Baby Linearray

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Hvilket baby linearray foretrekker du?

Martin Audio W8LM
13
14%
QSC Wideline 8
1
1%
Meyersound M'elodie
24
26%
Nexo GeoS
14
15%
dB Technologies DVA
4
4%
CODA LA2228 eller annen CODA
2
2%
JBL VerTec4887
7
7%
dV-Dosc
12
13%
L'acoustics KIVA
10
11%
andre
7
7%
 
Stemmer totalt: 94

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Baby Linearray

Legg inn av Joachim »

Trond skrev:vrx er ikkje linearray.
Nei, og spør LAcoustics hva de mener er line array om du lurer på det så får du svar.

Den som roper i skauen osv..
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Baby Linearray

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Vrx er like mye "linearray" som alle de andre systemene som er nevnt her, eneste forskjellen er at vrxen har faste vinkler imellom kassene. Linearray er egentlig et sterkt misvisene begrep, egentlig er det snakk om et vertikalt "coupled point source array", men det er enklere å kalle det "linearray".
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Baby Linearray

Legg inn av Joachim »

Trond skrev:vrx er ikkje linearray.
Nei men kansje du kan fortelle oss hva en høyttaler er?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Baby Linearray

Legg inn av Trond »

Synes nå det er mest du som roper her eg.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Baby Linearray

Legg inn av Joachim »

Trond skrev:Synes nå det er mest du som roper her eg.
Har du ikke hørt om rykte mitt??
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Baby Linearray

Legg inn av Frode Trondahl »

VRXen er jo faktisk en kopi av dette:
http://www.clair-audio.com/products/cat.htm


Synes clair har den mest rette definisjonen på hva denne typen "linearray" er. Nemlig et Curved array.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Jesperlyd
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 14 jan 2007, 20:38
Sted: Danmark

Re: Baby Linearray

Legg inn av Jesperlyd »

Sondre Bry Glevoll skrev:Noen her som eier et mindre line-array system selv forresten? Og hva eier i så fall folket? Vi har selv nettopp gått til innkjøp av 16 stk av et lite slikt system som vi gleder oss til å ta med ut på jobb :)
Hei..
Vi har 16 MArtin W8LM og der er 8 mere på vej. Vi driver dem med XTA / LAB og vi er meget glade for dem. De kan det hele. I denne weekend lavede de et af de førende danske rockbands, og her til sommer skal de lave Carmen som er en af danmarks største udendørs opera produktioner.

Hilsen Jesper
Martin OA
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 04 jul 2007, 23:55

Re: Baby Linearray

Legg inn av Martin OA »

lydonen skrev:Hmm. La oss sammeligne data:
KIVA-toppene har 2x6,5" og 1x1,5" ampes med en ampkanal og spiller 126dB peak. veilpris 17000,-
Wideline-8 er 2x8" og 1x3" skal triampes og spiller 135db peak. veil rundt 26000,-
M'elodie er toveis 2x8 og 1x3" men med tre innebygde ampkanaler og spiller 131dB peak. veil rundt 50000,-
Martin W8LM er treveis (biamp eller fullrange) 2x8" og 2x1", 131 dB peak. veil rundt 30000,-
DVA er 1x8, 1x6,5 og 2x1", triampet SP, 128dB peak. veil rundt 11000,-
VerTec4887 har 2x8", 4x4" og 2x1", biamp og spiller 131-141dB peak. Kan leveres med innebygd amping. veil 27/ 47000
dV-dosc har 2x8" og 1x1,4", skal biampes og spiller 127dB peak. veil rundt 30000,-
GeoS805 har 8" og 1", fullrange og oppgir ikke spl, men de spiller ganske høyt. veil rundt 16000,-

priser er cirkapriser eks mva, før rabatter.

Synspunkter, testrapporter?
Nå skal det sies at mange av disse systemene ikke kan sammenlignes. Ta de jeg kjenner best. dV-dosc og KIVA. Dette er 2 HELT forskjellige høyttalere. dV-dosc spiller høyt og er mye er rocka enn KIVA. KIVA låter knallfint etter at vi har testet det nå til flere arrangementer, men er og blir en liten PA. Det er ikke dV. Som 4 veis aktivt delt system er dette en liten kasse med STOR lyd. Så det er sagt. KIVA er passivt delt som så mye annet desverre.
/Martin Vinje
osloaudio.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Baby Linearray

Legg inn av lydonen »

takk for tilbakemeldinger.
Det jeg ser etter er et system som effektivt kan dekke en publikumsmasse på rundt 3-500 personer med et realistisk lydtrykk for konserter i en mindre konsertsal eller en hall på størrelse med en halv håndballbane. Men det skal være mere fokus på lydkvalitet enn på SPL, gjerne et system med flybasser hvor subber er option, og hvor man ved bruk av subber kan få adekvat trøkk til rock/popting.

Systemet skal være så kompakt som mulig og ha en genial konstruksjon. prisen bør ikke være for høy.

Hva er rett system?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Martin OA
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 04 jul 2007, 23:55

Re: Baby Linearray

Legg inn av Martin OA »

lydonen skrev:takk for tilbakemeldinger.
Det jeg ser etter er et system som effektivt kan dekke en publikumsmasse på rundt 3-500 personer med et realistisk lydtrykk for konserter i en mindre konsertsal eller en hall på størrelse med en halv håndballbane. Men det skal være mere fokus på lydkvalitet enn på SPL, gjerne et system med flybasser hvor subber er option, og hvor man ved bruk av subber kan få adekvat trøkk til rock/popting.

