt at dere mener klangmaskiner er av det minst viktige i kjeden.
Trodde ikke debattene tok utgangspunkt i "ræv PA"+++ da dette vel hører til unntakene av hva vi jobber med i dette "verdens rikeste land" i 2008 ? Satt litt på spissen dette og da :) .
Off topic: Hvor er Lydonen blitt av :( ? Savner denne forumfriskusen i andre enden av vårt langstrakte land?
Nei og det er jo litt av poenget som du tydeligvis ikke tok at har du en PA som virker derimot så stilles det også større krav til klangene. Og det er da ett stort skritt i lydkvalitet fra M2k til M3k og jeg er vel litt skeptisk til M2k som en ridervennlig A-klang selvom den blir brukt som sådan.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Trond »

Trenger ikkje A klang når inputten er B :lol: :lol:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: middelsklasse FX

Legg inn av Espen Hammer »

kommer jo litt ann på hva man skal bruke klangen til og da.. skal man bruke den utendørs på en stor åpen slette.. eller innendørs på en ikke spesielt klang død scene. etter mine erfaringer så funker det som regel helt greit med innbygde LS9 klanger, m2k, m-one, Lex mpx550 osv. når man er innendørs. men når man kommer utendørs, så hører man tydelig hvor unaturlig disse klangene egentlig er. Men om man bruker litt på tid på en M2k så får da man til en rimelig human klang skulle jeg mene. men må innrømme at jeg sjeldent har tid til og jobbe med en klang i lang tid for og få den optimal, å heller går for en som jeg vet sånn ca åssen låter og gjør noen "grov innstilinger" på den istede.
Svar