Mangler jordet strømuttak i prosjektstudio..

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Mangler jordet strømuttak i prosjektstudio..

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Jeg har satt opp et rimelig ok prosjektstudio i omarbeidet arbeidsrom i leiligheten, funker for å mikse liveopptakene jeg gjør..
Men jeg har et problem, det er ikke noe jordet strøm uttak der..
Har diverse løsninger på lager, men jeg ville bare høre om det var noen som har gjort noen fancy eller "lure" greier for å løse et lignende problem.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Mangler jordet strømuttak i prosjektstudio..

Legg inn av Frode Trondahl »

Karl-André Tvedt skrev:Jeg har satt opp et rimelig ok prosjektstudio i omarbeidet arbeidsrom i leiligheten, funker for å mikse liveopptakene jeg gjør..
Men jeg har et problem, det er ikke noe jordet strøm uttak der..
Har diverse løsninger på lager, men jeg ville bare høre om det var noen som har gjort noen fancy eller "lure" greier for å løse et lignende problem.

Ring elektrikkeren. Det er lett å bytte en stikkontakt på en kurs fra Ujordet til jordet.

For all del ikke fin på noen fancy løsninger. Det er nok jordfeil og branntilfeller i norge. På grunn av "Fancy" el.løsninger.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Er det ujordet stikkontakt er det sannsynligvis også ujordet tilførsel eller?

En enkel løsning er å legge skjøtekabel fra f.eks bad eller kjøkken men beste er nok å ringe trikeren.
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ujordet stikk i prosjektstudioet er da ikke noe problem. Har kjørt hele pa-systemer uten jord problemfritt, så lenge du ikke har feil på utstyret til prosjektstudioet, vil du i 99% av tilfellene her i verden aldri merke noen forskjell på jordet og ujordet stikkontakt.


Og før dere kommer løpende med advarsler om teiping av jordpinner i stikkontakter, så var ikke det tilfellet. Det var ikke jord tilgjengelig i bygget, gammelt sammfunnshus(ca. 1930) med antikvarisk el. opplegg.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Joachim skrev:Er det ujordet stikkontakt er det sannsynligvis også ujordet tilførsel eller?

En enkel løsning er å legge skjøtekabel fra f.eks bad eller kjøkken men beste er nok å ringe trikeren.
I di fleste hus ligger det jording helt fram til de ujorda stikka. Da man bruker samme PR kabel, ved installasjon av jorda og ujorda stikk.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Da så.. Tenkte ikke på at de mest sannsynlig la samme kabel på jordet som ujordet.. Takker, har minst 3 deler i studioet som kommer med anbefalt bruk av jordet kontakt. Funker jo selv om jeg ikke har jordet kontakt atm, men hvis jeg kan bytte de ut så er jo det sprekt!

Takker for tilbakemelding! Setter stor pris på det :D
Svar