Systemet skal være så kompakt som mulig og ha en genial konstruksjon. prisen bør ikke være for høy.

Hva er rett system?
Da er det nok dV-dosc du ser etter med flydde dV-sub. Men husk at et line array fungerer ikke før du har nok kasser. 3 kasser pr. side kan nok knapt kalles et line array. Jeg får sikkert noen tilbakemeldinger på det her inne. hehe. ARCS er også et godt alternativ i den settingen. 3 pr.side her er derimot helt fint. Lykke til.

/ Martin :)
/Martin Vinje
osloaudio.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Baby Linearray

Legg inn av lydonen »

dV-dosc diskvalifiserer seg nok på pris, KIVA er innen rekkevidde med 12 topper og 4 subber, driver også og vurderer 10x M'elodie uten basser, en Wideline-pakke kan gå, noen brukte GeoS-oppsett med 16 topper og 4 CD12 kanskje, eller for den saks skyld noen større bokser som ARCS eller GeoS1210/1230.

bare det er kompakt og låter fint, og har et vidstrakt bruksområde.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Martin OA
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 04 jul 2007, 23:55

Re: Baby Linearray

Legg inn av Martin OA »

lydonen skrev:dV-dosc diskvalifiserer seg nok på pris, KIVA er innen rekkevidde med 12 topper og 4 subber, driver også og vurderer 10x M'elodie uten basser, en Wideline-pakke kan gå, noen brukte GeoS-oppsett med 16 topper og 4 CD12 kanskje, eller for den saks skyld noen større bokser som ARCS eller GeoS1210/1230.

bare det er kompakt og låter fint, og har et vidstrakt bruksområde.
Både dV-dosc og ARCS ligger på ca. 100.000 netto for 3 bokser med LAB amp. 1 LAB amp driver 3 topper derfor satte jeg det som eksempel. M'el koster vel ca. 115' for 3 boker.. Så du kommer billigere ut av det med ARCS/dV enn M'elodie, mener jeg.. ;) MEN for all del M'elodie er sikkert et knall system.
/Martin Vinje
osloaudio.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Baby Linearray

Legg inn av lydonen »

Hmm, en dV-dosc topp koster veil 30.000,- tenker jeg. 1x LA4 amp koster 39000,-
Om man kommer i mål med 10 topper og to amper snakker vi 380k veil, 15000,- for flyrammer,5000 til litt kabler og slikt, 400k før rabatter uten flighter eller trekk, det lar seg høre.
pluss på 100k til for to dV-subber og en ekstra amp, så svinger det vel greit av en slik pakke?

Det må selvsagt vurdereres!

Edit: Siden systemet er biampet går det vel med en ekstra amp eller to, så jeg bommet litt..

Edit igjen: Og nå ser jeg at LA4 ikke støtter dV-dosc..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Re: Baby Linearray

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Siden du har en del Nexo enda, hadde det ikke vært greit å se på en løsning som du nevner med Geo S? Har brukt systemet til Marius Ryen noen ganger og syns det låter veldig fint. Skal man ha mere trøkk kan man supplere med noen S2 som jeg også har prøvd. Funker veldig fint. Kanskje det går ann å kombinere med noen av de Camco ampene du allrede har?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Baby Linearray

Legg inn av Joachim »

Martin OA skrev:
lydonen skrev:Hmm. La oss sammeligne data:
KIVA-toppene har 2x6,5" og 1x1,5" ampes med en ampkanal og spiller 126dB peak. veilpris 17000,-
Wideline-8 er 2x8" og 1x3" skal triampes og spiller 135db peak. veil rundt 26000,-
M'elodie er toveis 2x8 og 1x3" men med tre innebygde ampkanaler og spiller 131dB peak. veil rundt 50000,-
Martin W8LM er treveis (biamp eller fullrange) 2x8" og 2x1", 131 dB peak. veil rundt 30000,-
DVA er 1x8, 1x6,5 og 2x1", triampet SP, 128dB peak. veil rundt 11000,-
VerTec4887 har 2x8", 4x4" og 2x1", biamp og spiller 131-141dB peak. Kan leveres med innebygd amping. veil 27/ 47000
dV-dosc har 2x8" og 1x1,4", skal biampes og spiller 127dB peak. veil rundt 30000,-
GeoS805 har 8" og 1", fullrange og oppgir ikke spl, men de spiller ganske høyt. veil rundt 16000,-

priser er cirkapriser eks mva, før rabatter.

Synspunkter, testrapporter?
Nå skal det sies at mange av disse systemene ikke kan sammenlignes. Ta de jeg kjenner best. dV-dosc og KIVA. Dette er 2 HELT forskjellige høyttalere. dV-dosc spiller høyt og er mye er rocka enn KIVA. KIVA låter knallfint etter at vi har testet det nå til flere arrangementer, men er og blir en liten PA. Det er ikke dV. Som 4 veis aktivt delt system er dette en liten kasse med STOR lyd. Så det er sagt. KIVA er passivt delt som så mye annet desverre.
Tullprat at ikke ting kan sammenliknes,. Internt mellom merker kansje men før Linearrayets tid så ble f,eks D&B C4 sett på like linje med turbo Flood og så vidt meg bekjent er ikke fysiske lover blitt endret de siste 10årene...
Mvh
Joachim Venberget
Svar