Kyrkjeorgel

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
oskar
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 27 mai 2006, 20:58
Sted: Bremanger

Kyrkjeorgel

Legg inn av oskar »

Har noken eit forslag på korleis en ska mikke opp eit kyrkjeorgel??
Ska gjere opptak


Oskar Kvamme
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

tja...

Legg inn av Espen Hammer »

peise opp noen bra kondiser rundt i rommet. Kommer ikke på hvordan vi gjorde det, men var vel noe i den duren.
Brukeravatar
Ole Marius Holden
Newbie
Innlegg: 31
Registrert: 28 mar 2005, 13:53
Sted: Hommelvik

Legg inn av Ole Marius Holden »

tror nok at det lureste er å ikke komme for nære...god mikplassering er nok det viktigste
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Hva skjedde?

Legg inn av Dag Blix »

Hva endte du opp med da? Hvilken plassering valgte du og hvordan ble resultatet? Hva var bakgrunnen for besluttningene dine? Stereomikrofonteori eller ren erfaring?

Sikkert ikke så lett som man skulle tru med et orgel!
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

Gå rundt med mikken samtidig som du eller noen andre lytter. Sett den der det låter fett, og prøv med en til. Kanskje er det kult å prøve et stereopar samt en ambient mikk. Vær oppmerksom på fasen...
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Par?

Legg inn av Dag Blix »

Stereopar, stereomic eller mono? Brukte du i så fall stereo t både direktemikkene og ambientparet?
Brukeravatar
Anders Faafeng
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 26 feb 2004, 15:22
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av Anders Faafeng »

Et stereopar med et par gode omni/kule mikrofoner vil i de fleste tilfeller fungere utmerket. Det er en stor fordel at mikrofonene er lineære i hele frekvensområdet helt ned i bassorådet (omni!). Jobb med avtanden for å balansere direkte/abient lyd.

Et par DPA 4003 brukes bl.a. av Haug Kirke på Hokksund til opptak av deres nye orgel, og de er strålende godt fornøyd med den løsningen. Nye 4006-TL vil forøvrig gjøre en like god jobb.
Anders Faafeng
Arva Lydsystemer AS
t: 23 24 44 50
e: anders@arvalyd.no
w: www.arvalydsystemer.no
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

ja ja

Legg inn av Dag Blix »

Det jeg MENTE var, hvordan gjore du det? Jeg kan sette opp par men er nysjerrig på hvordan andre gjør det i praksis. Er ikke interessert i masse typenummer på en drøss mikrofoner, det er av betydning ja, men ikke avgjørende vil du sikkert være enig i. Jeg har full kontroll på den grunnleggende funskjonaliteten av de diverse mikrofonprinsippene og hybrider av dem. Men jeg antar at du brukte noe i den duren du nevnte og er fornøyd med svaret, ville bare poengtere hvorfor jeg spurte. Takk for svar.
Brukeravatar
Anders Faafeng
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 26 feb 2004, 15:22
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av Anders Faafeng »

Var jeg så uklar :? Jeg kom forsåvidt med et generelt svar på tråden, men kan godt utdype litt:
Jeg ville brukt et stereopar med gode omnimikrofoner - ingen andre. Ingen stereomikrofon (som nødvendigvis må bestå av retningsvirkende mikrofoner og vil gi lite fylde i bassområdet). Min 40 cm avstand mellom mikrofonene på et 4m høyt mik.stativ der i rommet hvor balansen mellom direkte og ambientlyd er slik man ønsker. Dette vil gi et autentisk opptak av både orgel og kirke, og det kan kanskje være både den enkleste og beste løsningen - synes jeg.
Anders Faafeng
Arva Lydsystemer AS
t: 23 24 44 50
e: anders@arvalyd.no
w: www.arvalydsystemer.no
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Bra

Legg inn av Dag Blix »

Dette suns jeg var nyttig informasjon. Takk for innsatsen, det er slikt jeg ser etter i dette forumet. Høres ut som du har sakene på plass i denne øvelsen.
Veldig nice bemerkning med det at kardioidene i en XY vil ha proximity og derfor ikke like egnet på lang avstand, det hadde jeg ikke vurdert.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Svar